14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    mtb

nas of externe hd

Mijn externe opslag raakt langzaam erg vol dus ben ik aan het kijken naar een nieuwe oplossing en zit te twijfelen wat te doen nas of een externe hd.

Huidige situatie :
    Mac mini met daar aan een mybook 2tb (media)en een 500gb externe ( downloaden) allebei FW400 mijn mac mini staat 24/7 aan en dient om te downloaden, converteren(handbrake), itunes server om mijn 2 apple tv te bedienen.\
    Aan mijn AE hangt een 750 gb hd voor timemachine voor de mac mini en imac. Mijn netwerk is bedraad voor mijn mac mini en imac en voor de ipad en iphone wifi.

Nu zit ik te twijfelen om een nas of een externe hd te nemen ik heb al het een en ander uitgezocht en weet niet goed wat ik zal nemen. Als ik een nas koop ben ik wat langer uit de problemen met te weinig opslag wat ik op het oog heb is een Synology ds411j of een ds410. Hoe zit het met de snelheid van een nas in een netwerk?
    Als ik een nas neem is het dan handig om eerst 2 hd’s er in te zetten of meteen 4 hd’s.

Of een WB 4 of 6 TB externe hd. ik heb nu een 2 Tb variant en bevalt mij goed. 1 ding weet ik wel zeker het moet een FW400 of een ethernet aansluiting hebben.

Ik heb ook gekeken naar een drobo maar die vindt ik op het eerste gezicht niet interessant omdat de drobo alleen maar usb 2.0 en FW 800 heeft en mijn mac mini kent alleen maar FW 400 en een usb schijf vind ik te langzaam in een netwerk.

Bijdrager
    Wyodor

Zonder overleg of ruggenspraak met, en zonder toe- of instemming van dit forum heb ik een Synology DS211 met Seagate Constellation ES.2 schijven gekocht.

Werkt perfect :

http://t.co/0gDc3Hn
    http://t.co/LVMt4iY

Bijdrager
    binaries4me

Ik zou meer strorage aan je Macmini direct hangen. Met een macmini is het veel simpeler om met software functies aan te spreken zoals je al doet. Een nas is snel ingewikkelder dan een macmini met veel HDD er aan. Zelf heb ik bij een macmini server de bovenste hdd er uitgehaald en er met een esata connector een das aangehangen. Heb nu dus een Macmini met 6TB directe storage op het moederbord. Er steekt alleen een rode sata kabel onder me behuizing door maar dat maakt me niet uit.

Inactief
    Anoniem

Er van uitgaande dat je een bedraad netwerk hebt liggen en een router die 1000mbit aankan.
    In dat geval haal je snelheden die sneller zijn dan USB2, maar langzamer dan je firewireverbinding.

Je opties zijn dus of een Drobo, of je kunt dan inderdaad denken aan een NAS.

Gezien de extra mogelijkheden die een NAS je te bieden heeft, zou ik daarvoor kiezen.
    Tenzij snelheid echt het allerbelangrijkste is, dan pas zou ik kijken naar een externe HDD zoals een Drobo.

Bijdrager
    thomasvanquaelle

Ik geef binaries4me gelijk: het is zeer simpel om je mini als NAS te laten functioneren!

Bijdrager
    LordChaos

Hoe belangrijk zijn deze bestanden voor je ? Indien belangrijk, neem dan een NAS en configureer deze met RAID 1 (minimaal twee schijven) of bijvoorbeeld RAID5 (4 of meer schijven). Dat geeft je zekerheid op het moment dat een schijf faalt.

Bijdrager
    computer space

Welke Mini heb je?
    Wat wil je eigenlijk converteren?
    Een mini gebruiken voor jouw doeleinden is bij een g4 mini onnodig traag en stroomvretend, en bij een nieuwe core2 duo is het zonde van je Mini (bij een i5 of i7 is het zelfs blasfemie om m als mediacenter te gebruiken aangezien die met SSD bijna net zo snel als een Pro is). Je hebt media-nassen die alles doen wat jij wilt, incl afstandsbediening, HDMI uit en een stroomverbruik van 10-20 watt. Bovendien spelen die alles af, AVI, MKV, Mov etc. En je torrents haalt ie ook op, en je kunt m bedienen waar je wilt via de webinterface. Voor je een Mini daarvoor hebt getweaked heb je je hoofd al vaak gebroken.

Bijdrager
    mtb

Ik mac mini 1,83 Ghz dual core met 2 gb intern geheugen

binaries4me op 16 augustus 2011

Ik zou meer strorage aan je Macmini direct hangen. Met een macmini is het veel simpeler om met software functies aan te spreken zoals je al doet. Een nas is snel ingewikkelder dan een macmini met veel HDD er aan. Zelf heb ik bij een macmini server de bovenste hdd er uitgehaald en er met een esata connector een das aangehangen. Heb nu dus een Macmini met 6TB directe storage op het moederbord. Er steekt alleen een rode sata kabel onder me behuizing door maar dat maakt me niet uit.

Intresant zo’n DAS hoe heb je dat gedaan en wat voor externe hd heb je daar voor gebruikt

Bijdrager
    mtb

ik ben onder andere deze tegen gekomen
    Icy dock

deze werkt alleen met een eSATA Port Multiplier aansluiting en ik weet niet of een mac mini dit kan

Bijdrager
    binaries4me

Zelf gebruik ik deze Das.
    Naar lang zoeken vond ik dit verloop stekkertje wat je nodig hebt.
    http://www.allekabels.nl/ATA-/-SATA-Kabels/1763/1082566/SATA-naar-eSATA-converter.html

mtb op 17 augustus 2011

ik ben onder andere deze tegen gekomen

Icy dock

deze werkt alleen met een eSATA Port Multiplier aansluiting en ik weet niet of een mac mini dit kan

Bijdrager
    mtb

Ok maar aangezien dat mijn mac mini een 1,5 Gps SATA heeft gaat het volgens mij niet werken (mac mini bj 2007) en ook niet Port Multiplier comptabele is. Ik weet niet welke mac mini jij hebt.

Bijdrager
    binaries4me

Mijn macmini draait ook op 1,5 Gps Sata maar dat maakt niet uit. Daar houd de Areca DAS gewoon rekening mee. Ik haal snelheden van 85MB per seconden dus geen mbit maar echte MB en dit over gigabit netwerk;)

Bijdrager
    binaries4me

Ik post anders wel een keer een foto

Bijdrager
    mtb

ok ziet er na uit dat het dus gewoon werkt foto’s zijn natuurlijk nog welkom :thumbsup:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.