7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    bavkle

Naam font wijzigen

Is er een manier om de naam of familie naam van een font te wijzigen?

Bijdrager
    fozzy

Zou ik niet aan beginnen, als je met fonts gaat klooien heb je groot kans dat je systeem vastloopt hierop.
    Mijn ervaring is: hou het origineel, gebruik het font, en schakel het daarna weer uit.

Bijdrager
    Ir.Bob

@Fozzy, en wat nou als het een niet standaard font is wat je zelf hebt geïnstalleerd, maar waarbij je eindigt met drie families in plaats van een familie waarin de verschillende uitvoeringen (bold, italic etc.)in zetten? Bijvoorbeeld omdat de fontboer z’n werk niet helemaal goed gedaan heeft?

Bijdrager
    mowat

Ik weet niet “waarom ” je de naam van een font wil wijzigen , maar het kan wel.
    Ik zou dan wel een kopie gebruiken en het origineel met de originele naam bijhouden ingeval er toch één of ander program of je systeem de naam het origineel zoekt.

Ik heb zo’n wijziging gedaan om volgende reden en dat loste mijn probleem op :
    Firefox vroeg op een bepaald moment bij elke opening naar font “Gr Plain”.
    Via Google kwam ik te weten dat dat hetzelfde was als “Gr Courier”
    Dat tweede stond wel op mijn Mac.
    Ik heb dus een kopie gemaakt van Gr Courier en daarvan de naam gewijzigd in Gr Plain.
    Dat loste mijn probleem op. Maar Gr courier heb ik dus ook wel laten staan.

Bijdrager
    JBStudio

@Ir.Bob: Is dat een vraag van jouw, of is dit een aanvulling op de topicstarter? Om jouw vraag te beantwoorden. Mik ze alledrie in Suitcase en activeer ze allemaal. Volgens mij geen probleem. Als de bestandsnaam identiek is, maak je drie mapjes aan met duidelijke naam: bijv FONT-ITALIC en FONT-BOLD enz… Het zal Suitcase een worst wezen waar ze staan… (als het maar niet van een server is, want dat geeft vaak problemen).

@Bavkle: Kan je iets meer uitleg geven, waarom je de bestandsnaam wilt wijzigen. Zoals Fozzy zegt, moet je uitkijken met fonts.

Bijdrager
    Ir.Bob

@JBstudio, het was meer gericht op het antwoord van fozzy, dat het in sommige gevallen wel degelijk nuttig is om de naam van een font te wijzigen. Dus met ‘niet aan beginnen’ help je iemand niet echt. Alleen de bestandsnaam wijzigen is vaak ook niet wat je wilt, maar ik begrijp uit je antwoord dat Suitcase de oplossing is.

Sleutelbeheerder
    Night

Het is heel makkelijk, met behulp van een fontprogramma, zoals bv. Fontographer. Zorg er overigens dan wel voor dat je unieke font-ID’s meegeeft (Fontographer kan dit automatisch), zodat je geen conflicten krijgt. Hier heb ik bijvoorbeeld de style name ‘regular’ toegevoegd, maar je kan ook de gehele fontnaam wijzigen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.