9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Filip VDS

naar Final Cut Pro X overschakelen ?

Momenteel monteer ik met Edius maar ben van plan om begin 2014 over te schakelen naar FCPX.
    Een van de redenen hiervoor zijn de vele leuke plugins die verkrijgbaar zijn.
    Toch doen de vele negatieve commentaren mij een beetje twijfelen.
    Ben gewoon om op de tijdslijn te monteren (veel reportagewerk met uren beeldmateriaal) en wil dat graag zo houden.
    In de vele FCPX tutorials zie ik dat iedere clip eerst in de player wordt gesleept en getrimd vooraleer naar de tijdlijn te gaan..

Is er iemand die van Edius naar FCPX overschakelde en mij raad kan geven ?

Avid en Premiere Pro zijn eventuele alternatieven.

What to do ?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je de trialversie al geprobeerd?
    https://www.apple.com/nl/finalcutpro/trial/

Bijdrager
    Qmagic

Edius en Final cut werken wel verschillend. Ik werk zelf dagelijks (professioneel in broadcasting) met Edius en Avid en FinalCutPro.
    Alle systemen hebben hun voor en nadelen.

Edius kan heel goed in diverse formaten exporteren, terwijl FCP op Quicktime gebaseerd blijft, en als je in FinalCut naar mxf wilt exporteren heb je extra software nodig.
    Grootste verschil is hoe de tijdlijn/sequence opgebouwd is. Dit is in FCP X totaal vernieuwd (dynamisch) en niet een vaste video lijn en audio spoor zoals de andere systemen het doen.
    Persoonlijk vind ik Final Cut Pro X het prettigste en snelste werken om een montage te maken.

Veel negatieve verhalen heb ik ook gelezen over FCP X, maar de meeste commentaren of functies stammen nog uit versie 10.0.0. Inmiddels zit FCP X op 10.0.9 en is er veel veranderd. Ook maak je er uit op dat niet iedereen open staat voor vernieuwing in de montage, mensen blijven liever bij het oude vertrouwde vast zitten. Maar als je open staat voor de vernieuwde structuur van FCP X zal je merken dat het heel efficient werken is.

Maar het hangt ook heel erg af van jouw workflow.
    Werk je standalone of via een netwerk? Welke camera (video codec) gebruik je? XDCam? Al deze factoren spelen ook een rol voor aanschaf van een systeem. Dus even snel roepen wat het beste systeem is, zal niet zo makkelijk gaan.
    Video monteren kan met alle systemen.:)

Bijdrager
    brinkey

Ik ben zo langzamerhand ook overgeschakeld naar FCP X vanaf 7. De eerste versies waren niet af, maar dat is met de laatste updates grotendeels verholpen. Het grote voordeel is inderdaad de snelheid van werken. Tijdens het importeren kun je al aan de slag, editing in de timeline gaat rap, titels kun je live aanpassen. Audio editing vind ik nog wat minder vooral omdat je je sporen niet in 1 keer kunt zien. Ik gebruik FCP X stand alone met XD cam footage en dat werkt prima. Gezamenlijk aan projecten werken is vooralsnog niet echt soepel te doen.

En stel je vragen maar gewoon via het forum niet via pb, zo heeft iedereen er wat aan.;)

Bijdrager
    NTG

Ik ben geen expert op dit gebied, maar mijn ervaring met zowel Apple Final Cut Pro X als Adobe Premiere Pro CS6 hebben mij geleerd dat ik Adobe’s programma veruit het prettigst vindt om te gebruiken op mijn Macbook Pro met i7 en 4GB RAM.

Ik ben bijvoorbeeld niet zo’n fan van hoe in FCPX het programma je montage op de achtergrond aan het renderen is, ook als je daar niet om vraagt. In Premiere rendert de montage alleen als jij er om vraagt, maar je kan gewoon door blijven werken omdat de preview op een lagere kwaliteit weergegeven wordt.

Een andere irritatie die ik bij FCPX heb is dat het de footage persé moet omzetten naar een Quicktime container formaat dat vrijwel altijd meer ruimte inneemt dan originele footage, dat terwijl Premiere de footage met rust laat.

Het enige echte nadeel dat Premiere heeft tegenover FCPX is dat er veel minder mooie standaard filters en overgangseffecten in zitten.

Bijdrager
    TheBigZ
    NTG op 02 november 2013

Een andere irritatie die ik bij FCPX heb is dat het de footage persé moet omzetten naar een Quicktime container formaat dat vrijwel altijd meer ruimte inneemt dan originele footage.

Dat hoeft niet als je de vinkjes goed hebt staan.

Bijdrager
    NTG

:o weer iets geleerd. Mijn punten zijn misschien ook niet helemaal gegrond, maar ik blijf erbij dat ik Premiere veel prettiger vindt werken dan FCPX.

Bijdrager
    Filip VDS

Ik heb al ontelbare fcpx tutorials bekeken in afwachting van de nieuwe MacPro. Toch mis ik enkele zaken.
    In Edius (mijn huidig montagesysteem) koppel ik video en audio vaak los om de audio dan door te trekken naar omliggende clips in de tijdslijn.
    Ik moet ook vaak switchen tussen de audiokanalen (properties veranderen en 1 kanaal weglaten)
    Dat kan toch allemaal in fcpx ?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.