17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Nardo

Nardo’s way…

gekkenhuis

Bijdrager
    joepie

content laadt errug langzaam, althans bij mij.

Bijdrager
    tennapel

kwou ff kwijt dat je waanzinnig regelmatig gechilled hebt op http://www.99rooms.com/ en dat ik als gebruiker of opdrachtgever een pleurishekel heb aan dat ik moet zoeken naar datgene wat me eventueel interesseert je fotografie is niks mis mee integendeel maar lastig te vinden en ik snap je navigatie ook niet helemaal eigenlijk ook lastig dat je geen nederelands beheerst of ooit van interpunctie gehoord hebt je zou denken dat iemand die op een academie heeft gezeten heeft leren communiceren maar dat zal wel weer mijn ouderwetse vooroordeel zijn nou boom da world enzo maar maak de gemiddelde domme gebruiker wat duidelijker hoe en wat je op de website kan vinden ga er maar vanuit dat opdrachtgevers vreselijk weinig geduld hebben en pas na een gesprek met je ooit op je website gaan kijken om nog even rustig wat werk van je te bekijken er gaat een dikke streep door je naam als ze dan niet meteen zien wat ze zoeken voor jou namelijk 450 anderen die minstens even goed zijn of veel minder goed maar al naam hebben en goed genetwerkt zijn

Bijdrager
    Dianne

Zo zie je maar dat vormgeven voor het web een vak apart is:)

Heel leuk hoor, die ‘artistieke’ website, maar gebruikers zijn scanners met weinig geduld. Ik wist niet waar ik heen moest en had als snel de gedachte “laat maar, ik ga weg”.

En tja, ik hoop niet dat je in het echte leven (of tegen klanten) praat zoals je schrijft…

Bijdrager
    Nardo

Zoo wat een energiee, tennapel kben ff gaan kijken naar je 99, nooit geweest hoor zo zie je maar hoe een ieder bezig is he.
    Even voor de duidelijkheid, de site is gebouwd door p15 en ik zelf heb het design gedaan heerlijk om te doen hoor.
    Over nederlandse communicatie gesproken, volgens mij is dat in deze toch niet zo belangrijk, dus stel je nie zo aan.
    Het wandelen door de ruimte is voor de meesten een drama dat heb ik al van wat meerdere mensen gehoord, ( ook mijn opdracht gevers )
    Wat we gaan doen is een html site er aan vast koppelen voor de eenvoudige en de snelle scannertjes:)
    Deze site is gemaakt met passie en gevoel, niet afgekeken maar puur aan aan de slag gegaan, wat ik zal doen is in iedergeval P15 ff uitnodigen hier, want van flash en dergelijke heb ik totaal geen verstand, misschien is er iemand hier die wat technische tips kan geven.
    Er worden komende week wat aanpassingen gedaan, dus komt allemaal goed.
    Dianne geduld is een schone zaak, kben hier niet om commercieel rijk te worden hoor, blijf hopen hoor, waarschijnlijk is mijn portemonnee meer gevuld als de jouwe en heb ik wat mooiere mensen om me heen als jij, dus ja ga jij maar weg!
    tenapel, we gaan ermee aan de slagggg, nog ff 1 ding het is geen nederelands maar nederlands, wel opletten he:)

Bijdrager
    Dianne
    ”Nardo”

Wat we gaan doen is een html site er aan vast koppelen voor de eenvoudige en de snelle scannertjes:)

Leuk dat je zoveel respect hebt voor je gebruikers. Dit is gewoon simpel usability, iets waarvan jij duidelijk geen kaas hebt gegeten, als je zo neerbuigend doet.

”Nardo”

Dianne geduld is een schone zaak, kben hier niet om commercieel rijk te worden hoor, blijf hopen hoor, waarschijnlijk is mijn portemonnee meer gevuld als de jouwe en heb ik wat mooiere mensen om me heen als jij, dus ja ga jij maar weg!

Volgens mij zijn jouw leeftijd en IQ op 1 hand te tellen…

Bijdrager
    MacBeer

Tennapel heeft een belangrijk punt…..

Je moet niet vergeten dat het WWW een totaal ander medium is als fotografie. Je kan dus niet dezelfde benadering gebruiken op het www die je ook in je fotografie gebruikt. Je foto’s zijn erg goed….. subliem.

De benadering van het navigeren in de ruimte is ook niet slecht. Als concept is dat goed, echter de vertaling naar het WWW zit niet lekker in elkaar.
    Waar begeef je je? Welk hoofdstuk? Usability is extreem belangrijk, en daar doelt Tennapel op. Ik heb ook veel moeten leren, het www vereist nu eenmaal dat een bezoeker zich niet gaat irriteren aan wat dan ook. Een klik is genoeg om je site te verlaten, en gebruikers doen dat! Zonde van je werk wat dat mag gezien worden.
    Ik heb ook moeten leren dat ik soms enkele estetische ideeën moet laten varen omdat het niet prettig navigeren is.

Ik vind wel dat je als fotograaf een bepaalde sfeer moet neerzetten die aansluit op je werk. De mensen die jouw werk willen zien moeten jouw werk kunnen zien in een perfecte omlijsting.
    http://www.group94.com maakt sites voor o.a. beeldend kunstenaars. Ze doen dat werkelijk subliem… De stijl moet je aanspreken maar je hebt bij hun ontwerpen nergens moeite met navigeren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de gebruiker niet enige moeite moet doen om door je site te bladeren.

Bijdrager
    Nardo

MacBjorn kben het helemaal met je eens hoor, er worden deze week wat pijlen /plattegrond toegevoegd aan de site, waardoor der een beter overzicht zal zijn, hierdoor zul je makkelijker door de site heen kunt komen.
    Ikzelf vind de keuze van uitstraling wel okee hoor, we hebben het natuurlijk wel over smaak toch, er is nog nooit een kok gevonden die kan koken naar allen monden:)
    Met bepaalde punten van tenapel ben ik het ook eens hoor, alleen toon maakt de muziek.
    Het geen is, dat ik niet zo’n commercieel mannetje ben, en de klanten die mij benaderen weten dat en over opdrachten hoef ik me totaal niet druk te maken.
    De site die wij gemaakt hebben, is puur gemaakt om het is anders te doen en niet mee te lopen met de garde.
    Ik zal even gaan kijken op group94, misschien inspireert deze mij wel.
    Thanx MacBjorn

Bijdrager
    freshface

Zijn die preloaders op de foto’s fake ?
    En ik vind persoonlijk dat je jouw fotografie kunsten in de spotlights moet zetten en niet het grafische geheel rond de website.

Bijdrager
    p15_

Avond. Na het horen van het hel verhaal van Nardo leek het mij gezellig om hier eens te komen buurten, ik hoor dat de sfeer hier gebroederlijk is en dat we erg sociaal zijn met elkaar.

Allereerst wil ik even wat uitleggen over de site van Nardo, aangezien iedereen zo druk was met het oordelen en nooit stil heeft gestaan bij de vraag ‘Hey Nardo, waarom heb je het op deze manier gedaan?’ zal ik die vraag zelf maar stellen en beantwoorden.
    (ik vraag me af waarom deze pagina een forum heet…maargoed.)

De reden dat we de site van Nardo in Flash hebben gezet is puur in overleg gebeurt. Het was niet perse mijn eerste advies, maar nadat we langzaam een beeld vormden van waar we heen wilden leek het me toch een erg vet en vernieuwend project (ook voor mij weer een heel nieuw iets), doen dus! Tuurlijk ik had best een aardige ‘ussabillity’ site kunnen maken, maar kijk nou eens goed naar de foto’s… wij vonden dat daarbij op zijn minst een net zo’n unieke site moest komen. (het web is niet alleen een commercieel medium, ook een artisitiek medium http://www.surfstation.lu, http://www.designiskinky.net).
    We zijn achteraf dan ook zeer tevreden over het resultaat. Ik had hier en daar nog wel wat pointers over een preloader en mischien wat hints en tips over hoe de site werkte, maar er is uiteindelijk besloten om dat niet te doen. Da’s een keuze, mischien volgens velen niet de juiste, mischien wel deels terecht, maar dat maakt het juist intressant, dat we niet allemaal hetzelfde denken.

Dus… voor degenen die even kunnen afstappen van meteen een oordeel hebben en gewoon eens puur kijken naar de foto’s en de textuur/omgeving waarin het geplaatst is.. en de manier waarop en daar dan een oordeel over willen geven, dat soort meningen horen we graag. Ook als ze negatief zijn. (wat ook wel gebeurt is, alleen de manier waarop…. )

Degene die hier de kroon dan wel spande is Dianne, die weet wel wat losgaan is en voordat ik er echt wat over zeg zou ik graag eens wat voorbeeldsites zien, aangezien ik lees dat je zelf sites voor leuke bedragen wegzet en daar dan de CMS voor verzorgt. Dat maakt zeer nieuwsgierig!
    Wat dan wel een grappig puntje is wat ik echt even aanhaal, is dat deze dame met haar wel uitgesproken mening over goed webdesign pas in april ontdekt ’oh.. er zijn ook DIVS’. Iets wat in goed webdesign al even bestaat en vooral het laatste jaar meer en meer mainstream wordt en meer wordt toegepast door grot bedrijven. Dit onder de noemer ‘seperatie van content en opmaak’ , wat weer inspeelt op de behoeftes dat steeds meer verschillende apparaten (bijv. pda’s) tegenwoordig internetpagina’s kunnen weergeven.
    Miss know it all, je weet het niet allemaal, en dat is ook niet erg. Wat wel erg is is dat je je er wel na gedraagt, het siert je niet.
    Maar, omdat ik wel probeer aardig (en behulpzaam) te zijn . Hou de sites http://www.alistapart.com/ en http://www.meyerweb.com/eric/css/ eens in de gaten. En alles daar omheen. En kijk dan eens hoe ver je meekomt met deze ‘groten’.

Afrondend dan even, het blijft toch jammer dat een simpele vraag als’ waarom deze keuze in webdesign’ deze post vast een stuk leuker voor iedereen had gemaakt en ongetwijfeld leerzamer, beetje een tegenvaller. Ik hou het er maar op dat het was omdat het regende ofzo.
    (hmm.. maar de zon schijnt hier wel.)

Ik hoop dat jullie dit op een juiste manier opvatten. Het schoppen is zo makkelijk, dat kunnen we echt allemaal, dit is een forum ga dan op zijn minst ook zo met elkaar om. Wel zo leuk voor iedereen.

Marcel
    http://www.project15.nl/
    http://www.mstyle.nl/portfolio

Bijdrager
    Elstar

Effe een reactie van iemand met enige interresse voor fotografie en absoluut geen verstand van websites:

Ik vind het (in opzet) een prachtsite. Mooie foto’s!
    Het zal vast niet volgens de schoolboekjes gemaakt zijn, maar ik kan me er prima in vinden. Het hele concept dat je in een fabriekspand (?) her en der foto’s kan vinden is spannend. Het heeft wat weg van Doom of zo. De “3d” opzet kan voor veel mensen een grote hulp zijn.
    Ik vind het een mooie manier om foto’s te presenteren. En het past prima bij het genre fotografie wat Nardo doet.

Ik ben het met een deel van de kritiek eens: de navigatie…
    Het is bedoeld als een speurtocht, maar ik raak de weg kwijt. Hoe weet ik dat ik alle ruimtes en alle foto’s gezien heb? Als je toch “nooduitgang” als navigatie-middel gebruikt, zou je dan niet een rood flitslicht of iets dergelijks kunnen gebruiken als je een link al hebt aangeklikt?
    Na een paar keer proberen, kwam ik er achter dat er eigenlijk maar 2 routes door het gebouw bestaan. Echt spannend wordt het pas als je echt van de ene ruimte naar de andere kunt.

Bijdrager
    hansenonline

raar dat er ook navigatie onderdelen zijn die dan ineens geen navigatie zijn. verder enige info van de fotograaf zou ook handig zijn als je die kan vinden, ik namenlijk niet.

daan.

Bijdrager
    Dianne

P15, hoe kom je erbij dat ik sites maak compleet met CMS erachter voor ‘leuke bedragen’? Ik kan niet eens programmeren…Was het maar wel zo:)

Ik ben een student die zich pas geleden is gaan verdiepen in het XHTML strict verhaal met DIV en CSS. Dus ik vind het wel erg laag van je dat je zoiets aangrijpt, terwijl ik dat niet als commentaar gaf op Nardo’s website. Usability is voor mij belangrijk, jij vond het in dit geval niet zo belangrijk. Het zijn leuke foto’s hoor, maar ik raakte de weg kwijt. De meeste internetters hebben weinig geduld en als ze niks kunnen vinden, gaan ze weg.

Als het jullie niet gaat om een goed bruikbare website neer te zetten maar om iets moois, waarom vragen jullie hier dan om een sitecheck? De meeste mensen kijken hier niet alleen naar of het mooi is, maar of het ook bruikbaar is, en geven hun mening op hoe de website in elkaar zit en wat er anders zou kunnen. Daarvoor zijn het nou eenmaal vormgevers en programmeurs. Iedereen heeft trouwens het recht om hier een mening over te geven, zelfs een student. Daarvoor is het een forum.

Je had het over gebroederlijk en sociaal, ik merk daar erg weinig van bij jou en Nardo. Jullie vinden mijn commentaar hard, maar ik heb veel harder commentaar op dit forum gezien. En Nardo hier begint gelijk over z’n rijkelijk gevulde portemonnee en z’n mooie mensen gezelschap, en noemt mij praktisch arm. Dat is niet gebroederlijk en sociaal maar kinderachtig, om iemand persoonlijk aan te vallen terwijl het hier om een website gaat. Jullie weten niks van mijn leven, dus laat dat er dan ook buiten. :S

Bijdrager
    tennapel

Even een aanwijzing van ‘een moderator’: er gaat niet meer op de persoon gespeeld worden, anders ben ik helaas genoodzaakt aan deze discussie een einde te maken.

Kritiek en lof op de website mag, maar hou het daarbij.

Bijdrager
    p15_

Mischien is dan inderdaad het forum ‘web ontwikkeling’ verkeerd gekozen. Het ging echt puur om een sitecheck. Los van usabillity en de stelregels die er zijn voor goed webdesign. Ik denk dat deze hele post min of meer daardoor wat verkeerd heeft uitgepakt..
    En verder ook excuses aan personen genoemd in eerder posts, het ging mij om aan te geven dat er vrij pittig beoordeeld werd , maar het een zal met het ander te maken hebben.

Ik ben puur op dit forum gekomen om even tekst en uitleg te geven.. Ik kende het forum eigenlijk hiervoor niet, maar gezien de topics zijn jullie hier goed bezig.
    Deze hele post en nog eens een prive bericht zijn voor mij alleen toch wel aanleiding om te zeggen dat ik nog even blijf om te kijken wat deze thread doet en daarna zal ik geen member meer zijn.

Ik heb deze forumervaring (alles voordat ik mijn bericht had geplaatst) nog nooit meegemaakt.
    Het was dus niet de bedoeling om mensen te kwetsen of even de les te leren.

(Even een excuus aan Dianne. Ik hebje profiel bekeken en kwam daarin een post tegen in het overzicht over het 3000 euro verhaal, na deze nu aangeklikt te hebben blijkt het een quote te zijn die niet als quote wordt weergegeven in het overzicht van je geplaatste berichten. Excuus daarvoor en de daaraan gerelateerde opmerkingen)

Bijdrager
    MacBeer
    ”p15_”

Deze hele post en nog eens een prive bericht zijn voor mij alleen toch wel aanleiding om te zeggen dat ik nog even blijf om te kijken wat deze thread doet en daarna zal ik geen member meer zijn.

Da’s erg jammer. Het nadeel van een forum is dat het virtueel is. Er komen hier veel mensen die allemaal anders over zaken denken maar 1 ding gemeen hebben: de Macintosh. Soms kan een discussie verhit raken. In een bar gooit de barman je eruit, hier komt er een slotje op het topic. Ik zou het ontzettend vervelend vinden als jij van iemand een PB hebt gekregen die zeer negatief van toon is en bovendien op de persoon gericht is.

Uit je posts begrijp ik dat er zeer goed overleg is geweest met de opdrachtgever. Het resultaat is bevredigend voor de opdrachtgever en voor de webontwerper. Natuurlijk zijn er altijd nog dingen die anders kunnen, maar dat zie je nu eenmaal beter als de site een tijdje in de lucht is en wanneer er meer commentaren/ervaringen van gebruikers binnenkomen.

Ik ben zelf illustrator en ontwerp ook zelf mijn site. Nadat de vorige versie een tijdje draaide zag ik de beperkingen van de site. Nu ontwerp ik een site die meer aansluit bij mijn werk maar ook meer aansluit bij mijn wensen op usability. Cruciaal hierin is de sfeer. Deze moet aansluiten op mijn werk en mijn werk goed naar buiten toe presenteren. Nardo zal hetzelfde met zijn werk willen. Hij weet zelf heel goed hoe die presentatie moet zijn, welke sfeer deze moet hebben. Ik heb zelf (en dit forum is daarbij erg belangrijk geweest) geleerd dat het web bepaalde ‘wetten’ heeft waaraan het erg verstandig is om je aan te houden. Soms wil dat zeggen dat ik een bepaald principe of bepaalde gedachte opzij moet zetten.
    Usability is voor mij zeer belangrijk, maar niet het belangrijkste. Het belangrijkste is de omlijsting van mijn werk. Over smaak valt niet te twisten. Zodra de site online is zal ik ook hier vragen om commentaar. Ik weet nu al dat ik op sommige punten zal worden aangesproken, maar dat zijn punten die bij sommigen als ‘mooi’ of ‘niet mooi’ overkomen. Ik heb over de hele site intensief nagedacht en beslissingen gemaakt. Commentaren als ‘dat vind ik niet mooi’ daar trek ik me ook niets van aan.

Het lastige van een sitecheck is dat je veel meningen krijgt van veel verschillende mensen. Als je van al die mensen een lofzang over je werk zou krijgen dan zou er ook iets niet kloppen, haha. Ik zou in ieder geval wantrouwend worden wanneer iedereen positief zou zijn over mijn werk. Je beoordeelt een site vooral op smaak. Mensen uit het vak zijn beter in staat het werk te analyseren op meer objectieve aspecten, maar ook dan is en blijft het lastig.
    Ik fiilter altijd ieder commentaar. Soms heb ik er niets aan maar soms zegt iemand iets wat ik zelf niet zie of onvoldoende rekening mee heb gehouden. Wanneer iemand een wijziging voorstelt die daadwerkelijk beter is voor de site, waarom zou ik die dan niet inbouwen? Ik ben geen webontwerper en luister graag naar adviezen van de pro’s.
    Hopelijk kom je hier toch vaker kijken. Ik waardeer je visie in ieder geval en ik weet ook zeker dat ik daarin niet de enige ben.

Bijdrager
    p15_

Ik ga zelf meer en meer toe naar een andere aanpak ‘Als een klant bij mij komt, ga ik er vanuit dat deze dat doet om mijn kennis van het web’. Natuurlijk blijft er de ruimte voor de klant om dingen te sturen, maar ik zal duidelijk aangeven welke keuzes ik waarom maak.
    In het geval van de site van Nardo hebben we keuzes gewogen en uiteindelijk puur gekozen voor de ervaring.

Ik weet hoe dingen op een forum kunnen lopen en je zo nu en dan eens dingen moet herzien/herevalueren of niet al te persoonlijk moet aantrekken. Mij gaat het erom dat er wel heel fel van leer werd getrokken. Er wordt geoordeeld voordat er uberhaupt gedacht wordt om het eens in een vraag te stellen.

Maargoed, ik wil het vuur niet aanblijven wakkeren op dit punt. Ik hoor liever nog wat reakties van mensen die de site niet hebben gezien, deze post lezen en de site beoordelen onder de noemer ‘ervaring/beleving’.

Ik waardeer je post MacBjorn, wel prettig om te zien dat het ook zo kan. top man!
    Ik blijf verder wel bij mijn besluit. Het forum werkte voordat ik er was, dat zal niet minder zijn als ik niet meer meepost :)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.