8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    MDW

Naam van iMac

De naam van een computer wordt blijkbaar automatisch opgebouwd bij installatie. Die naam verschijnt o.a. in de finder bij de apparaten.
    Op mijn nieuwe iMac (Yosemite) staat daar “Marc’s Computer”.
    Wanneer ik echter bestandsdeling wil instellen tussen mijn oude en nieuwe iMac, dan loopt het verkeerd. Ik krijg steeds de boodschap dat ofwel mijn naam of paswoord ( van mijn nieuwe iMac ) niet juist zijn. Nochtans gebruik ik dezelfde gegevens als deze die ik gebruik ( bij inloggen of software updates ) als ik op mijn nieuwe iMac werk.
    Na lang zoeken ben ik er op uitgekomen dat ik bij het opstarten van mijn nieuwe iMac als inlognaam “Marc 1” zie staan. Als ik deze naam gebruik om bestandsdeling in te stellen, dan lukt het me wel.
    Dat betekent dus dat mijn nieuwe iMac in feite 2 namen heeft. Dat is verwarrend. Ik vraag me nu af waar ik de naam van mijn iMac eenduidig kan instellen.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat betekent dus dat mijn nieuwe iMac in feite 2 namen heeft.

Nee.

Je hebt twee verschillende dingen:

– Computernaam (= Marc’s Computer)
    – Gebruikersnaam (= Marc 1)

Inloggen e.d. doe je met je gebruikersnaam.
    Kortom; precies wat jij hier boven beschrijft.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    GoeieDag
    MDW op 26 oktober 2015

Die naam verschijnt o.a. in de finder bij de apparaten.

In feite kun je daar drie namen (afhankelijk van je Finder weergave instellingen) tegen komen:
    1- de gebruikersnaam (huisje) onder Favorieten
    2- de naam van de HD onder Apparaten
    3- de naam van computer als geheel, onder Apparaten.

De gebruikersnaam is niet (zomaar) te veranderen, de naam van de HD via het bijbehorende Toon info venster, en de Computernaam via Systeemvoorkeuren>Delen. Dit is dan ook de netwerknaam, zoals je betreffende Mac op andere computers zal zien; vervolgens log je in op één van de gebruikers op die Mac, met de korte gebruikersnaam (van het huisje) of de lange gebruikersnaam (zoals je o.a. kunt zien in Systeemvoorkeuren>Gebruikers en groepen.

Ik vraag me nu af waar ik de naam van mijn iMac eenduidig kan instellen.

Het antwoord heb ik dus al gegeven: Systeemvoorkeuren>Delen. Daar kun je dan de computer dezelfde naam geven als de gebruiker. Of het echt handig is, is punt 2.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    MDW

Ok, maar ik weet zeker dat ik nooit Marc 1 heb ingevoerd als gebruikers-(account)naam.
    Als ik in de finder op de map gebruikers ga kijken zie daar maar één nam staan namelijk “Marc”. Als ik op Marc klik zie ik al mijn persoonlijke mappen zitten. In feite zou die gebruikers naam dan toch “Marc 1” moeten zijn, f zie ik iets over het hoofd?

Bijdrager
    KarelWillem

…of zie ik iets over het hoofd?

Kijk eens in Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen

Staat daar niet ‘per ongeluk’ meer dan één gebruiker?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    MDW

Nou hier vind ik “Marc 1” en Gastgebruiker, te vergelijken met jouw voorbeeld.
    Dus verwacht ik in mijn Finder venster ook “Marc 1” bij de gebruikers, …. maar daar staat “Marc”.
    Ik neem aan dat die gebruikersnaam bij installatie toch afgeleid wordt van mijn originele naam die ik ingaf bij de installatie. Vanwaar komt dan die ” 1″?

In de help van apple vind ik het volgende als ik een accountnaam wil aanpassen: Wijzig het veld Thuismap zodanig dat de naam gelijk is aan de nieuwe naam die u aan de thuismap in de map Gebruikers hebt gegeven.
    Dat betekent dus dat de accountnaam moet overeenstemmen met de naam van de thuismap, en bij mij is dat dus niet het geval. Heel raar en verwarrend.

Geblokkeerd
    Carp
    MDW op 26 oktober 2015

Nou hier vind ik “Marc 1” en Gastgebruiker, te vergelijken met jouw voorbeeld.
    Dus verwacht ik in mijn Finder venster ook “Marc 1” bij de gebruikers, …. maar daar staat “Marc”.
    Ik neem aan dat die gebruikersnaam bij installatie toch afgeleid wordt van mijn originele naam die ik ingaf bij de installatie. Vanwaar komt dan die ” 1″?

Maak je geen zorgen, wat je beschrijft gebeurd o.a als je van de ene versie OSX naar de andere gaat, of bv wisselt tussen Laptop en desktop. Of op een nieuwe Mac overstapt en OSX upgrade draait.
    Zo heette mijn gebruikersaccount jarenlang ‘B’s PowerMac’ (al werkte ik inmiddels toch echt op een Mac Pro), blijkbaar iets dat hij uit de oude account meenam.
    Ik heb net even gekeken, nu heet mijn gebruikersaccount Mac Pro 2…. go figure!

In de help van apple vind ik het volgende als ik een accountnaam wil aanpassen: Wijzig het veld Thuismap zodanig dat de naam gelijk is aan de nieuwe naam die u aan de thuismap in de map Gebruikers hebt gegeven.
    Dat betekent dus dat de accountnaam moet overeenstemmen met de naam van de thuismap, en bij mij is dat dus niet het geval. Heel raar en verwarrend.

Dat stamt ook uit de tijd dat je gemakkelijk je account(gebruikers)naam kon veranderen, met grote gevolgen voor de gebruiker!
    Dat gaat nu niet meer. Of niet gemakkelijk.

Bijdrager
    GoeieDag
    MDW op 26 oktober 2015

Nogmaals: Als je een gebruiker aanmaakt, dan moet je (o.a.) twee dingen invullen: een ‘Volledige naam’ en een ‘Accountnaam’ (voorheen heette dat de ‘Korte naam’), en die geeft de Thuismap z’n naam. Voor de acc.naam vult ie dan zelf een suggestie is, namelijk een korte afgeleide van de volle.naam. Die vol.naam zie je in de Systeemvoorkeuren, en is bij jou dus ‘Marc 1’; de thuismap is de acc.naam en is bij jou ‘Marc’.
    Ik weet zeker dat je hiervoor zelf hebt gekozen, waarschijnlijk na een voorstel van het OS.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.