30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Mark van den Houten

Naam harde schijf veranderd in \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Beste mensen

de update naar Sierra heeft de naam van mijn harde schijf veranderd in \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\. deze naam kan ik niet meer veranderen en geeft problemen met het installeren van software. Nu probeer ik het besturingssysteem opnieuw te installeren maar hij geeft mijn interne harde schijf niet weer, zodat ik niet verder kan. Ook geprobeerd via terminal de naam van de schijf te veranderen maar dat lukt ook niet. Ook geprobeerd om via schijfhulpprogramma de schijf te wissen, schijfehbo toe te passen of opnieuw te partitioneren, maar dat lukt ook allemaal niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

het betreft een Imac 27 inch 5k retina uit 2015.

Moderator
    Night

Lukt het ook niet als je in Recovery Mode opstart? Want het is logisch dat je je interne disk niet kan aanpassen als je daarvan bent opgestart.

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt de naam van je (boot) HD ten alle tijde aanpassen, Night. Gewoon in het Info-venster.

Sierra heeft er natuurlijk geen “\\\\\\\\\\\\\\\\\etc” van gemaakt, maar wel iemand die het toets ingedrukt hield op een ongelukkig moment.
    Heb je het via het Info-venster geprobeerd?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Lijkt me een kwestie van een toets die blijft hangen, of gezien de positie van deze toets op je toetsenbord, lag er misschien iets op? boek?

Is eenvoudige te corrigeren, selecteren, rechtermuisknop (of ctrl-click): hernoem enz. gewoon wijzigen ook al ben je er van opgestart!!!

Bijdrager
    SunKeeper

Zelfs in Windows kan dat. Moet je nagaan.:-P

Bijdrager
    Vroegah

Mark is het een fusion drive?

Bijdrager
    Mark van den Houten

Mensen dank voor jullie meedenken en vragen. Ik zal er antwoord op geven:

@night: Ja ik heb alles geprobeerd, dus ook via recovery mode: bij het opnieuw (ook clean) installeren via deze modus, maar ook via installatie USB, vindt hij niet de harde schijf en kan ik er dus ook niet verder mee. Wel ziet hij de aangesloten externe schijven.

@Goeie dag: Ik heb het ook via het info venster geprobeerd, maar ook dat lukt niet. Ook niet als ik er dubbel opklik. Het aparte is wel dat de naam gewijzigd is op het zelfde moment dat ik Sierra heb geupdate. Jouw suggestie dat ik de toets zou hebben ingedrukt herken ik niet. Maar we hebben wel een kat die wellicht eea verstoord zou hebben, maar dan zou het op zich geen probleem moeten zijn om de naam te veranderen. Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Ik werk al ruim 10 jaar met apple en ben niet echt een groentje als het gaat om werken met OS.

@joop: Was het maar zo makkelijk: Ik heb alle manieren om een naam van de HD te wijzigen geprobeerd, maar geen enkele pakt hij.

@sunkeeper: Kan ik niet zo veel mee, graag alleen suggesties om mijn vraag op te lossen, anders gaat dit topic voor ik het weet over een mac windows discussie.

@vroegah: Ik denk het wel: Zit toch standaar bij de iMac met Retina 5K-display?

Ik ga morgen een thunderbolt kabel kopen, zodat ik de Imac als doelschijfvolume kan benaderen in de hoop dat ik dan het opnieuw partitioneren werkt. En er staat een call met Apple gepland voor donderdag ochtend.

Bijdrager
    Vroegah

Mark: standaard is een ‘normale’ 3,5″ drive, modellen daarna hebben idd fusion drive.
    Doelschijfvolume zal je waarschijnlijk niet helpen als de core-storage van de fusion-drive corrupt is geraakt.
    Het enige wat dan uitkomst brengt is opstarten in de zgn. internet-recovery mode en dan met het schijfhulpprogramma de fusion-drive laten herstellen. Succes !

Bijdrager
    Spinozo

Ik herinner me dat ik dit eerder gelezen heb, heb je al een beetje rondgezocht?

Bijdrager
    Mark van den Houten

@vroegah: Heb internet recovery gedaan, maar dan kan ik nog steeds niet de harde schijf benaderen bij het opnieuw installeren van sierra (zie de foto’s_. Zie fotos.

Als ik probeer om met schijfhulpprogramma mijn harde schijf te benaderen dan kan ik wel schijf ehbo uitvoeren, maar dat geeft geen indicatie aan dat er problemen zouden zijn. Als ik dan de partitiie wil veranderen kan ik op zich wel twee partities aanklikken, maar als ik dan op toepassen klik, verandert er niets.

Bijdrager
    Mark van den Houten

Bijdrager
    Mark van den Houten

Bijdrager
    Vroegah

Begin eerst eens met alle externe schijven af te koppelen, dat geeft alleen maar problemen bij het nieuw installeren van osx.
    Dan schijfhulpprogramma starten en hier een screenshot (foto) dumpen…

Bijdrager
    Mark van den Houten

Dit zie je bij schijfhulpprogramma:

Het lukt niet om via schijfdoelvolume connectie te maken met de Imac.

Bijdrager
    SunKeeper

In het zichtbare plaatje hierboven: Klik eens op de [+]-knop links onderaan het vak in het midden.

Daarmee voeg je partities toe. Voeg er één toe met een normale naam en probeer dat eens toe te passen. Lukt dit?

Bijdrager
    Mark van den Houten

@sunkeeper: De computer reageert niet op de plus, ik kan dus geen partitie toevoegen. Helaas. Heb nu contact met de speciailst van Apple hierover, zij hebben dit ook nog nooit eerder meegemaakt.

Bijdrager
    SunKeeper

Raar, de knop lijkt wel beschikbaar.

Deze problemen komen door een nieuwe manier van schijven indelen. (Logische volumegroep) Ik heb het hier al vaker gezien dat bij een probleem de boel vaak helemaal vast zit. Schijfhulpprogramma lijkt nog onvoldoende voorbereid op het nieuwe systeem.

Ik ga ervanuit dat Apple Support je goed kan helpen. Zeker omdat de machine nog geen twee jaar oud is.

Moderator
    Night

Als je een Fusion Drive hebt, is dat logisch; je kan op een Fusion Drive maar één extra partitie aanmaken naast de standaard “Macintosh HD”.

Bijdrager
    McPim

Je Fusion Drive lijkt corrupt te zijn, en daarom werkt niets meer. Internet Recovery start wel op zeg je, dan kun je als het goed is in ‘Utilities’ -> ‘Terminal’ komen. Volg dan eens de stappen in onderstaande link, vanaf het 1e antwoord onder ‘Rebuild Fusion Drive’. De vraag zelf, en het eerste deel van het antwoord zijn niet van belang, het gaat om het opnieuw opbouwen van de Fusion Drive. Het lijkt ingewikkeld maar dat valt wel mee, goed lezen en nauwkeurig werken. Je bent geen groentje zoals je zelf zegt dus dan moet dit wel lukken:wink:

http://apple.stackexchange.com/questions/217213/whats-wrong-with-my-fusion-drive

Bijdrager
    Mark van den Houten

@mcpim: ik heb vanmiddag met de apple suppport afdeling gebeld, en de experts van hen hadden dit probleem nog niet eerder gemeld gekregen. We gaan morgen verder om net als wat jij constateert dat de fusion drive corrupt is en dus geen toegang meer heeft tot de goede schijf. We gaan morgen de verbinding tussen beide schijven verbreken en daarna weer herstellen zodat als het goed is het hele system weer werkt. Als dat niet lukt gaat hij naar de repair afdeling. Maar ik denk dat met het inzicht van nu, jij helemaal gelijk hebt.

Bijdrager
    McPim

Dan denk ik dat ze precies gaan doen wat in de link staat(y) Succes, hoop dat ’t lukt!

Bijdrager
    Vroegah

Bijdrager
    Mark van den Houten

Beste mensen,

Zelfs het deleteVolume via terminal werkt niet. Dit was hetr laatste redmiddel.
    Conclusie is dat de harde schijf fysiek beschadigd is en dus gerepareerd dan wel vervangen moet worden.
    Dank voor jullie meedenken, heb ik erg gewaardeerd! Zeker omdat het van hetzelfde kennisniveau getuigd als de Apple ondersteuning.

Bijdrager
    McPim

Fijn dat je het resultaat nog even laat horen, ondanks dat het niet is gelukt. Zeldzaam gevalletje, dat je schijf wel zichtbaar is maar blijkbaar toch fysiek stuk en niet meer te ‘commanderen’ via Terminal. Dat zijn wel de meest interessante, die zeldzame gevallen :wink:

Bijdrager
    Vroegah

Fusiondrive: the poor men’s jaguar?:-)
    Zeldzaam geval idd, verwacht je niet, en zit je ook niet op te wachten als je een update uitvoert.
    Succes verder, ik hoop dat Apple je 5k weer 100% in orde maakt.

Bijdrager
    GoeieDag

Wat ik vanuit het plaatje niet begrijp, is een kennelijke partitie-indeling in ‘documenten’, ‘films’, ‘foto’s’, etc.
    Dat is toch zooo 1998 maar vooral heel erg onnodig?!

Bijdrager
    SunKeeper

@goeiedag: Boeiend, ga jij even iemand anders de les lezen hoe die zijn data moet indelen? Zoek het zelf uit.:roll:

Ik denk dat de elektronica van de harde schijf zelf defect is. Dan lijkt de harde schijf zelf goed te werken, het dataopslag-gedeelte (wat ronddraait) werkt ook goed, maar de aansturing op de schijf zelf doet dan de afhandeling van de aansturingssignalen niet goed.

Bijdrager
    GoeieDag

Niet de les lezen, jochie.
    Maar wel iemand aan het denken zetten. De kans is her aanwezig dat iemand handelt uit achterhaalde of verkeerde overwegingen, of niet goed is voorgelicht. Aan de verdeling van de GB’s kun je al zien wat de mogelijke nadelen kunnen zijn.

Bijdrager
    SunKeeper

Het zal me benieuwen. Ik weet niet of je de rest van tekst ook hebt gelezen, maar de TS lijkt me niet direct iemand die niet weet hoe die zijn data het best kan indelen.

Daarnaast, het doet hier volledig niet terzake. Probleem ging heel ergens anders over.

Bijdrager
    Mark van den Houten

@goeiedag: als je iets niet begrijpt is het wellicht handiger om een vraag te stellen dan je oordeel uit te spreken. Ik had je dan nl. uit kunnen leggen dat het externe schijven zijn die aan de Imac gekoppeld waren. Wat je daarvan vindt is niet mijn vraag bij dit topic.

@sunkeeper: mee eens

@iedereen: Imac gaat terug voor reparatie, valt onder de garantie.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.