15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    G4

NAS gekocht, en nu? Tips?

Mede door dit forum heb ik een NAS aangeschaft (Synology DS220j). Ik vind het een erg leuk apparaat. Ik heb er een gedeelde map aangemaakt en dat werkt vanaf mijn mac uitstekend. Maar hoe kan ik via mijn iPhone bij mijn bestande. Via de app Bestanden lukt het me niet om met SMB te verbinden met server. Ik wil er ook mijn muziek bibliotheek en films opzetten. Omdat er zo ontzettend veel mogelijkheden zijn met de server vroeg ik mij af of jullie nog leuke tips hebben zodat ik er mee kan testen en uitproberen?

Bijdrager
    Rob2760

je kunt ds file downloaden bij Synologe of in de appstore en dan inloggen op jouw iPhone en er zijn meer apps voor jouw Synologe

Ze staan ook in de appstore

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door Rob2760.
    Bijdrager
    McWouter

Zoals gezegd, je kunt in de AppStore al een aantal apps van synology downloaden die prima werken. Met DS File kun je de bestanden op je NAS benaderen, via Synology Drive kun je synchronisatie van bestanden van je Mac opzetten en deze op je NAS raadplegen. Voor je muziek is DS Audio handig.

Films kijk ik zelf meestal via Infuse op m’n iPad, deze kan de data op je NAS via smb benaderen. Je NAS doet dan niets meer dan aanleveren van het bestand, hoeft niets te converteren.

Veel plezier ermee!

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    polansky

Je hebt in principe geen extra apps nodig om bij je bestanden te kunnen.

Ga naar de ‘bestanden’ app op je iphone:

Klik rechtonderin op ‘bladeren’.

Klik rechtsbovenin: … (de drie puntjes)

Selecteer ‘verbind met server’

Voer het IP nummer op waarschijnlijk iets met 192.168.1xxx of voer de naam in van je server: smb://Bestandserver.local

Deze wordt nu toegevoegd als ‘Gedeeld’

Je kunt nu bij je bestanden!

Bijdrager
    GoeieDag

Bedankt Polansky voor deze info. Top👍🏻

Ik neem aan dat het slimmer is om via SMB in te loggen, omdat een (toegewezen) IP adres nog wel eens kan veranderen.

Bijdrager
    G4

Heeft iemand tips om de NAS te verbinden met internet? Met de Synology handleiding kom ik er niet uit.

Bijdrager
    penseel

Gebruik de Synology Assistant hier te downloaden, staat boven aan.  https://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS220j#utilities

Bijdrager
    polansky

<p class=”cite”>GoeieDag op 23 mei 2020 om 13:56</p>
    Bedankt Polansky voor deze info. Top👍🏻

Ik neem aan dat het slimmer is om via SMB in te loggen, omdat een (toegewezen) IP adres nog wel eens kan veranderen.

Je kunt het IP nummer ook vastzetten, bijvoorbeeld in je router, of in de NAS zelf.
    Dat laatste zou ik niet zo snel doen, omdat je mogelijk anders op een dag ineens niet meer bij je server kunt, bijvoorbeeld als je wat wijzigingen aan je thuisnetwerk doorvoert.

SMB is de defacto standaard voor bestandoverdracht, dus ja dat zou ik zeker activeren op je NAS.

Er zijn ook nog andere manieren om je NAS te bereiken, maar die moet je alleen maar toepassen als je deze ook van buitenaf wilt kunnen benaderen.
    In het bovenstaande geval ga ik er even vanuit dat je hem alleen voor jezelf thuis wilt kunnen gebruiken en waarbij niemand toegang kan krijgen tot je interne netwerk.

Bijdrager
    G4

Het idee is dat ik de NAS bij een familielid wegzet en bestanden op afstand kan wegzetten. Het is nog niet gelukt. Binnen mijn eigen netwerk werkt alles 100%. Als ik bijvoorbeeld via mijn iPhone en de app Bestanden(of Synology app) wil inloggen zonder wifi dan kan die hem niet meer vinden. Iemand een idee?

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    G4

Ik probeer van buitenaf toegang te krijgen tot mijn NAS maar dit lukt nog niet. Ik begrijp dat ik poort 5000 en 5001 moet forwards in mijn router. Ik heb nu deze instellingen. Wat gaat er mis?

Bijdrager
    GoeieDag

Met de door TheBigZ genoemde QuickConnect hoef je helemaal geen poorten in te stellen.

Bijdrager
    G4

<p class=”cite”>GoeieDag op 25 mei 2020 om 11:16</p>
    Met de door TheBigZ genoemde QuickConnect hoef je helemaal geen poorten in te stellen.

Thx, via de app DS file kan ik nu bij mijn bestanden. Ik zet mijn NAS bij een familielid weg. Hoe kan ik dan met mijn Macbook toegang tot mijn server krijgen?

Bijdrager
    GoeieDag

Dat staat toch in eerdergenoemd hulp-artikel?

Bij QuickConnect in het Configuratiescherm staat de koppeling/link waarmee je in een webbrowser via internet verbinding kan maken met je NAS, voor zowel configureren als bestandsbeheer via File Station uit het hoofdmenu.

De link is zoiets als http: //QuickConnect.to/SynologyQCjouwnaam

(spatie vanwege software op dit forum)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.