30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)
  • Q:
    Bijdrager
    RobboBobbo

NAS advies

Welke NAS server aanschaffen?
    Ik ben me al enkele dagen aan het oriënteren op de aanschaf van een NAS server maar ik kan de veelal technische spec’s niet goed vertalen naar de betekenis hiervan in mijn dagelijks gebruik.

Wie kan mij helpen met een goed merk en type NAS en idem voor de harde schijven. Mijn budget reikt tot € 1000,00 incl. BTW.

Omgeving:
    – prive- en thuiskantoor (2-mans bedrijfje)
    – ca. 500GB databestanden en programma’s, ca. 3TB multimediabestanden
    – 1x Mac, 2x MacBook, 2x PC, 2x notebook, Eminent EM7080 media player, diverse iDevices en Androids
    – CAT6 bekabeld netwerk 1Gbps, WiFi 300Mbps, Linksys WRT320N router, Ziggo 60mb download, SABnzbd gebruiker

PvE:
    – betrouwbaarheid, (als een NAS schijf crashed mag er geen data verlies zijn)
    – real-time back-up
    – zodra notebook of macbook binnen bereik van netwerk komt, de nieuwe en gewijzigde data direct automatisch back-uppen, bij voorkeur alleen wijzigingen wegschrijven
    – dataopslag in een prive/zakelijke NAS cloud, i.p.v. op dropbox, icloud, ook met mobiele devices (iOS en Android) benaderbaar
    – SABnzbd op de NAS geïnstalleerd en mogelijkheid tot rechtstreeks downloaden, unrarren, unparren etc.
    – goed kunnen multitasken, meestal zijn 3 tot 4 personen actief: back-up’s draaien, bestanden lezen en schrijven, downloaden en zonder haperingen video kijken vanaf NAS opslag via mediaplayer, PC en Mac
    – stil cq. geluidsarm
    – plug and play oplossing (ik ben een light IT amateur)
    – gebruikersvriendelijke userinterface en beheersmogelijkheden

Mocht ik niet duidelijk zijn dan geef ik graag een verdere toelichting. Wie kan mij helpen, alvast bedankt.
    Rob.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    computer space

Let wel: in de NAS zit nooit je backup. Die zal ook elders moeten plaatsvinden.

Inactief
    Anoniem

Ga sowieso voor Synology. En ga/bel is naar Wifimedia. Zij kunnen je echt goed adviseren. (Nee, heb er geen aandelen of een of andere vriendschappelijke band mee ofzo. Wel goede ervaringen)

Bijdrager
    Fingerlicking

Ik heb nu een tijdje een synology ds212+. Ik ben over het algemeen erg tevreden, zeker voor de prijs en de buildin en community apps, zoals de bootstrap installer. Ik twijfel echter om wellicht toch een macmini te kopen of een hackintosh te bouwen. Dit omdat de snelheden van een nas toch iets tegenvallen ivgm een desktop, über 1e wereld probleem, maar toch!

Ik zou ff naar een netwerkspeciaalzaak gaan en je wensen bij hullie voorleggen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    THX-1138 op 08 oktober 2013

Ga sowieso voor Synology. En ga/bel is naar Wifimedia. Zij kunnen je echt goed adviseren. (Nee, heb er geen aandelen of een of andere vriendschappelijke band mee ofzo. Wel goede ervaringen)

Ik kan niks anders zeggen dat ik het met THX-1138 eens ben.
    Behalve dat je voor een synology moet gaan dan;) (ik heb een qnap)
    Maar dik tevreden met mijn Qnap.

Maarja eigenlijk …dit soort vragen kan je wel op forum zetten. Maar moet ik een product A adviseren omdat ik er zelf 1 heb? En de meeste adviseren hun eigen gekochte product terwijl ze geen ervaring hebben met product B.
    Een winkel die met meerdere merken ervaring hebben is beter dan zoiets vragen op het forum.
    Synology is zeker goed merk en gebruiks vriendelijk. De Qnap is meer voor diegene die wat meer zelf dingen willen regelen.

Bijdrager
    mfduffel

Synology is zeker een goeie keuze, kan nadien nog uitgebreid worden. Snelheid hangt af van processor, harde schijven en (in mindere mate) geheugen. (Vandaar dat een 212 minder presteert dan een 713). Met 2 netwerkkaarten en een switch die hier maximaal voordeel uithaalt, zit je goed.

Geblokkeerd
    Anoniem
    computer op 08 oktober 2013

Let wel: in de NAS zit nooit je backup. Die zal ook elders moeten plaatsvinden.

Daar heb je “gelijk” in. toch word het vaak gebruikt voor thuis gebruik of kleine bedrijven als “backup”.
    En het is wel degelijk backup. Totdat je brand heb zeg maar :).
    Maar begrijp je punt zeker.
    Al wil ik als bedrijf zijnde niet mijn bedrijfsdata in de cloud hebben.

Daarom advies om externe harddisk je “echte” backup op te zetten en om de zoveel tijd mee naar huis te nemen.

Bijdrager
    RobboBobbo

Bedankt voor jullie reacties.
    Jullie noemen allemaal Synology, hierover heb ik ook veel gelezen en had al een goede indruk die jullie bevestigen.

@TheBigZ
    : Ik heb de linkjes nagetrokken, ziet er allemaal goed uit. Binnenkort komt 2014 model (DS414) uit, verstandig om daar op te wachten? En wat is verschil met de DS412+, deze is prijziger, andere processor etc. Of ben je van mening dat de DS413 voor mijn situatie gewoonweg goed is?

@THX-1138: Deze site heb ik bezocht. Voorlopig hecht ik veel waarde aan onafhankelijke adviezen zoals die van jullie. Wellicht dat dit een goede inkooppartij is die mijn gewenste config kan samenstellen.

@computer
    space: Begrijp ik je goed, dat als ik lokaal werk telkens handmatig de back-up naar de NAS moet doen. En dat de SHR mode (zoals TheBigZ adviseert) de waarborg is dat als een NAS schijf crashed de data niet verloren is?

Bijdrager
    ultem

Ik heb al 4 jaar een NAS van Synology, deze bevalt mij uitstekend: veel mogelijkheden, regelmatig software updates en betrouwbaar.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb al 4 jaar een NAS van Qnap, deze bevalt mij uitstekend: veel mogelijkheden, regelmatig software updates en betrouwbaar.
    Veel apps om te installeren.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    MrBelloNLD

idd zijn de genoemde synology en qnap de betere NASsen

heb je een macminiserver overwogen ? interne disks kun je spiegelen, mbv gewone sw eigenlijk alles te regelen, timemachine backup etc etc.

Bijdrager
    BoniMacX
    Bijdrager
    computer space
    RobboBobbo op 08 oktober 2013

@computer space: Begrijp ik je goed, dat als ik lokaal werk telkens handmatig de back-up naar de NAS moet doen. En dat de SHR mode (zoals TheBigZ adviseert) de waarborg is dat als een NAS schijf crashed de data niet verloren is?

Nee, maar je moet naast de redundancy op de NAS ook nadenken over hoe je de data backupt buiten je kantoor, op een andere locatie zodat brand/diefstal e.d. je niet in de problemen kan brengen.

Bijdrager
    Ree

Ik heb ervaring met QNAP, Synology en ZyXel NAS apparaten (Ook met veel SAN apparaten, maar die vallen buiten de scope van dit topic)
    Ik heb gehoord en gelezen over Thecus en Drobo NAS apparaten

Ik wil je adviseren; QNAP of Synology. Niets anders.
    Met de nieuwste interface van QNAP zijn de verschillen tussen QNAP en Synology ernstig klein (en soms kan ik de gedachte niet kwijtraken dat die twee bedrijven heel nauw samenwerken of heel goed bij elkaar afkijken)

In beide gevallen zit je prima.

Ikzelf heb een Synology DS512+, 5 disks van 2 TB, da’s 8 TB effectief maar momenteel is 4x 3TB (9 TB effectief) iets voordeliger per GB
    Synology heeft boven de 5 disk variant enkel nog een 8 disk variant (als je het geld hebt; dat geeft geweldig uitbreidingspotentieel)
    QNAP heeft een 6-disk variant.
    Beide hebben raid-migration, dus je kunt beginnen met een laag aantal disks, daarna migreren naar meer.

QNAP mist echter de “Hybrid Raid” die Synology wel heeft.
    Synology Hybrid Raid (SHR) is een systeem waarbij de schijven die je plaatst verschillend van capaciteit mogen zijn. Bij QNAP kan dat dus niet.
    Voordeel? Beginnen met schijven van 1 TB (wat je hebt liggen bijvoorbeeld) en daarna rustig migreren naar 2 TB schijven of wellicht 3 of 4 TB.

Edit: bij SHR kun je dus een enkele schijf upgraden waarbij alle data netjes bewaard blijft, en de extra capaciteit ook echt gebruikt wordt.
    Zie ook de raid-calculator; http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php
    Daar zie je perfect de verschillen tussen SHR en een classic RAID5. Stop er voor een goed voorbeeld 5 schijven van 1TB in (4 TB effectief) en vervang daarna 2 schijven door een 2 TB. SHR geeft dan 5TB effectief, waar RAID5 op 4TB blijft staan.

Als je wat gaat googlen op “Synology or QNAP” kun je je lol op. In het kort; behalve SHR is er eigenlijk geen groot verschil.

Bijdrager
    Ree

Ow nog een kleine toevoeging;

gebruik WD RED schijven. Ikzelf heb WD Enterprise schijven in mijn DS gehad, die worden gemiddeld 9 graden warmer dan RED schijven (dus meer lawaai van koeling en hoger stroomverbruik). Ook zijn Enterprise schijven duurder. Ja, Enterprise schijven hebben 5 jaar garantie, RED’s “slechts” 3 jaar.
    Als je niet gaat voor WD RED, kijk dan bij QNAP of Synology naar de supported harddisks lijst. Ga je niet voor WD, ga dan in ieder geval voor een ander merk dat NAS / RAID schijven levert.

Bijdrager
    bitsflew

Ik heb een Synology DS412+ met 4 3TB WD RED schijven.

Echt een aanrader!

Een DS412+ met 4 2TB WD RED schijven (+/- 6TB netto opslag) valt keurig binnen je budget van 1000 euro incl BTW

SYNOLOGY DS412+ 8 TB

Bijdrager
    BoniMacX

Ik heb al een jaartje een DS413 met 4 3TB WD RED schijven.
    Gekocht omdat ik op zoek was naar veel betaalbare uitbreidbare opslag voor men Mac’s en ook wel omdat ik beïnvloedt werd door de heersende NAS ‘hype’ en dus nieuwsgierig was.

Onverdeeld tevreden ben ik NIET over mij aankoop.
    Probeer maar is simpelweg een Time Machine back-up in te stellen. Zonder keer op keer de handleiding door te nemen kom je er niet.
    Het linux ext4 schijfformaat heeft me ook al heel wat parten gespeeld.
    Bv: zoeken vanop men Mac’s op een NAS gaat retetraag in vergelijking met zoeken op externe HFS+ aan men Mac’s gekoppeld.

Sluimerproblemen veroorzaakt al van in het begin door het DSM besturing systeem (niet door mij) op deze DS413…
    Nee, ik zou niet opnieuw een NAS kopen. Ook niet van een ander merk. Het blijven ‘Linux-dozen’ waarmee de ergernissen die ik er meer ervaar me heel sterk aan mijn windows tijd doen denken.

Heb ook een Mac mini als thuis (media) server met twee DAS’en van elk 6TB eraan. Dat bevalt me veel meer.
    Heb die setting dan ook aangeraden aan een vriend die ook een media server thuis wil.

draadje nog: http://www.onemorething.nl/community/topic/wat-kan-een-nas-wat-een-mac-mini-niet-kan/

Geblokkeerd
    Anoniem

@BoniMacX Ik had met al die dingen geen problemen, net zoals 99% van de rest van de gebruikers. Maar jij wel. Zeg genoeg denk ik….

Bijdrager
    BoniMacX

@meeuw: zal wel zijn dat ik de pech had een ‘verkeerd’ Syno model gekozen te hebben. Te nieuw misschien. Pech kan iedereen overkomen.
    Alleen was ik er echter niet mee. Zie Synology Inc. Online Community Forum – DS413 with DSM 4.1-2650 hybernating only briefly

Zoeken vanuit Spotlight op je NAS gaat voor jou dus even snel danop externe HFS+ schijven?
    Ik heb op Macfora nochtans steeds meer bevestiging dan niet gekregen van mijn ervaring daarmee.
    Had het voorheen met een Western digital Mybook world NAS, met een Syno is het niet veel beter.
    Vanuit Windows naar een NAS zou het geen vertraging zijn heb ik ook ooit gelezen op Mac fora.

99% geen problemen met Linux ext4 formaat dat net zoals windows niet met ‘vreemde’ tekens kan omgaan waar een Mac totaal niet over struikeld?
    Geloof ik best ook wel. Overkwam mij blijkbaar ook weer alléén. Met deze Syno én daarvoor met de WD NAS.
    Ooit draadje over gestart op Syno forum NL : Hoe (iTunes) map van 300GB kopiëren naar NAS zonder fouten?

Externe schijf in Apple HFS+ aan een NAS?….
    Bij QNAP kon het al langer, maar geen ervaring mee, bij Synology sinds kort met DSM 4.3 maar dat is niet serieus nemen, zelfs om mee te lachen, want mijn 3TB freecom HD in HFS+ die ik aansloot via usb3 wordt gezien als een een FAT medium van slechts 197 megabyte…

Goed, zal alweer enkel bij mij gebeuren. Zou kunnen.
    Hier over gehad. http://www.macfreak.nl/forums/topic/5/13863/mac-minded-nas-synology-qnap-en-hfs+/60/

Nieuwe DSM 4.3 erop… crash berichten tijdens het uitzetten van de NAS… Alleen bij mij? Nee toch niet.
    http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-4-3/volume-crashes-na-dsm-4-3-en-uitzetten-van-nas/msg84215/#msg84215
    Maar zegt genoeg, weer niet bij 99% blije NAS gebruikers.

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat ik nu een hekel heb aan Synology of een ander NAS merk, of dat een NAS verwerpelijk is, want dat is het niet, bedrijven kunnen niet zonder, veel thuisgebruikers zijn er superblij mee, maar naast mijn Mac mini server is het wel opvallend hoeveel hoofdbrekens ik er al mee gehad heb.

Zoals gezegd, net zoals in mijn Windows tijd.
    De ontdekking van de Mac was daarna een verlichting.
    Een Linux / NAS doos geeft me dat gekende bezwarende windows gevoel weer.
    Af en toe de neiging dat ding door de venster(window) te gooien.

Maar goed, zoals je zegt, jou en 99% anderen bevalt een NAS alleen maar uitstekend.
    Zo is de meerderheid van computer gebruikers ook blij met hun Windows computer.

Geblokkeerd
    Anoniem

Blij met windows? Waar heb jij de afgelopen 5 jaar gezeten? Kantoor met ambtenaren die heel de dag niks doen ?
    Denk je dat het tevredenheid is of meer geen keus en genoeg geld voor alternatief ?

Bijdrager
    BoniMacX

ik bedoelde met ‘blij met windows‘ dat ze geen ‘alternatief’ als de Mac kennen, of wel kennen maar niet bekijken / overwegen, want te duur etc. en vooral: ‘want iedereen heeft Windows’.

Net zoals een Mac mini met externe schijven eraan in in bepaalde contexten ook interessanter, veel gemakkelijker, aangenamer om mee te werken, plezieriger is, maar iedereen heeft het over een NAS.
    Zo duidelijk?:-)
    Ik wil er verder geen discussie over maken à la ‘Windows versus Mac‘,
    maar nu dan ‘NAS versus Mac mini‘ als server.
    Dat is niet de vraag van de topic starter.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dan ben ik blij met de belasting ;).

Ik geloof graag dat een mac mini “meer” mogelijkheden geef. Al zal dat ook meer opzet kosten en moeite worden vergeleken met nas.
    Maar je pleidooi over hoe slecht nas is, en daarom maar mac mini moet nemen. Gaat niet op.

Bijdrager
    BoniMacX

ik heb naast links naar het het Synology en QNAP forum voor aankoopadvies ook in reactie op ‘bitsflew’ post ‘(NAS) is een echter aanrader!‘ mijn nare ervaringen met twee op elkaar volgende NAS’en (WD én Syno) gedeeld en gezegd dat mijn Mac mini met externe schijven me veel meer bevalt.
    Daar voeg ik nu aan toe: wegens de pure ‘Mac ervaring’. Wat voor mij betekend: zonder te veel typisch ‘windows-achtige’ toestanden.

Maar ik had beter mijn NAS ervaringen in reactie op ‘bitsflew’ enthousiaste NAS post niet geplaatst.
    Excuus.:-)
    Want zoals ik al zei, lokt dat “X versus Y, wat is ‘beter?‘” discussies uit.

Bijdrager
    computer space

Wat ik vooral raar vind aan de meeste Nassen is dat ik met een willekeurige Mac snelheden over gigabit naar HD haal van +/- 100MB/s. Ik moet de eerste NAS die dat haalt nog tegenkomen. Terwijl dat ding, zou je denken, toch enkel dat snel hoeft te kunnen.

Bijdrager
    Fingerlicking

Slimerstand is een verschrikking op de nas, ontwaakt wanneer hij er zin in heeft..

Ben het eens dat je beter een macmini oid kunt kopen, een nas is leuk voor een schappelijke prijs, maar wil je echt knallen, dan heb je toch meer cpu en ram nodig.

Bijdrager
    k-the-ripper

@computer space

Mijn Thecus N4800 haalt met gemak deze snelheden, lijkt mij dat een beetje NAS met dual core Atom processor dit moet kunnen.
    4x3TB in RAID 5 en daar 2x een ISCSI disk op aangemaakt, werkt voortreffelijk een back-up van deze schijven gaat 1x per maand op een externe disk met Carbon Copy Cloner en worden ergens anders bewaard.
    Zo heb ik de zekerheid van dubbele kopie en op de NAS mag er een schijf uitvallen waarna bij inpluggen nieuwe schijf de RAID weer hersteld wordt.
    Enige extra kosten is een ISCSI-initiator welke Apple nog steeds niet in zijn OS meelevert dus dat grapje kost je bijna 80 euro.

Bijdrager
    RobboBobbo

@MrBelloNLD Ik heb n.a.v. je suggestie e.e.a. nagelezen maar dit wordt me te omslachtig. Daarbij vind ik de Cloud en SABnzbd een voorwaarde op de NAS, alsmede minimaal RAID 5

@Computer
    Space: helemaal mee eens, maar betekent dat dat ik een extra harde schijf/schijven moet hebben die ik bijvoorbeeld periodiek elders bewaar?
    of is er een andere mogelijkheid.

@allen
    : bedankt voor jullie reacties. De vele info en linkjes heb ik dankbaar nagetrokken. Ik overweeg nu de aanschaf van een D413 (of DS414) met 4 stuks 3TB schijven WD RED. Zo blijf ik binnen budget en wordt aan mijn eerder beschreven PvE voldaan, toch?

Bijdrager
    k-the-ripper

Een NAS met 1 GB geheugen is prima maar onthou dat dat ding het echt moeilijk gaat krijgen als je daar SABnzbd+ mee gaat gebruiken en dan rarren en parren.
    Mijn NAS werd geleverd met 2GB maar daar heb ik nu 4GB geheugen in geplaatst werkt echt in combinatie met paar programma’s op de NAS een stuk beter, zeker als er meerdere gebruikers actief zijn op de NAS.
    Die 4GB is overkill voor gewoon NAS gebruik maar je gaat het echt merken als je maar 512Mb of 1GB als werkgeheugen in je NAS hebt.
    Dingen zijn tegenwoordig zo veelzijdig dat je er onbewust toch meerdere modules op gaat zetten (Cloud software/Dropbox/media servers e.d)
    Ondanks dat ik ander merk heb aangeschaft lijkt me de keus voor een D413 / 414 helemaal geen slechte:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.