18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    mujana

Naam "Macintosh HD" herstellen lukt niet! Help!

Goedemorgen allen!
    Hopelijk kan iemand mij een gouden tip geven. Zojuist mijn toetsenbord schoon gemaakt, terwijl iMac aanstond.Dom dom ja. Aldus veel tekens ingedrukt (ik weet natuurlijk niet precies welke). Bij de iMac zie ik nu op bueaublad en in Finder, dat de naam “Macintosh HD” veranderd is in een ongewenste naam met 10-tallen idiote tekens. Ik wil deze naam graag herstellen in “Macintosh HD” . Dat lukt niet (op gaan staan/enter/naam veranderen/etcetc. werkt niet; daarna telkens de mededeling, dat ik zonder leestekens naam moet geven, of een kortere naam). E.e.a. blijft dus staan in ../ˆgfn[g”””.[=0ik,…..(etcetcetc). Time Macine backup is gisteren voor het eerst gemaakt; kan ik niet terugzetten.

Hoe kan ik dit weer terug veranderen in “Macintosh HD”??
    Alvast hartelijke dank voor de moeite!

Bijdrager
    KarelWillem

En als je op de schijf klikt en cmd-i doet?

Bijdrager
    mujana

Trouwens….Schijfhulpprogramma/Schijf EHBO , lukt nu ook niet meer! (“ongeldig verzoek/bewerking mislukt”)

Bijdrager
    mujana

Hallo KarelWillem, fijn, dat je zo snel reageert. Bedoel je dat ik dan hier de naam ongestraft kan veranderen? (na “Toon info”?)

Bijdrager
    mujana

Net gedaan…blijft zeggen, dat ik naam niet kan veranderen; minder tekens of geen leestekens gebruiken (doe ik natuurlijk ook niet)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Start eens op naar de recovery partitie (command+R indrukken als je de Mac aanzet). Kies daarna je taal en kies dan vanuit de menubalk voor Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma. Probeer vervolgens daar de naam te wijzigen.

Bijdrager
    mujana

Helaas Waffie…lukt niet!

Bijdrager
    mujana

Sorry….helaas Waffle

Bijdrager
    mujana

In schijfhulpprogramma wordt aangegeven, dat de Fusion Drive gewoon 3,12TB “beschikbaar” heeft. Echter, bij de ;)5(€€’bh……..,kjhj…..etc….(.kortom, de oorspronkelijke “Macintosh HD” dus) staat:
    …Logisch volume / 0 kb capaciteit / 0 kb beschikbaar / 0 kb gebruikt / Activeringspunt Niet geactiveerd / Eigenaren uitgeschakeld / Verbinding onbekend / Apparaat disk 3. Vandaar dat ik dus hier ook geen schijf EHBO kan uitvoeren.
    Nogmaals…geen idee wat ik nu moet doen om eea te herstellen!

Bijdrager
    mujana

overigens….als ik bij Systeemvoorkeuren / Opstartschijf kies, dan verschijnt er geen enkele schijf (kader blijft leeg)

Bijdrager
    abbenhui

Is het een optie om vanaf een usb stick op te starten en dan in schijfbeheer de naam van de fusiondrive aan te passen?

Bijdrager
    mujana

Gelukkig heb ik Apple Care. Na een gesprek met iemand van Apple..en vervolgens nog (veel) langer met een senior advisor van Apple (doorgeschakeld), nog steeds geen resultaat. Deze senior advisor was verbaasd; het lukte niet e.e.a. te herstellen! Nu gaat de iMac richting “Apple” / Zwolle, om nagekeken en gerepareerd te worden.
    Bedankt voor jullie advies. Ik hoop, dat e.e.a gerepareerd terug komt in de komende week.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ga in de recovery eens naar Hulpprogramma’s > Terminal. Typ dan dit:

diskutil rename "qwerty" "Macintosh HD"

Waar qwerty de oude naam van je schijf is. Typ hiervoor de eerste paar letters van de huidige naam en druk dan op tab. Als het goed is autocomplete het path dan. Als dat niet gebeurt kan je dit regeltje invoeren:

diskutil list

Copy/paste vervolgens de huidige naam naar het eerdere commando. Vergeet niet met een aanhalingsteken te beginnen en af te sluiten!

Bijdrager
    mujana

Nu, na enige tijd dus, even een kort verslagje van wat er blijkbaar met mijn iMac gebeurd is (na bovenstaande gebeurtenissen):

– Op 30 februari iMac opgehaald voor verzending naar CARD Services in Zwolle. Keurige krat/speciaal voor iMac.
    – (zou desgevraagd 3/5 werkdagen kunnen duren)
    – Op 09 maart retour in huis (dikke week weg dus..erg lang zonder iMac hoor!:-?)

– Volgens beschrijving is het volgende geconstateerd en gebeurd: (letterlijke tekst in beschrijving)
    – start wel op van eigen schijf, extern wil de schijf niet mounten. Naamgeving van parttime en logisch volume.
    – kopie via rsync. corestorage logica volumenaam is niet te herstellen.
    – Backup gelukt, fusiondrive opnieuw aangemaakt, schoon geïnstalleerd, gebruikersdata kunnen migreren

Geen idee wat dit allemaal betekent, maar alles werkt weer naar behoren en de service was prima! Blijkbaar dus wel iets softwarematigs.
    Erg blij, dat ik nog Apple Care had.
    Hierbij wil ik iedereen die tips en advies heeft gegeven hartelijk danken! Klasse voor zoveel spontane hulp!

Bijdrager
    mujana

Oja,…ik laat het voorlopig wel uit mijn hoofd om nog eens het toetsenbord te reinigen terwijl de Mac aan staat! Goede leerschool dus!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    mujana op 10 maart 2016

– start wel op van eigen schijf, extern wil de schijf niet mounten. Naamgeving van parttime en logisch volume.
    – kopie via rsync. corestorage logica volumenaam is niet te herstellen.
    – Backup gelukt, fusiondrive opnieuw aangemaakt, schoon geïnstalleerd, gebruikersdata kunnen migreren

Geen idee wat dit allemaal betekent

Grofweg:

• De iMac doet het gewoon met de betreffende schijf. Zetten ze de schijf echter in een andere computer, dan pakt die hem niet.
    • Ze hebben het programma rsync gebruikt om een kopie van de gegevens op je computer te maken. De naam van de schijf is zo beschadigd dat ze hem niet goed konden krijgen.
    • De fusion drive (dat is één volume dat bestaat uit zowel een harde schijf als flashgeheugen, voor de snelheid) is hersteld zodat hij weer werkt zoals hoort. Daarna is de computer opnieuw geïnstalleerd en hebben ze al je gegevens er weer op teruggezet.
    Bijdrager
    mujana

Hallo Jakko
    Dan is dit niet zoals hij oorspronkelijk was, neem ik aan (“zetten ze de schijf echter in een andere computer, dan pakt die hem niet”)?
    Betekent dit nu een correcte “reparatie”/ herstel? Kan ik hierdoor alsnog in problemen komen? Is dat erg? Alleen de naam lijkt zo beschadigd te zijn?
    Benieuwd naar jouw mening.
    Bedankt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik weet het natuurlijk ook niet zeker, maar ik denk dat ze de schijf aan een andere computer gehangen hebben om te kijken of ze daarmee de naam konden veranderen.

Aangezien je computer het weer doet, is de reparatie correct verlopen, zou ik denken. Het maakt als je het goed bekijkt niet uit of ze de originele schijf hebben weten te redden of een nieuwe in de computer gezet hebben, zolang alles maar werkt zoals het zou moeten. (Dat gezegd lijkt me dat er weer gewoon de schijf inzit die er altijd al inzat, want zo te lezen hebben ze die opnieuw geformatteerd om de naam te kunnen herstellen. Met de hardware van de schijf was niks aan de hand, wel met een stukje software — d.w.z. de naam van de schijf.)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.