30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Frank Visser

Nas – Ervaringen & koop opties

Goedemiddag,

2 weken geleden een simpele Nas gekocht, Dlink DNS 320 a 75,-
    Omdat ik er nog weinig verstand van had eerst een week heel Google afgespeurd en alles uitgezocht. Nog 1 week te gaan voordat het retour beleid vervalt.

Dlink zet neer compatible met windows en mac, nou met de mac werkt het alles behalve feilloos.
    Bestanden zijn niet online toegankelijk, terwijl ik wel in mijn nas kom van buitenaf. En hun support is om te huilen;

• Reactieformulier op hun website doet het niet
    • Mail, binnen 48 uur antwoord: 4 dagen later nog niks
    • Gebeld, na 15 minuten in de wacht is de hoorn erop gegooid, opnieuw gebeld, na 12 minuten ” onze medewerkers zijn nog steeds in gesprek, bel later terug *tuut tuut tuut*. Opnieuw gebeld en hetzelfde..

En nu? Is mijn retour beleid verlopen, zit ik met een slecht product en hun helpen mij niet. Het liefst gooi ik dat ding uit het raam en koop ik een echt merk a Synology of Netgear. Maar, ben ik deze 75 euro kwijt, en mag ik een nieuwe aanschaffen a 150 euro. En het feit dat hun toch een verkocht product mogen bijschrijven, lijkt het net alsof een goed werkend product verkocht hebben. Dat zint mij niet.

Wat is handig om te doen om Dlink toch wakker te krijgen?

En zijn er mensen die ervaringen hebben met een goed werkende nas?
    Mijn eisen zijn:

• Gigabit LAN
    • Minimaal 1 USB poort
    • 2 Bays van 3,5”
    • Vanaf het internet toegankelijk
    • Gebruiksvriendelijke interface (online), zodat ik makkelijk de foto’s kan herkennen bijvoorbeeld. Niet alleen van naam.
    • Ios app om door je gegevens te bladeren
    • Liefst maar niet verplicht is dat je vanaf je nas kan streamen, zonder eerst het te hoeven downloaden.
    • Mac & Windows compatible

• Budget, wil er eigelijk niet meer als 150,- aan uitgeven omdat ik geen zware gebruiker zal zijn.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en mij kunnen helpen!

Frank:)

Bijdrager
    Dennvdam

Waarom heb je niet eerst het internet afgezocht naar reviews vooraleer je het product hebt gekocht? Ooit eens een Dlink NAS willen kopen voor een
    zeer schappelijk prijsje, maar nergens echt goede reviews gelezen dus maar niet gedaan. Ik zou gaan voor een Synology, er zijn verschillende varianten waarbij er zeker een paar aan jouw eisen zullen voldoen!

Bijdrager
    RamonV

Heb zelf net een synology ds213j gekocht, veel goede reviews en een redelijke prijs. Heb hem zelf alleen nog niet kunnen testen want m’n harde schijf is nog niet binnen.

Bijdrager
    makasa

met Synology en Qnap zit je goed.

Bijdrager
    Frank Visser

@allen

Toch had deze Dlink redelijke reviews, overal 3,5 a 4 sterren. En ik wist door zijn prijs dat ik ook niet alles kon verwachten.
    I.c.m. de mac is het gewoon jammer dat daar te weinig gebruikers in kunnen meedenken, want de reviews waren allemaal van Windows gebruikers. En daar werkt het bij mij ook redelijk, behalve dat ik de bestanden niet kon zien..

Ik zit nu zeker te kijken naar een Synology, spreekt mij zeer aan!

Iemand nog tips voor mijn Dlink tot nu toe? Marktplaats dan maar..?

Bijdrager
    Frank Visser

@Ramon V

Grappig, zat zelf nu ook te kijken naar de ds213j,
    Wanneer krijg jij je harde schijf binnen? Ben benieuwd naar jouw ervaring!

Bijdrager
    Frank Visser

Update:

Zojuist contact gezocht met winkelketen waar ik mijn Nas besteld had.
    Ik mag het retour sturen, omdat ik het in gebruik genomen heb gaan hun controleren of ik het zonder gebruikerssporen geretourneerd heb, en goed verpakt heb, zo niet. Dan wordt er minder geld teruggestort. Dat lijkt me logisch en een hele goede service. Was al buiten mijn 2 weken!! (15 dagen)

Nu maar opzoek naar een nieuwe.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb zelf de Synology DS213j, en ik kan niet anders zeggen dat het een juweeltje is. Werkt snel, via internet bereikbaar, streamt fantastisch (via kabeltje wel beter uiteraard), en de apps voor iOS werken uitstekend en zien er gewoon prima uit. Dlink is leuk, maar in mijn ogen wel echt een Windows-minded bedrijf.

Als je een degelijke NAS wil met nét even iets meer toeters en bellen, dan zit je al snel te kijken naar een Synology of Qnap. De rest van de andere merken werken soms wel/niet goed met een Mac, maar de meesten van deze andere merken zijn óf trager, óf minder gebruiksvriendelijk, óf snel heel duur, óf bieden gewoon te weinig (kijkend naar een simpele NAS van LaCie bijvoorbeeld).

Met jouw budget, als je dan toch graag een goed apparaat wil, dan wordt de keuze inderdaad iets beperkter. Maar ik denk dat wat jij ermee wilt doen, de DS213j echt geen miskoop zal zijn. Het is mijn eerste NAS, en alles wat ik ermee doe werkt gewoon uitstekend:
    – Backup van 2 iMacs
    – Streamt al m’n media naar m’n mediastreamer (een The Little Black Box) via ethernet
    – Het is m’n download machine voor Torrents (hij heeft ook ondersteuning voor nieuwsgroepen)
    – Ik heb er de apps DS-video en DS-music op geinstalleerd, zodat ik met de gelijknamige apps op de iPad/iPhone, overal waar ik ben m’n films en muziek kan beluisteren.

Klinkt een beetje als verkapte reclame, maar ik ben gewoon echt blij met het apparaatje:)

Bijdrager
    Frank Visser

@joram,

Wauw! Super voor deze uitgebreide ‘review’ +1

Mijn budget verhogen is geen probleem, maar het punt is, ik zal het niet vaak gebruiken.
    Daarom dacht ik zonder kennis dat mijn dlink van 70,- wel volstond. Helaas niet, dus wil nu wel een goede nas aanschaffen.
    Ben er gewoon niet bereid om er 300 euro aan uit te geven, bijvoorbeeld.

Ga morge mijn oude Nas terugsturen. En de synology ds213j aanschaffen.

Een vriendelijke interface met toegang vanaf het internet.
    Ik wil niet alleen per naam kunnen zien welke foto het is, maar ook echt de foto kunnen bekijken vanaf het internet, kan dat?

Bijdrager
    flyinghigh

Hier ook een Synology DS214 Play. De serienummers zijn trouwens makkelijk te ontcijferen: de 2 staat voor 2 bays, en 14 voor 2014. Synology biedt goede ondersteuning in de vorm van software updates. DSM 5.0 de software op de Synology ziet er fraai uit en biedt tal van mogelijkheden voor streaming, opslag, downloads en backup. Voor iPhone, iPad en Android zijn mobiele apps beschikbaar waarmee je de Synology op afstand kunt raadplegen.

Verder zijn er diverse software ontwikkelaars actief die applicaties maken voor Synology. Bijvoorbeeld Serviio is bijzonder goede streamer die je buitenom Synology kan installeren.

Verder zou ik je willen adviseren om niet teveel te kiezen voor budget. Dan loop je echt eerder tegen de technische beperkingen aan van je NAS.

Aangezien je een NAS waarschijnlijk voor meerdere jaren zal willen gebruiken, kun je beter kiezen voor een NAS waar je voorlopig mee vooruit kunt. Misschien even doorsparen? Succes met je keuze en laat ons weten wat het is geworden!

Geblokkeerd
    Anoniem

@Frank Visser; met wat jij ermee wilt doen kun je zeker een aantal jaar heel goed vooruit met de DS213j. Foto’s bekijken kan ook zonder problemen. Dat kan op eenzelfde soort manier als wat je op je Mac gewend bent (raster-view), maar er is ook een DS Photos app die een nog betere view geeft. Denk aan een soort light-versie van iPhoto. Je kan er niet mee bewerken, maar als foto-verzamel programmaatje werkt het perfect: denk bijvoorbeeld aan albums maken, albums delen met je familie (die kun je dan een linkje mailen e.d.).

Kijk anders eens op deze link: http://nl.hardware.info/reviews/5167/preview-synology-dsm-50-disk-station-manager-vernieuwd
    Daar staat een hele review met o.a. de DS Photos app, inclusief plaatjes e.d., zodat je een beetje een idee krijgt hoe het er allemaal uit ziet.:)

Wat Flyinghigh aangeeft: hoe hoger je budget, hoe meer je ermee kunt. Maar aangezien je al minder met dat ding gaat doen dan ik zul je niet echt snel tegen beperkingen aanlopen. Pas als je ‘m gebruikt voor multitasking (bijvoorbeeld mailserver én downloadserver én streaming tegelijk), dan zul je wel merken dat je een instapmodel hebt. Maar ik heb ‘m hier als downloadserver en streamer te gelijk (en heb verder niet teveel op de achtergrond draaien), en ik merk niets aan enige vertraging.

Ik weet trouwens niet hoe je opstelling thuis is, maar het is wel aan te raden om een NAS, vanwege de soms grote backups van je computer en full-HD films die je kan/wil streamen, wel aan te raden om een kabeltje aan te leggen tussen tussen je router en je streamer/Mac (en natuurlijk tussen je router en je NAS, maar dat spreekt voor zich). De extra snelheid die dat met zich meebrengt is in de meeste gevallen héél goed merkbaar namelijk.

Bijdrager
    Frank Visser

Jullie zijn echt toppers!
    Helaas moet ik nu werken, vanavond laat/vannacht ga ik inhoudelijk reageren.
    Ben dus niet ineens weg:)

Bijdrager
    Frank Visser

@flyinghigh

Thanks, weet ik ook waar de naam voor staat.
    Hier was de goedkoop duidelijk een duurkoop, Had verwacht het te kunnen doen aangezien ik het weinig zou gebruiken, maar dit is echt het meest waardeloze apparaat ever. Hij zit al in de doos, vanmiddag retour sturen!

Het gaat ging mij trouwens niet om doorsparen, het ging mij om niet onnodig geld uitgeven.
    Had echt verwacht dat de Dlink wel zou volstaan.

Krijg vandaag tussen half 11 en half 1 mijn nieuwe DS213J van 165,- Ben heel benieuwd! Hartelijk dank:)

@Joram

Mijn opstelling thuis is:
    Beneden Horizon box van UPC, modem/router in 1,
    Via splinternieuwe powerline adapters naar mijn zolder, splinternieuwe router staat op mijn kamer.
    En aan die router zit mijn Nas, dus dat zit wel goed. (alles is met gigabit aansluiting)
    Download snelheid op zolder is rond de 7mb per seconde. Dus lekker snel!

Ik ga zeker zo even een kijkje nemen bij jou link, dankjewel!
    Het gaat mij erom dat ik ongeveer 20.000 foto’s heb die ik in allemaal mapjes heb staan, gaat om stock foto’s.
    Die heb ik af en toe nodig om bestanden mee te maken, op naam herkennen gaat niet want het zijn er zoveel. Daarom is de ‘view’ zo belangrijk.
    Verder wil ik er een soort ‘dropbox’ achtig effect aan geven, zodat ik altijd bij mijn bestanden kan. Zeker omdat ik van het zomer een macbook pro retina wil aanschaffen, en met die configuratie van 512 gb heb ik gewoon te weinig.
    Back-ups draaien zal ik niet doen, hier heb ik een andere externe harddisk voor rechtstreeks op mijn mac.

Dat ik nu makkelijk films kan streamen, weet niet of ik dat veel zal gebruiken. Download niet zoveel,
    Heb Netflix met Apple tv. Al wordt Netflix wel saai, te weinig aanbod. Wie weet een leuke future voor later.

Hartstikke bedankt jongens!(y)

Bijdrager
    flyinghigh

Veel plezier met je DS213J! Ik waardeer het dat je nog even de moeite hebt genomen en wat van je hebt laten horen.:-)

Bijdrager
    Frank Visser

Natuurlijk! Bijna dagelijks hier te vinden, en niks is vervelender dan mensen die niet meer reageren. Hartstikke bedankt voor jou tijd & energie:)

Bijdrager
    Hydræ

Die powerline adapters lijken mij ook een uitkomst. Heb de modem/router, AirPort, NAS in een kastje in de huiskamer staan. Het liefst zet ik het spul boven naast de andere Appeltjes. Maar ethernet via het lichtnet blijkt geen garanties te geven:

Een nadeel van powerline blijft dat elektriciteitsdraden uiteraard niet ontworpen zijn voor communicatie en daardoor gevoelig zijn voor storing. Een oplader van bijvoorbeeld een tablet aansluiten, kan zomaar voor een vermindering in dataoverdracht van 20 Mbit/s zorgen.

En dan nog de kwestie beveiliging. Wij konden vroeger de babyfoon van onze buren ontvangen via het lichtnet…
    @Frank, laat even weten hoe de powerline adapters jou bevallen, en wat je mening is over beveiliging van je data op de NAS.

Bijdrager
    iMachia

Ik werk met een Synology DS414 met 4 schijven van elk 2TB. Werkt perfect. Hangt rechtstreeks aan mijn airport extreme router.
    de NAS staat afgeladen vol met films, muziek, foto’s en back-ups. Zelfs mijn volledig a-technische echtgenote weet met haar iPad muziek en films af te spelen.
    Zorg dat alle software van Synology goed up to date is; zeker de DSM zelf. Dan heb je er niet of nauwelijks omkijken naar.

Bijdrager
    Frank Visser

@Hydrae,

Powerline adapters zijn zeker uitkomst, maar performance verschillen enorm.
    Ik had oude Conrad ds80 (uit mijn hoofd) die gingen maar tot 80 mits, en als je het kwaliteitsverlies eraf haalt van het electriciteitsnet en een verkeerde groep is dat enorm laag. 120mbits internet verbinding bij UPC, ik haalde met die oude powerline boven maar 3,6!! Nooit naar omgekeken, vorige week mijn nieuwe Powerline adapters binnengekregen en het volgende gedaan:

speedtest oude adapters: 3,6 mits
    speedtest nieuwe adapters: 12 mits
    speedtest ander stopcontact boven: 20 mits (aantal keer ander stopcontact geprobeerd)
    Tot ik opeens een stopcontact vond waar ik 85 mits uit haalde! Dat vond ik prima, het hangt er heel sterk vanaf welk stopcontact je boven gebruikt.
    Adapters op andere groepen geeft dus zomaar een kwaliteiten verlies van ruim 80mbits in mijn geval.

Tp-link is een enorm goed merk, adapters zijn niet erg goedkoop maar erg goede kwaliteit. Hij geeft ook aan of je tussen een snelheid zit van 0 – 40 (rood) 40-80 (oranje) en boven de 80 geeft die een groen lampje. Je krijgt er 2 ethernet kabels bij van 1000mbits. Allebei 1 meter geloof ik. Boven heb ik een oude kabel gepakt (15 meter) Want het stopcontact met de hoge snelheid zat dus ver weg. Had ook nieuwe router zei ik, als je er naar opzoek bent is deze ook van TP link enorm goed! Link

Verder merk ik niet enorm veel van storingen. Met betrekking tot beveiliging, wat bedoel je daarmee? Of het niet in handen valt van de buren omdat het via het lichtnet loopt?

Hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd!:)

————————-
    Nieuwe nas binnen!

Wat is die toch lelijk he. Maar ditmaal maar gekozen voor performance!

Bijdrager
    Frank Visser

@imachia

Op gebied van een nas was ik zeker a-technisch, nu ik mij erin verdiept heb weet ik stukken meer!
    Up to date houden snap ik, maar wat bedoel jij met DSM?

Ook jij bedankt voor je reactie!

Bijdrager
    Plainey

De vraag was niet aan mij gericht, maar ik weet het antwoord toevallig wel..!

Frank op 01 mei 2014

@imachia
    Up to date houden snap ik, maar wat bedoel jij met DSM?

Disk Station Manager, de software voor je Synology.:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat heb je snel voor elkaar… nú al die DS213j binnen? Netjes! (moet persoonlijk zeggen dat ik ‘m eigenlijk helemaal niet zo lelijk vindt… veel mooier dan menig andere NAS zelfs)

Misschien dat zo’n TP-Link kastje niet eens zo’n slecht idee vindt! Ik heb altijd met afgunst naar die dingen gekeken omdat ze keer op keer slechte reviews kregen (destijds) m.b.t snelheid en stabiliteit. Maar als ik thuis ook ±85Mbit kan halen is dat helemaal niet verkeerd. Dat is met ±10MB (omgerekend inclusief vervuiling van het signaal) nog altijd sneller dan m’n N-snelheid wifi van maximaal 6,7MB!

@Frank Visser;
    Moet je die 2 TP-Link kastjes op dezelfde stroomgroep hebben aangesloten toevallig, of maakt dat niet/weinig uit? Ik ben er niet héél bekend mee:)

Bijdrager
    Frank Visser

@Plainey,

Thanks voor je antwoord:)

@joram

Ja, goed he? Gister avond in de pauze van mijn werk bij de MM besteld via me mobiel met Paypal. Half 10 besteld, voor 10 uur is morgen binnen.
    Heb bijna al mijn apparaten zwart, en ondanks de vreselijke kwaliteit en service van dlink, vind ik dat kastje toch echt wel veel mooier.

Ik was er ook nooit zo fan van, maar had geen keus. Vorige week dus ‘al’ mijn apparatuur ververst, nieuwe router en die powerline adapters. Allemaal gigabit aansluiten en kwaliteitsmerk. Je moet goed kijken welk stopcontact je gebruikt dus. Heb nog niet zozeer veel gedownload waardoor ik storingen heb kunnen checken, dus neem dat in je achterhoofd. Maar bij die vorige powerline adapters ook geen last van gehad. Ondanks ik toch behoorlijk wat apparaten op stroom heb boven.. iPad, iPhone, tv, apple tv, imac, nas, lampen en sterker nog; mijn powerline adapter zit in een stekkerdoos, dus niet eens rechtstreeks aangesloten, en die stekkerdoos wordt gebruikt door de wasmachine en droger. Hoeveel kracht wil je op dat stroomnet hebben, geen enkele problemen mee.:) Die Powerline adapters zijn de beste in hun soort, overal 4,5 of 5 sterren review. Daar betaal je dan ook wel 40 a 45,- voor.

Zelfde stroomgroep is dus niet nodig, althans. Nu weet ik niet of het daadwerkelijk dezelfde stroomgroep is of niet. In een vorige post vertelde ik al dat een stopcontact een extreem verschil kan maken, ene stopcontact had ik 10mbits, andere 20 en andere 85.. Zal dus inderdaad met een groep te maken hebben. Heb je hier wat aan?:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Die D-Link ziet er van buiten inderdaad niet verkeerd uit, dat valt me nog heel erg mee:)

Die TP-Link doosjes zou voor mij een uitkomst zijn voor m’n mediastreamer en Playstation. Veel downloaden zal/kan ik toch niet met die 2 apparaten, maar een iets snellere verbinding dan met wifi zou wel leuk zijn. Ik heb pas geleden een combikabel (Coax en UTP) aangelegd zodat ik m’n NAS/router direct op m’n streamer kon aansluiten, maar ik zou ’t ook fijn vinden als m’n Playstation daar dan ook op kon… jammer genoeg heb ik niet meer aansluitingen op m’n router, dus zo’n TP-Link zou perfect zijn!

(heb nu m’n NAS, één Mac en m’n mediastreamer op m’n Time Capsule, dus kom eigenlijk één poortje tekort op de Time Capsule)

Aanvullende vraag over die TP-Link, mocht je daar ’t antwoord op weten toevallig: moet je persé 2 dezelfde TP-Link kastjes hebben, of kun je ook 2 verschillende gebruiken? Ik zou namelijk in dat geval een TP-kastje met één ethernetaansluiting in m’n meterkast willen, en één TP-kastje met twéé aansluitingen voor m’n Playstation en streamer… maar ik weet niet of de verschillende types onderling (goed) ondersteund worden.

Veel plezier met je NAS in ieder geval!:)

Bijdrager
    Frank Visser

Ik moet ook geen product er meer bij halen, mijn router zit nu ook vol qua poorten, alle 4 in gebruik..
    Dan is zo’ extra powerline adapter wel handig. echter, kun je dan niet beter een lan-hub gebruiken? Eerste die ik tegen kwam. Dat is goedkoper, en heb je extra poorten beschikbaar. Tp link bied ook producten aan met 2 of 3 ethernet aansluitingen op zo’n powerline, meeste zijn alleen 100mbits, daar moet je dus even goed naar kijken. Of ze onderling ook goed werken durf ik niet te zeggen.Tp link heeft goede ondersteuning, dus kun je hun altijd even bellen/mailen. Bij mijn adapters is het wel zo dat ik op een knopje moest drukken om ze te linken met elkaar. Kan zomaar zijn dat ze de andere adapters ook van TP-link gewoon accepteren.

Dankjewel! Helaas er zaterdag pas tijd voor.:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Daar heb ik ook aan zitten denken, ik heb alleen geen ruimte meer in m’n muren om een extra netwerkkabeltje door te trekken, dus ik heb nu de Playstation via wifi op de Time Capsule gezet… dat gaat redelijk vlot (±6,4MB/s), maar als ik met een Powerline ±8-9MB/s zou halen helpt dat toch best een hoop:)

Dat ze 100Mbit zijn maakt in mijn geval voor streamen en online gamen niet zoveel uit… online gamen en HD-films streamen werkt makkelijk met 50-60Mbit zelfs:)

Bijdrager
    Frank Visser

Met een verbinding nu wia WiFi van 6,4 MB/s merk je lijkt mij geen verschil met 8-9 MB/s? De snelheid is al zoveel boven wat je nodig hebt, en 99% beter dan alle andere spelers online. Nietwaar?

Geblokkeerd
    Anoniem

Klopt helemaal, ’t is alleen dat via een draadje je ping ook vaak een stuk lager ligt, wat met online gamen best goed te merken valt. De extra 2MB/s helpt me als ik updates en games download op m’n PS4 (en sharen/uploaden gaat helemáál sneller met een draadje)… best een winst als je een game van 12GB download en je een snelheidswinst van ±30% kan krijgen:)

Maar het voornaamste is voor mij de ping en uploadsnelheid… dat merk ik nu ook goed als ik tijdelijk de ethernetkabel op m’n streamer even op de Playstation aansluit.:)

Bijdrager
    Frank Visser

Met downloaden zal je dat inderdaad wel merken, dan is het een goede zet!
    Toen ik nog maar een download snelheid had van 800kb/s a 1mb/s (door slechte powerline adapter en verkeerd stopcontact)
    Kon ik ook feilloos online spelen op mijn xbox. Maar moest ik daarnaast niet streamen en downloaden. Dan had ik nog wel is last.

Wel grappig, want ik had eerst die goedkope Nas gekocht, dacht dat het voldoende was, tot ik erachter kwam dat mijn oude adapters en router een bottleneck was, die dus vervangen. En wat een verademing! Onbedoeld meer geld uitgegeven dan gewild, maar nu ben ik er zo blij mee:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Leuk is dat he? Ik ben helemaal niet zo ICT-capabel, maar sinds ik een paar ethernetkabeltjes heb aangelegd, glasvezel heb, een leuke NAS heb aangeschaft (én zelf werkend heb gekregen voor alles wat ik ermee wil doen), en een leuke XBMC-streamer heb… voel ik me toch best wel ’n baas af en toe, hehe. Het is gewoon ontzettend leuk om dat soort dingen zelf voor elkaar te krijgen, én zo werkend te krijgen dat ook je totaal anti-tech vriendin er ook zonder problemen mee overweg kan én ze ’t ook heel handig vindt.:D

Bijdrager
    Frank Visser

Haha, helemaal mooi verwoord! Ik voel me ook een BAAS.
    0 verstand van routers, internet en een Nas, en kan er nu ‘gewoon’ mee uit te voeten. Echt leuk ja:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.