9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    G4

NAS ds218+ of ds718+

Ik wil een NAS server aanschaffen voor doorsnee gebruik. Is de € 110 extra voor de 718+ het geld waard? Ik plaats de server in een meterkast, misschien dat de een een betere koeling heeft dan de ander?

Bijdrager
    penseel

De DS718+ is wat sneller en heeft 2x 1 Gigabit LAN. Ik vind het wel waard de meer prijs, het zelf de 712+en de 714+.

Bijdrager
    csteelooper

Een veel belangrijker verschil tussen de ds218+ en de ds718+ is dat de 218+ een 2-bay systeem is. Daar kun je dus maximaal 2 schijven in zetten. Dat wil zeggen dat als je er bijvoorbeeld 2 4TB schijven in zet in SHR (Synology Hybrid RAID), de normale standaardconfiguratie, je alsnog 4TB ruimte hebt.

De 718+ daarentegen is zelf een 4-bay systeem. Je kunt er 4 schijven in zetten. de 7 in de modelnaam maakt bovendien duidelijk dat je er een uitbreidingsunit voor kunt aanschaffen waardoor je in totaal 7 schijven in een pool kunt zetten. In het onwaarschijnlijke geval dat je dat zou doen worden er bij een configuratie met SHR zelfs tot 2 schijven gebruikt voor parity (afhankelijk van je instellingen).

In de standaardconfiguratie met 4 schijven wordt één schijf voor pariteit gebruikt. Dit houdt in dat, bij gebruik van 4 4TB schijven, je een totale bruikbare ruimte van 12TB hebt. Dat ga je met een 2-bay systeem normaal gesproken niet halen, want als je de zaken veilig wil configureren maak je gebruik van SHR en dus offer je dan de helft van de totale schijfruimte op. 2x6TB zou dus één keer 6TB worden. Alleen als je de schijven installeert met RAID0 (zwaar afgeraden) kun je 100% van de fysieke capaciteit benutten. Dat laatste geldt voor alle systemen op basis van RAID, dus ook voor het 4-bay systeem.

De ratio van capaciteit die je inlevert voor veiligheid bij gebruik van SHR (of andere vormen van wat Parity RAID wordt genoemd), ligt bij systemen met méér dan twee schijven echter wel lager. Bij een 4-bay systeem lever je normaal gesproken één schijf in voor je pariteit, hetgeen neerkomt op 25% van je totale theoretische capaciteit. 24TB (4×6) wordt dus 18TB.

Ik heb hier de DS415+ staan, die alweer bijna 5 jaar draait. Persoonlijk zou ik nooit een NAS-systeem met 2 schijven aanschaffen, maar altijd een met minimaal 4 schijven zoals bijvoorbeeld de 718+.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    polansky

Snelheid voor een NAS is nauwelijks belangrijk – Tegenwoordig zijn ze vrijwel allemaal snel genoeg voor alles wat je ermee wilt gaan doen. Zeker voor thuisgebruik.

Ga je de NAS benaderen via een draad of draadloos?

Indien draadloos is de snelheid eigenlijk (helemaal) van ondergeschikt belang.

Dual LAN is alleen nuttig als je router ook in staat is om de data over twee poorten tegelijkertijd kan versturen.
    Geen enkele huis-tuin-en-keukenrouter is in staat dit te doen! Ondanks dat je hem dan met 2 draadjes kunt aansluiten wordt er anders uiteindelijk alsnog altijd maar eentje van gebruikt.

Ga je de NAS voornamelijk gebruiken voor bestandsafhandeling (opslaan en ophalen van bestanden)
    Ook dan is de snelheid eigenlijk niet echt van belang.

Stop er een 8TB of 10TB harde schijf in (uiteraard 2 stuks) en je kunt als particulier jaren vooruit.

Mijn eigen volgende NAS wordt een 4 of 6 bay NAS, maar die ga ik voeden met goedkope SSD’s omdat alleen wat kleinere SSD’s een beetje betaalbaar zijn. Dat doe ik niet omwille snelheid, maar omwille het feit dat opslag op SSD een betrouwbaarder medium is ten opzichte van een HDD.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door polansky.
    Bijdrager
    Atfar

<p class=”cite”>G4 op 17 mei 2020 om 20:38</p>
    Ik wil een NAS server aanschaffen voor doorsnee gebruik. Is de € 110 extra voor de 718+ het geld waard? Ik plaats de server in een meterkast, misschien dat de een een betere koeling heeft dan de ander?

Ik zou wachten er komt een hele nieuwe plus reeks uit met betere specificaties. De 718+ is uit 2017, zie het volgende nieuwsbericht

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door Atfar.
    Bijdrager
    Furbz

Er komt inderdaad de 20+ serie uit.

Wat wil je met de nas doen? Puur als filestation? Dan heb je geen 718 nodig. Overigens zou ik ook eens kijken naar de 420. In shr of raid 5. Dan heb je redundancy. (Geen backup yeah I know..)

Bijdrager
    TheBigZ

@Atfar: +1

Kies uit een van: DS720+, DS420+ of DS220+

Bijdrager
    G4

<p class=”cite”>Atfar op 18 mei 2020 om 15:57</p>

<p class=”cite”>G4 op 17 mei 2020 om 20:38</p>

Ik zou wachten er komt een hele nieuwe plus reeks uit met betere specificaties. De 718+ is uit 2017, zie het volgende nieuwsbericht

Idd interessant. Komt binnenkort uit.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.