11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    lapulga

NAS advies!

Beste OMT’ers,

Ik zit te denken over een NAS oplossing, omdat ik thuis grote hoeveelheden foto’s, video’s en andere bestanden wil backuppen en op alle computers tegelijk beschikbaar(bv het streamen van video’s naar mijn devices) wil hebben. Daarnaast wil ik backups van de macs van het gezin hierop zetten.
    Thuis hebben we internet van xs4all met een fritzbox 7390 modem. Hier zit volgens mij ook een soort van NAS functie aan. Wat raden jullie mij aan, een aparte NAS kopen met waarschijnlijk meer mogelijkheden of de NAS functie via het modem?

Groet!

Bijdrager
    Wyodor
    Bijdrager
    computer space

Zorg bij die wensen ook dat je de boel met gigabit bedraad, daar is niet perse een nieuwe modem voor nodig, wel eventueel een goede switch, en zorg dat je iets hebt dat gigabit ook qua schijfsnelheid uitnut. Een USB2 drive aan een fritzbox is ook een bottleneck.

Bijdrager
    Blieper

De NAS functie van de Fritzbox is volgens mij maar 500 Mb. Ik heb een Synologie 214+, ideaal en op het werk hebben we een oudere versie, de Synologie 213+, werken erg fijn… Als ik zo lees wat je vraagt is dat een goede oplossing. Ik ben er zeer tevreden over.

Succes

Inactief
    Anoniem

Sowieso een Synlogy:-) Als je een NAS koopt, zorg dan dat het ding transcoding kan doen voor je. Dan kan je namelijk films vanaf je NAS bekijken op je iPad en dergelijke.

Deze lijst is erg nuttig.

Ik heb zelf een DS211+. Op basis van de lijst zou ik nu voor een DS214play kiezen.

Bijdrager
    BoniMacX

ik heb een QNAP TS-269L.
    Ben er ook uitermate tevreden over.
    Hij heeft een Gold award gekregen > http://be.hardware.info/reviews/5094/18/27-2-bay-nas-apparaten-getest-conclusie

Heeft HMDI (Synology niet) waar ik em meteen mee aan men versterker (en zo naar TV) sluit, dus geen media-player nodig en is zeer stil.
    Beste wat ik ooit gekocht heb. Neusje van de zalm op NAS-gebied.

Nog iemand die hier komt getuigen van hoe tevreden hij is over zijn NAS?
    Voor de verandering zouden we is iemand moeten krijgen die niet tevreden is van zijn merk NAS.

Andere merken mogen dus ook aan bod komen. Het is hier geen Synology forum.
    Daarvoor moet je hier zijn: http://www.synology-forum.nl/aankoopadvies/:-P

Bijdrager
    Obliviant

de QNAP’s en Synlogy zijn nog steeds beperkt tenzij je er echt veel geld aan wil besteden (in mijn optiek dan)
    hoe meer ruimte je hebt, hoe meer je gaat gebruiken.. dus kijk eerst eens hoeveel ruimte je in ieder geval nodig hebt, en hoeveel daar maandelijks bij gaat komen

aanrader als je zelf redelijk handig bent: bouw zelf een pc van losse onderdelen, of gebruik een oude als je dat nog hebt liggen.. download dan unRAID (http://lime-technology.com) of eender welk ander soort van FreeNAS of Nas4Free.. er zijn er genoeg.. voordeel van unRAID ten opzichte van andere systemen is dat je eender willekeurig welke HDD kan gebruiken ongeacht de grootte ervan.. handig als je nog wat spul her en der hebt liggen.. het geheel werkt ook headless, dus zonder monitor en dergelijke.. ander voordeel van deze methode is dat je niet gebonden bent aan een klein aantal schijven wat er max in kan

mijn systeem koste iets van 200 euro zonder schijven.. en ik kan er 24 van 4TB in kwijt als het moet.. momenteel gebruik ik 19TB voor opslag van foto’s en videos, timemachine voor 3 macs en als streamer voor ATV’s via Plex en iTunes

Bijdrager
    Ree

“Voor de verandering zouden we is iemand moeten krijgen die niet tevreden is van zijn merk NAS.”

O.k., here goes;

(mijn ervaringen met …)

Zyxel NSA320
    + goedkoop
    + compact
    – Public shares zijn niet public; inloggen werkt ook niet. ergo; geen toegang
    – Time Machine wil niet (oude AFP)

Zelf nog wat geknutseld met PC’s en Linux etc, maar uiteindelijk;

Synology DS1512+
    – niet goedkoop
    + zeer stil
    + perfecte web interface
    + AFP incl. ondersteuning voor Time Machine

Uiterst tevreden.

(zie overigens ook http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-nas-meest-geschikt-voor-apple/)

Bijdrager
    Rini

Ben niet technisch.
    Wat mijn nas moest doen was duidelijk : Timemachine ondersteunen. En ik moet simpel foto’s en video’s erop kwijt kunnen.

Heb hier zelf een WD my book live. Zitten 2 schijven in van 3tb ieder.
    Door de setup heb ik max 3 tb. Als er 1 schijf kapot gaat, dan ben ik de data niet kwijt. Kan ik de schijf vervangen.
    Verder heb je voor deze nas applicaties voor de ipad en iphone, zodat je je films / foto’s kan kijken.

Webinterface en snelheid en heel die rotzooi erom heen boeit me niet..
    Het ding draait nu ruim een jaar, en heeft nog nooit kuren gehad. Ben er tevreden mee.

Bijdrager
    lapulga

Bedankt voor de reacties!
    Ik ga me komende dagen nog wat meer inlezen in de materie, maar denk dat een nas wel een hele goede oplossing is. Heb al meer gelezen dat een synology eigenlijk Het merk is.

Bijdrager
    BoniMacX
    lapulga op 06 maart 2014

Heb al meer gelezen dat een synology eigenlijk Het merk is.

Daar komt het eigenlijk altijd op neer ja.
    Praktisch elk ‘NAS advies gevraagd’ topic eindigt dan ook met: ‘ik heb een Synology gekocht‘…
    Vandaar dat je dus evengoed meteen naar het synology forum had kunnen surfen: http://www.synology-forum.nl

Weetje nog ivm met Mac, los van eender welk merk NAS, wel met het Linux ext4 schijf bestandsformaat dat ze allemaal gebruiken:
    – OSX mavericks tags’s werken er niet op.
    – OSX spotlight gebruiken om een bestand te zoeken op een NAS werkt rete traag want spotlight kan geen ext4 schijven indexeren.
    – Zeer grote groep bestanden zoals een iTunes bib met 20.000 tracks overzetten naar een NAS kan wel is op een sisser (foutmeldingen) uitlopen. Want net zoals in windows zijn tekens als ‘\ / ? : * ” > < |’ niet toegestaan in een bestandsnaam.
    Verder is het wel ok.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.