8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Toine de Hullu

NAS ipv Timecapsule

Ik overweeg een Synology DS415Play gecombineerd met een ASUS AC68U router, nu mijn Timecapsule overloopt.
    2 HDD’s wil ik mirroren en de andere 2 ook. De eerste set voor de backup van mijn Mac en de 2de set voor foto’s, video’s, muziek en documenten. Zodoende kan ik regelmatig 2 van de 4 HDD’s eruit halen, opbergen op een andere locatie en vervangen door 2 andere.
    Doe ik dit met RAID 1 of 10?

Bijdrager
    fred44nl

waarom wil je de beschikbare ruimte opsplitsen ??
    als je de volledige capaciteit in één schijf houdt, dan kun je met folders/mappen ook alles keurig indelen.

Bijdrager
    fixar

Het overwegen waard: Raid 5 met 4 schijven en een andere schijf voor een offsite back-up.

Bijdrager
    k-the-ripper

2x 2 schijven mirror is RAID 1, voor RAID 5 heb je minimaal 3 schijven nodig.Niet wat TS voor ogen heeft.
    RAID 5 gebruik ik zelf ook maar bij uitval van 1 disk moet de hele array opnieuw aangemaakt worden, is toch een proces wat heel veel uren in beslag gaat nemen.(ik praat uit ervaring, met als risico dat tijdens dit proces de volgende schijf overlijd en dan heb je dus ook niks aan RAID 5)
    Daarbij komt dat geen enkele RAID aangemerkt mag worden als backup, lijkt me in dit geval beter om 4 disken allemaal in JBOD te zetten (dus als 4 aparte schijven en dan zelf een backup strategie te gaan verzinnen.)

Ik werk met 2x 256GB SSD in RAID 0 -thundebolt extern om trage interne iMac 21″ te ontzien(snel maar totaal geen reduncancy) en een THECUS NAS met 4x 2TB in RAID 5 – hiervan is 1 disk van bijna 4TB aangemaakt als ISCSI disk en de rest gaat automatisch via chronosync iedere week een backup naar overige ruimte op NAS (films/foto’s en iTunes lib)- en een Carbon Copy Cloner kloon naar interne iMac 2,5 inch disk.

Trouwens een NAS voor backup doeleinden is nu niet de goedkoopste manier voor alleen backup van je systeem- dan zijn desnoods 2 externe USB 3 disken een stuk goedkoper als backupstrategie (in combinatie met TM ben je in geval van nood toch geen dagen of zelfs weken aan data kwijt)

bezuinigen op dit is altijd wachten op de totale nekslag voor je data aangezien er maar 2 soorten harddisken bestaan
    1- schijven die kapot zijn
    2- schijven die kapot gaan

vroeg of laat krijg je met 1 van die 2 te maken.

Bijdrager
    fred44nl

@k-the-ripper
    duurt het opnieuw opbouwen van een RAID-5, na het vervangen van een schijf, echt zo lang ??
    wat ik mij ook afvraag is, waarom men, zoals TS, een NAS met 4 schijven zou willen splitsen in 2 delen.
    één deel gaat bij TS gebruikt worden voor backups en het andere deel voor reguliere data.
    maar dat kan toch niet zo goed met folders.
    waarom wil / doet men dit ??

Bijdrager
    k-the-ripper

@fred44nl
    Rebuilden na 1 kapotte schijf was grapje van ongeveer 18 uur, (en als je in die tijd het angstaanjagende geratel uit je NAS aan moet horen wordt je toch niet vrolijk)
    Alles handmatig met mappen/folders is een optie echter dan moet je zelf een hele administratie bij gaan houden van wanneer en wat te backuppen, dit min of meer automatiseren scheelt bergen werk. (en geen risico op toch op gegeven moment soms te ‘laks’ te worden en je backup te gaan uitstellen of erger nog te vergeten.)
    Bij mirrorren (RAID 1) op een NAS vang je al hoop problemen op want dit gaat al automatisch (mits er ook daadwerkelijk naar de NAS geschreven gaat worden)
    Chronosync doet dit voor mij automatisch op gezette tijden en CCC heb ik een ical event van gemaakt (krijg iedere week melding dat het tijd wordt om kloon te maken voor interne disk en de kloon voor USB3 schijfje welke door mij buitenshuis bewaard gaat worden)

4 kopieen op een NAS en 1x bezoek van paar onfrisse figuren is ook ALLE data en kopieen weg.
    (ooit bij mij in 5 minuten tijd iMac weg ,TC, NAS en paar QUAD 988 electrostaten) verzekering dekt alles behalve je foto en films……

Een veilige backupstrategie is onderwerp waar je boek over zou kunnen schrijven, punt is dat je oor jezelf uit moet maken hoe belangrijk je data is
    Mijn apps en muziek zal me zorg zijn , is toch legaal aangeschaft en in geval van nood opnieuw te downloaden.
    De jaren foto’s films zijn wat dat betreft voor mijn onbetaalbaar en rechtvaardigen de euro’s aan NAS externe schijven en programma’s om backup met zo min mogelijk werk te beheren.

Bijdrager
    hnijveen

Beetje off-topic (negeer me maar als je dat vind:) ) Bij ons staat de NAS werkloos in de meterkast. We hebben nu onbeperkte cloud storage, spotify, hbo en netflix. Ik ben blij dat ik me niet meer druk hoef te maken over disk failures ed.

Bijdrager
    ISS

Ik kan de combinatie Arq-software en Amazon S3/Glacier ($0,01/GB) van harte aanbevelen, 1x doen en verder vergeten. Gaat hier om data die je stalt maar alleen in “worst case scenario” nodig hebt.

Wel gebruik ik daarnaast een normale backup (Time Machine) met een externe harde schijf.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.