14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    jackg5

Nas benaderen via finder

Ik probeer mijn synology nas 211+ te benaderen via de finder, als harde schijf dus eigenlijk. Maar via de finder heb ik geen bevoegdheden. Via de webbrowser gaat het allemaal prima, maar het lijkt me zo handig om die nas als ‘gewone’ schijf te kunnen benaderen. Iemand enig idee?

Bijdrager
    iCreatedTech

cmd + k en dan het IP van je NAS invullen! Vervolgens inloggen met je gebruikers account.

Bijdrager
    Nikita

Probeer in Finder in te loggen als admin met bijbehorend wachtwoord; dat doe ik althans en dat werkt prima (DS210j i.c.m. DSM 3.2).

Verder kan je natuurlijk in DSM (als je inlogt via een browser op je NAS) kijken of al de rechten goed staan (lezen / schrijven) onder Configuratie (Control Panel) > Gebruikers (Users) > dubbelklik op de gebruiker > Privileges tab.

En uiteraard zorgen dat onder Win/Mac/NFS > Mac File Service de vinkjes aan staan.

Iets anders kan ik me zo snel niet bedenken; bij mij werkt het allemaal prima.

Bijdrager
    jackg5

En dan kunnen jullie gewoon bestanden erop slepen en verwijderen?

Bijdrager
    jackg5

Ik heb de rechten allemaal goed ingesteld. Dus daar ligt het niet aan. Dank voor de tips

Bijdrager
    Bodevinaat
    Bijdrager
    polansky

Allereerst even de laatste versie van DSM downloaden en installeren bij Synology.
    Inloggen op je NAS dan via het Controla panel naar DSM update.
    Installeren en 20 minuutjes geduld hebben…

Daarna kun je via de bovenstaande stappen middels finder naar je NAS.

Makkelijker nog is gewoon het volgende scriptje (via applescript editor) te installeren:

delay 1
    tell application “Finder”
    if not (exists disk “SHARED”) then mount volume “afp://GEBRUIKERSNAAM:[email protected]/SHARENAME A/”
    if not (exists disk “SHARED”) then mount volume “afp://GEBRUIKERSNAAM:[email protected]/SHARENAME B/”
    end tell

Het ip nummer dat je moet gebruiken is het ip nummer van de NAS achter je router.
    De Sharename is de map die je wilt koppelen.

Daarna schrijf je het scriptje weg als ‘Programma’ en vink je bij opties ‘uitvoerscript’ aan.
    Dit hang je vervolgens via de systeemvoorkeuren aan je gebruikersaccount.
    Hier klik je op ‘inloggen’ en het plusje en plak je het zojuist aangemaakte scriptje in de opstartprocedure.

Zo heb je altijd direct toegang tot je nas en hoef je niet steeds opnieuw handmatig een koppeling te maken.

Bijdrager
    hans dorsman

Nog even iets, dit werkt als je een vast ip-adres hebt, maar met dhcp verandert dit soms. In plaats van je ip-adres kun je ook de servernaam gebruiken.

Bijdrager
    jackg5

Dank allemaal voor de hulp. Het scriptje werkt polansky. Maar nog altijd heb ik alleen lezen bevoegdheden in de finder. Behalve als ik vanachter mijn router, dus op hetzelfde netwerk als waarop mijn NAS zich bevindt, inlog. Dan mag ik schrijven, lezen. Met mijn beperkte kennis van nas en netwerk denk ik dat het dan een poort probleem is oid. nog iemand misschien een suggestie? met dank voor het meedenkekn, Jaap

Bijdrager
    MacMeijers

Het makkelijkst kun je er komen met de Synology Assistent. Die zoekt alle Synology servers in je netwerk, klik er op dubbel en de bent er.

Bijdrager
    jackg5

dat gaat inderdaad prima macmeijers, maa dan zoekt het progr. binnen het netwerk zel.
    maar ik bedoel het benaderen van buiten het netwerk. het moet haast iets met bevoegdheden zijn, maar ik ben er nog niet uit.

Bijdrager
    Bodevinaat

Misschien wel handig dat je even duidelijk zegt dat je remote toegang wilt op je schijven. Nu denkt iedereen dat het via lan is…..

Bijdrager
    jackg5

ja daar kwam ik ook zojuist achter dat ik dat niet heb genoemd. Ik wil dus via REMOTE toegang krijgen via de finder tot mijn NAS. Blijft het feit dat dat niet lukt. Maar misschien kan het wel helemaal niet?

Bijdrager
    jackg5

Opgelost: poorten 5005 en 5006 moesten worden opengezet. Met dank voor jullie hulp, jaap

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.