8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Bamboe81

NAS + Mac Mini = Mac Pro?? (tweedehands-jes!)

Graag wil ik om advies, reacties & suggesties vragen over een idee-tje dat ik heb. Maar eerst zal ik even situatie uitleggen hieronder:

Ik heb 3 Mac’s:
    1. iMac (320 GB HDD)
    2. Mac Mini –> Plex-server & Plex-client woonkamer-TV (120 GB SSD)
    3. MacBookje (120 GB)

4. TimeCapsule (3TB voor Plex-files).
    De eerste 3 backup ik op één USB-HDD’tje. En de TC op een FW-HDD (1,5TB).

Helaas merk ik dat minder vaak backup dan ik zou willen, doordat ik die USB-HDD uit een laatje moet pakken, aansluiten etc. etc. Hiernaast zit de TC-backup bijna vol en ben ik hierom aan het nadenken over een (4-bay) NAS. Tenslotte is/was m’n plan om binnenkort een tweedehands Mac Mini-tje te kopen voor aan de TV in m’n slaapkamer.

Met al deze punten in overweging, kwam het idee in me op dat ik misschien beter een (oude) Mac Pro zou kunnen kopen voor in m’n slaapkamer & deze tevens als backup-NAS gebruiken.

Een 4-bay NAS kost iets tussen €175 en €250.
    Tweedehands Mini is ongeveer €200-€275.

Dit terwijl een tweedehands Mac Pro (1.1) nu tussen de €300 en €400 kost. Hierin passen sowieso al 4 HDD’s (+ evt nog 2 via DVD/CD-ROM-aansluiting). Zo’n Mac Pro heeft meer RAM en een snellere processor (denk ik) dan een huidige nieuwe NAS.

Mac Pro 1.1 kan Snow Leopard nog draaien en dus kan Plex erop. Gemiddeld zal ik 1 keer/week in Plex gebruiken via die MacPro. Ik kan instellen dat zodra de MacPro aangaat, deze ook direct m’n schijven backup’t.

Naast dat het goedkoper is, scheelt het me verder aan aantal kabels/snoeren, een extra stopcontact en is OS X een vertrouwde/fijne interface. Bij een crash zou ik in theorie direct vanaf de Pro verder kunnen werken met die backup.

Echter ben ik geen Pro-user en weet daardoor nauwelijks iets over Mac Pro’s (nooit in verdiept). Dus wellicht zie ik iets over het hoofd in bovenstaand verhaal. Hierom hoop ik dat iemand me hierover feedback kan geven (hetzij bevestigen, hetzij ontkrachten of een betere suggestie…).

Want gevoelsmatig lijkt het me eigenlijk absurde overkill om hiervoor een Mac Pro te gebruiken (Plex + NAS). Maar zelf kan ik niet echt nadelen bedenken (behalve stroomgebruik, maar da’s slechts aantal uren/week gemiddeld).

Hopelijk kan/wil iemand z’n licht hierover laten schijnen…. Alvast bedankt voor je reactie!

Bijdrager
    Brombeer

Ik weet niet wat voor 4-bay NAS je in gedachten hebt, maar wil je er een met een beetje rekenkracht hebben, die zich bij dit soort taken met een MacMini kan meten, zoals de Synology 412+, dan ben je toch snel het dubbele kwijt.
    Voordeel van een NAS is dat die altijd bereikbaar is, tegen weinig stroomverbruik.

Bijdrager
    Bamboe81

Dank voor je reactie!

Ja, die NAS zou er eentje zijn uit de laagste prijs-regione (goedkoopste op tweakers-pricewatch is +/- €160). Maar die (evt.) NAS zou ook enkel voor backup-en zijn.

Bay 1 – wekelijkse clone van 3 Mac’s
    Bay 2 – Maandelijkse of twee maandelijkse clone van Bay 1 (just in case)
    Bay 3 – maandelijkse clone van mijn Plex-files (films en series)
    Bay 4 – voor de toekomst…. (en eventueel om makkelijk een kopie te draaien van Bay 3 voor vrienden….)

Zoals ik schreef, heb ik al een 3 TB TimeCapsule. Omdat dit ook mijn router is, is deze schijf altijd al te bereiken. Dus dat voordeel hoef ik niet uit die NAS te halen. Liever niet zelfs, omdat liever 1 dan 2 apparaten 24/7 heb draaien (stroomkosten, slijtage en klimaatcrisis).

PS: kan iemand mij vertellen waarom deze thread niet op de voorpagina (onder forum) verschijnt?

Bijdrager
    fixar

Houd er wel rekening dat een Mac Pro significant meer stroom gebruikt dan een MacMini (je schrijft zelf “stroomkosten, slijtage en klimaatcrisis.”…. en zeker niet altijd zo stil is.

Waarom gebruik je de TC niet waarvoor ie bedoeld is? Voor het maken van Backups.

Misschien kun je aan de Mac mini een grote HD hangen en daar je media content op plaatsen (plex/itunes/foto’s etc)
    Vanaf de Mac mini is al die informatie binnen het netwerk te verdelen.

Op een aanvullende HD kan er eventueel automatische back-ups gemaakt worden (Superduper/CCC/TimeMachine).Als je de Mac mini voorziet van de server software kun je zelfs een TimeMachine-server opzetten die óók back-ups kan maken van alle Macs.

Op de TC maak je ™ back-ups van iMac, MacMini en ext HD

Geen extra NAS of MacPro nodig. Hooguit nog een AppleTV 2of 3 (of een andere mediaspeler) voor aan de TV in de slaapkamer.

Bijdrager
    fixar

Een MacPro die bijna niets staat te doen zal tussen de 125 en 200 watt gebruiken, zeker wanneer er meer schijven in zitten…
    Als je er daadwerkelijk mee gaat werken (streamen, converteren, backuppen, etc) kan het gebruik oplopen naar 200-300 Watt. (alleen de allerlaatste modellen draaien idle 50 watt, maar die zijn niet voor 400 euro op de kop te tikken)

Hier staat wat info van Apple zelf.

Dat kan bij 24/7 aardig in de papieren gaan lopen.

Een Mac mini wordt tot de meest zuinige desktops gerekend (niet zo gek natuurlijk met al die laptop onderdelen er in) en heeft in rust niet veel meer dan 10 watt nodig (en max 85watt bij vol gebruik)

Bijdrager
    Bamboe81

Wellicht was m’n intro-uitleg onduidelijk opgeschreven, maar ik wil zou de Mac Pro juist Slechts 2 à 3 uur/week aan hebben. Gemiddeld kijk ik 1x per week film/serie in bed. Gezien de rekenkracht van een Pro denk ik dat film/serie kijken en tegelijkertijd backup draaien mogelijk moet zijn (zelfs 2 ethernet-poorten). De huidige mini blijft ik dan gebruiken als server (24/7).

De Pro zou enkel Plex-client & back-up-machine zijn. Hierom hoeft ‘ie maar kort aan. Feitelijk kan iedere Mac van de laatste 8 jaar die rol vervullen. Maar alleen de Mac Pro heeft ruimte voor meerdere HDD’s. (Sinds de afgelopen Mini-update verkoopt Apple zelfs geen enkele computer meer waar officieel 2 of meer HDD’s in kunnen). De Mac Pro zou gewoon een oversized & overpowerd HDD-behuizing zijn.

Het mooie is dat wanneer ik de Pro aanzet om film/serie te kijken, de backups automatisch beginnen (automater, AppleScript ofzo). Hoef ik er niet meer over na te denken, zolang ik maar wekelijks in bed een film ga kijken! :-)) Geen doel hiervan, maar wel leuk als het toevallig kan!

Mini als server gaat niet (goed) werken vrees ik. Het is namelijk een Mini 1.1 van late-2006 (2GHz, C2D, 2GB). Als Plex-server gebruikt ‘ie (op max.) ongeveer al 80-90% van het CPU. Het eerdere idee was tweedehands Mini kopen van 2011 of 2012. Deze nieuwere Mini dan als plex-server en de huidige Mini naar m’n slaapkamer. Had die Mini-wissel uit OP weggelaten.

En waarom ik de TC niet gebruik om te backup-en? Eerlijk gezegd had ik daar totaal niet eerder over nagedacht…. Goeie vraag! Heb destijds als netwerk-schijf & router bedoelt gekocht. Tunnelvisie ofzo… Maar denk eigenlijk toch dat ik er nweinig mee opschiet.

Drie ‘functies’ heb ik 24/7 aanstaan:
    1. Router
    2. Plex-server
    3. Film/video-bestanden (voor Plex-server)

De Time-capsule doet nu tegelijk functie 1 & 3. De mini functie 2. Wanneer ik TC voor backup’s gebruik, staat deze 24/7 te draaien (vanwege combi met router). En dat is m.i. onnodig voor wekelijkse backup’s. Ook moet er dan een extra HDD 24/7 aan voor de film/video-bestanden.

AppleTV heeft toch geen Plex-app? Of wel? Want Apple-TV icm met 4-bay NAS zou ook optie zijn…..

TimeMachine gebruik ik BTW niet, omdat er geen bootable backups mogelijk zijn.

Ga ff nadenken en kijken naar combi met AppleTV. Dank voor suggestie!

Bijdrager
    Brombeer
    Bamboe81 op 18 november 2014

Het mooie is dat wanneer ik de Pro aanzet om film/serie te kijken, de backups automatisch beginnen (automater, AppleScript ofzo). Hoef ik er niet meer over na te denken, zolang ik maar wekelijks in bed een film ga kijken! :-))

Je moet je back-upapparaat dus wel telkens aanzetten. Onnodig moeilijk doen. Back-ups zijn geen wekelijks zondagsbezoek aan oma. Time machine doet het niet voor niets elk uur en nog automatisch ook. Als er niets te back-uppen valt, dan back-upt die net zo lief niet.
    Als de TC als router toch al aan staat, kan het ding net zo goed de back-up verzorgen?

Dat er geen bootable back-up mogelijk is, is toch niet zo’n ramp? Kaal systeem erop en dan de back-up terugzetten. Desnoods maak je een dmg van de huidige systemen en zet die terug als het installeren van een vers OS je te lang duurt.

Overigens is jouw JBoD-manier van bays verdelen zonde van de mogelijkheden van de NAS. De vier (bij voorkeur gelijke) schijven zitten er doorgaans als een RAID 5 in en je maakt naar behoefte een aantal gedeelde netwerkdisks aan, in jouw geval 4. (drie TM-backupdiscs en je plextoegang – die vrienden hangen hun stick of schijf wel aan een usb3-poort). Dat betekent wel dat je effectief n-1 als opslagcapaciteit hebt omdat de capaciteit van één disk de redundatie is.
    Neem ik mijn eigen 4bay-NAS als voorbeeld: 4x3TB is effectief 4-1=3 (x2,795 =8,385 TB)
    Doordat de schijffabrikanten de grootte decimaal aanduiden maar de software het hexadecimaal leest, heb ik effectief ± 8,3 TB diskruimte.

Maar of je nou een Synology DS 415+* neemt of zo’n Mac Pro: die vier schijven komen er ook nog eens bij en je zit dan met 4x3TB zo op duizend euro. Ik heb dat op de zaak kunnen zetten en het is onze beste IT-aanschaf ooit geweest, maar ook dan moet het ergens vandaan komen…

*vanaf €525,-, maar daar krijg je dan wel een Quad Core 2,4 GHz Intel Atom voor, en 2 GB RAM

Bijdrager
    Melle

Hey, ik heb je topic wat zitten lezen. Ik heb hier klein architectenbureau en dit is mijn basis…

(geen volledige oplossing voor jou systeem, maar je moet zorgen voor een goede basis)

Een mac met server software op (nu toevallig iMac, maar is ook al mac mini geweest, maakt niet uit) en daaraan heb ik een lacie thunderbolt 5-bay DAS hangen. Geen NAS dus, de serversoftware van apple regelt alles.

Werkt als een droom, veel ruimte, supersnel, super aanpasbaar, veilig… (bv. 2 van de 5 schijven zijn mijn ‘extreme’ backups. Ik wissel die elke vrijdag en er ligt dus altijd eentje thuis.

En hier ook een time capsule 3TB > die zorgt voor netwerk + die backupped de server zelf (+ laptops en degelijke)

Want jou systeem back-up werkt wel tegen kapotte schijven, maar als er brand is of diefstal, sta je nog nergens he…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.