6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Noxa

NAS & Airport Express

Ik ben van plan een NAS aan te schaffen. Maar heb een ingewikkeld netwerk gedoe hier.

Ik maak connectie met het web via een Orange Livebox wifi router. Die router staat bij mijn onderburen (we delen het pand met 3 appartementen). Ik heb hier boven (2 hoog) een iMac staan in de studeer kamer. En een Mac mini als media center.

Ik NAS om mijn foto’s in RAID 1/5 op te slaan. En m’n muziek en films centraal te sharen. Het probleem is nu dat ik die ergens in het netwerk wil hangen. Maar bij m’n buren aan de router is geen optie.

Ik heb een aantal opties bedacht voor het probleem:
    1. De Airport Express gebruiken als Wireless Acces point te gebruiken. Of wel de AE hier boven ergens in een stopcontact prikken en daar de NAS aan hangen. (nadeel is lage overdrachts snelheid, en ik weet niet of dat uberhaupt kan)
    2.De NAS met een cross cable direct aan de mac mini hangen.
    3. Hier boven een klein LAN aanleggen, met de iMac, NAS en Mac Mini eraan. Alleen dan vraag ik me af of ik een lokaal netwerk en aiport netwerk tegelijk kan laten draaien.

Ben benieuwd wat m’n mogelijkheden zijn. Of andere opties. Let me know!

Bijdrager
    Pieterr

Ik neem aan dat je nu met je iMac en Mac mini draadloos aan het internet hangt?

Dan lijkt me optie 3 de beste.
    Koop een gigabit switch, en hang de NAS en de Mac mini (via) de switch aan de ethernetpoort van je iMac. AirPort kun je dan uitzetten op de Mac mini. Op de iMac zet je internet delen aan. Dan is de verbinding tussen de iMac, de Mac mini en de NAS via ethernet. Sneller krijg je het niet. Koop wel de goede ethernetkabels (cat 5e, gigabit).

Succes.

EDIT: typo.

Bijdrager
    macpro

Andere variant: de iMac en Mac mini gewoon draadloos laten werken zoals je dat nu ook al doet.
    Daarnaast een bedraad netwerk toevoegen waar je de iMac, Mac mini en de NAS in hangt.
    De NAS is dan met een hoge snelheid benaderbaar, terwijl beide Macs onafhankelijk van elkaar internet toegang hebben.
    Anders ben je verplicht om in het voorbeeld van Pieterr de iMac aan te zetten als je met de mini het internet op wilt.

Bijdrager
    MacFeegle

“Worstel” met vergelijkbaar probleem.

Zelfde hoeveelheid hardware: 2 macs, 1 livebox en 1 AE. Nu beide macs draadloos via livebox, AE is opgehangen in bestaand netwerk met de livebox als internetpunt (AE is voor audio only). Vraag: Waar hang ik mijn NAS (met centrale itunes bieb)?

A. Mijn idee

1) livebox => AE met kabel (staan vlak bij elkaar)
    2) AE instellen als wifi-point (livebox kan dan uit)
    3) NAS aan 2e poort Livebox

B. Alternatief is om de NAS aan de livebox hangen (3), maar daarvan denk ik dat ik dan veel te veel wifi verkeer krijg als ik mijn itunes bieb op de nas heb staan en vanaf mijn laptop itunes over de stereo speel (lossless) en tegelijk internet.

C zelfde als B, maar dan met NAS aan de AE

Wie van de 3?

Bijdrager
    macpro

Als je bang bent voor teveel verkeer kun je het volgende doen: probeer het gewoon eens uit.
    Oftewel niets wijzigen en de NAS aan de livebox hangen.
    Lijkt het er op dat je er echt last van hebt, dan de AE ook aan de livebox koppelen en zowel de livebox als de AE gebruiken om een draadloos netwerk de lucht in te brengen.
    Mac 1 laat je dan draadloos met de livebox verbinden en Mac 2 draadloos met de AE.
    Heeft iedere Mac z’n eigen access point.

Bijdrager
    Noxa

Ik ben eruit. Ik ga gewoon een bedraad LAN hier aanleggen met een switch en daar hang ik de NAS in. Nu rest me alleen nog de vraag of ik een bedraad LAN en Airport netwerk tegelijk kan hebben op de Mac.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.