3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    WpV

naam (label) in startup scherm veranderen

ik heb een harde schijf gemaakt met de installers van OS 10.8 t/m 10.12.
    Echter in het boot scherm zie je ipv install os x 10.10 yosemite alleen install OS X.
    aangezien ik 5 installers heb is dit heel erg vervelend omdat ik nu niet kan zien welke ik moet selecteren.
    ik heb even gezocht hoe ik dit kan oplossen en kom bij een bless commando uit.
    maar dit zou niet werken voor nieuwere macs.
    hoe verander ik het ‘label’ weergegeven in het boot scherm?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bedoel je dat je vijf versies van OS X op dezelfde schijf gezet hebt, elk op een eigen partitie? Als ik even probeer dit een beetje uit te zoeken, kom ik op deze erg oude thread op StackExchange uit. Zo te zien is wat je moet doen het volgende in de terminal:

sudo bless --folder /pad/naar/OS_X --label "Naam die je wilt geven"

Dus staat je OS X 10.8 bijvoorbeeld in /Volumes/10.8 en wil je in het opstartscherm daarvoor de naam „Mountain Lion” geven, dan wordt het:

sudo bless --folder /Volumes/10.8 --label "Mountain Lion"

Let op dat sudo ervoor zorgt dat de opdracht die erna komt, als beheerder uitgevoerd wordt. Om die reden zal het om je wachtwoord vragen met de prompt „Password:” — typ je wachtwoord in (je zult niks zien verschijnen in het terminalvenster) en druk op Return. Mocht je sudo nog eens gebruiken binnen een paar minuten van de van de laatste keer, dan wordt je niet om je wachtwoord gevraagd, maar zit er te lang tussen, dan weer wel.

Bijdrager
    WpV

Heb idd 10 partities, 5 met de installer en 5 werkende os’en maar ik krijg dus alleen labels met install os x te zien i.p.v. welke versie. Het sudo commando waar je naar refereert heb ik geprobeerd maar lijkt niet te helpen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.