15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    VieriTouch

nas en iTunes server

Tijdens mijn zoektocht naar een nas zie ik vaak dat er ook een iTunes server aanwezig is. Bijvoorbeeld bij een nas van Synology.

Reden van deze topic is dat mijn doel is straks de iTunes-bibliotheek via een nas te kunnen benaderen.

Is het mogelijk, als de bibliotheek op een nas staat, deze af te spelen via bijvoorbeeld een nieuwe apple tv, zonder dat de pc aan staat?
    Of houdt de pc altijd nog een belangrijke rol bij het bijhouden/beheren van iTunes? Of voor bijvoorbeeld het bijwerken van een iPhone.

Wat is jullie advies om mijn doel te bereiken?

Bijdrager
    hvlint

dat is nu juist de essentie van de evt aanwezige itunes server: om te kunnen streamen zonder de pc aan te hebben staan.

Bijdrager
    Pieterr

Helaas heeft Apple de boel dichtgetimmerd. Je kunt inderdaad een iTunes Server draaien op een Synology NAS, maar die kan niet direct naar de AppleTV streamen. Erg jammer. Om naar de AppleTV te kunnen streamen heb je nog een computer nodig waar iTunes op draait.

Bijdrager
    hvlint

oh ja klopt pieterr heeft gelijkt AppleTV vraagt om authorisatiecode, en deze kan je niet invoeren op je nas.

Bijdrager
    Falcon
    hvlint op 28 december 2010

oh ja klopt pieterr heeft gelijkt AppleTV vraagt om authorisatiecode, en deze kan je niet invoeren op je nas.

Bij mijn AppleTV 2e generatie zie ik helemaal niets laat staan dat er om een autorisatie code wordt gevraagd…..

Bijdrager
    Falcon
    Pieterr op 28 december 2010

Helaas heeft Apple de boel dichtgetimmerd. Je kunt inderdaad een iTunes Server draaien op een Synology NAS, maar die kan niet direct naar de AppleTV streamen. Erg jammer. Om naar de AppleTV te kunnen streamen heb je nog een computer nodig waar iTunes op draait.

Klopt, helaas is dit zo.

Bijdrager
    Pieterr

@VieriTouch: Je kunt uiteraard je NAS gebruiken om je iTunes bibliotheek op te zetten. Als je een gigabitrouter hebt (zoals bv de AirPort Extreme) en je Mac via de juiste ethernetkabels aan de router hebt verbonden valt het met de snelheid ook nog alleszins mee. (Dat was een paar jaar geleden namelijk wel anders, toen je blij mocht zijn met 10MB/s van/naar je NAS.)

Het beheren (toevoegen van muziek e.d.) doe je dan nog steeds vanaf je Mac.

Als je de iTunes Server op je NAS gebruikt, kun je de muziek beluisteren op iedere computer in je huis via iTunes. De iTunes Server op de NAS verschijnt dan onder “Gedeeld” in iTunes. (Zoals reeds gemeld werkt dit dus helaas niet voor een AirPort Express of een AppleTV.)

Verder kun je dan je muziek beluisteren op je iPad, iPhone of iPod touch met de DS Audio applicatie. Deze app kan zelfs buitenshuis gebruikt worden!

Bijdrager
    VieriTouch

Bedankt voor het meedenken en de reacties!

Jammer dat een nas niet direct met de apple tv overweg kan. Hopelijk kan software van Firecore hier in de toekomst verandering in brengen.

@Pieter: is het dan wellicht verstandiger om de locatie van de iTunes (muziek)bestanden (nu op de pc) te verplaatsen naar de nas, zodat (als de pc aanstaat) je ook met afspeellijsten en met de iPhone remote app kunt werken? Dit i.p.v. de iTunes Server op de nas als ‘gedeeld’ in iTunes te laten verschijnen?

Bijdrager
    Pieterr

Voor de computer die je gebruikt voor het beheer van je iTunes bibliotheek is dat inderdaad de beste manier. De andere computers in je huis (als je die je wilt gebruiken om alleen naar de muziek te luisteren) kun je gebruiken via de iTunes Server op de NAS.

Bijdrager
    exilim

Volgens mij is heel het probleem opgelost wanneer je Plex of Xbmc op je apple TV installeert. Ik heb begrepen dat wanneer je de iTunes server gebruikt de covers van de albums niet zichtbaar zijn.

Bijdrager
    Pieterr

Dat kan inderdaad als je ook een UPnP AV Media Server op je NAS kunt draaien.
    NAS systemen van Synology, QNAP etc bieden die functionaliteit.

EDIT: Of via SMB zoals hieronder terecht opgemerkt door Jazzamataz.

Bijdrager
    Jazzamataz

Ik heb thuis een TC waar mijn films, muziek, etc op staat. Ik kan de muziek daarop via xbmc op de atv2 gewoon afspelen zonder dat ik ergens een mac aan heb staan met itunes.

Bijdrager
    Superkwaak

Ik heb nog een vervolgvraag waar ik het antwoord niet op kan vinden in het forum en het lijkt me relevant om die hier te stellen:

Kan je de iTunes server op de nas ook benaderen via het internet? Dus dat ik automatisch in iTunes de gedeelde iTunes server zie als ik met internet verbonden ben.

En begrijp ik het ook goed dat als je je iTunes mappen op de nas zet, en ook iTunes server inschakeld, dat al je muziek eigenlijk dubbel op de nas staat?

Ik wil een macbook air (beperkte schijfruimte) gaan kopen maar toch altijd m’n muziekcollectie bij de hand hebben.

Bijdrager
    exilim

Ik heb zelf een nergear Readynas en die kun je via Readynas remote benaderen en dus ook je iTunes bibliotheek. Enige nadeel die ik heb ontdekt is dat Readynas remote na een bepaalde tijd offline gaat en dan ben je je verbinding met iTunes ook kwijt. Een andere optie is Firefly waarmee je gebruikt maakt van de iTunes server op je nas.

Bijdrager
    MrPapple

Ook nog een vraagje van mij hier: ik heb hier een DROBO staan die aan mijn AirPort Extreme is gekoppeld. Nu zit ik te spelen met het idee om mijn bibliotheek naar daar te verplaatsen.

Wat ik me echter afvroeg:
    1) is het mogelijk om me verschillende computers dezelfde bibliotheek te benaderen tegelijkertijd?
    2) is het mogelijk om dit te doen zonder de computers te autoriseren?
    3) als ik via de iTunes Store applicaties en muziek aanschaf worden die dan automatisch in de gedeelde bib geplaatst?
    4) kan ik mijn iPhone dan nog steeds synchroniseren en kan ik dit doen op meerdere computers?

Een hoop vragen waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen:-) Alvast bedankt!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.