5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    iDOUBT

NAS – bestandsstructuur

Na maanden van lezen op dit forum toch maar de beslissing genomen om begin volgend jaar een iMac te kopen. Dankzij veel nuttige tips in dit forum heb ik me al grotendeels voorbereid op wat komen gaat.

Ik heb nu alleen nog 1 vraag; kan ik mijn NAS (QNAP TS-109 II) HFS+ formatteren ? En werkt dan Tversity nog steeds ism mijn PS3 ? (+ alle andere functionaliteiten van het NAS)

Ik heb dadelijk alleen nog 1 windows laptop (werk) waarmee ik soms het NAS wil benaderen. Is misschien dan FAT32 een betere optie ?

P.s. time machine wil ik laten uitvoeren op een externe harde schijf die aan de iMac wordt gekoppeld.

Alvast bedankt

Bijdrager
    Pieterr

Je hoeft je NAS helemaal niet HFS+ te formatteren (als de QNAP software dit überhaupt al ondersteunt). Een NAS is vaak een Linux computer die ext2 gebruikt als eigen filesysteem (in ieder geval voor de interne schijven). Toegang tot de schijfgegevens gaat via netwerk protocollen (AFP, SMB).

Draadjes om een Time Machine backup te maken op een NAS zijn er genoeg te vinden op het forum.

time machine wil ik laten uitvoeren op een externe harde schijf die aan de iMac wordt gekoppeld.

Als je een externe schijf direct aan je Mac hangt (bv via USB of firewire) dan formatteer je deze uiteraard wel HFS+.

Bijdrager
    iDOUBT

Bedankt voor de snelle reactie, maar ik dacht dat de iMac niet kon schrijven naar een NTFS schijf ? Dus moet ik dan de disk FAT32 formatteren ? Nu is deze nl. NTFS geformatteerd.

Bijdrager
    Pieterr

Je had één vraag: die ging over een QNAP NAS. Of je die moet formatteren naar HFS+. Antwoord is nee.

Daarna sprak je over een schijf die je direct aan je iMac wilt hangen, voor Time Machine backups. Dat zal een andere schijf zijn dan de NAS (tenminste, dat neem ik aan). Als je die voor Time Machine wilt gebruiken, dan kun je h’m het beste “Mac OS Uitgebreid (Journaled)” formatteren (HFS+ = Mac OS Uitgebreid).

Het klopt overigens dat je in OS X niet (zonder extra drivers/programma’s) naar een NTFS schijf kunt schrijven; wel lezen.

Bijdrager
    Hacklor

Toevoeging:

Mocht je besluiten om een harde schijf FAT32 te gaan formateren om (zonder toevoeging van drivers / programma’s) te kunnen schrijven vanuit Windows en de Mac, hou er dan rekening mee dat je geen bestanden groter dan 4GB kunt schrijven naar een FAT32 schijf. Bijvoorbeeld een ISO van een DVD. FAT32 ondersteunt dat simpelweg niet.

Dit heb ik zelf meegemaakt met backup harde schijven (extern) die ik schrijfbaar voor Windows en Mac wilde maken (dus FAT32). De ISO’s van DVD films die ik had gemaakt (> 4GB) kon ik er niet op backuppen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.