18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Maverick9898

Na verwijdering nog steeds evenveel schijfruimte?

Beste mensen,

een klein probleempje met mijn MacBook Air. Ik had een tijdje terug C&C Generals geinstalleerd (en Zero Hour geprobeerd maar lukte niet) om te kijken hoe en of dat werkt. Ging eigenlijk nog best aardig maar aangezien mijn iMac ietsje beter is heb ik dat maar zo gelaten;). Nu het nieuwe schooljaar weer begint en de MacBook slechts beschikt over 120 GB HDD, heb ik besloten om C&C Generals te verwijderen om wat schijfruimte vrij te maken. Hij stond in de Applications folder en van daaruit verwijdert en uiteraard ook uit de Prullenbak. Het gekke alleen is dat ie nu nog steeds dezelfde hoeveelheid vrije schijfruimte weergeeft als voordat ik het verwijdert had. Ik heb gekeken met Spotlight of er nog ergens andere files stonden maar kon het niet vinden. Ook al eens een restart gedaan maar hielp ook niet. Ik draai overigens 10.6.4.
    Weet misschien iemand een oplossing?
    Dank!

Bijdrager
    Maverick9898

Oeps….mezelf geciteerd:S.

Bijdrager
    Pieterr

melding volle harde schijf

WhatSize kan je helpen.

Bijdrager
    Hansi2124

Soms kan het even duren voordat er weer de juiste gegevens beschikbaar zijn. Is het na (bijvoorbeeld) enkele minuten nog steeds niet zichtbaar?

Bijdrager
    Maverick9898

WhatSize helpt niet op Snow Leopard kennelijk. Hij wil bij mij niet echt opstarten. Geen venster of iets:S. Probeer nu wat andere die daar staan en zal terug rapporteren;).

Bijdrager
    Undaunted

Whatsize werkt prima in Snow Leopard hoor. Misschien even de nieuwste versie binnenhalen? Als je nog geen licentie hebt kan ik je van harte aanbevelen er een aan te schaffen. Een programma als whatsize verdient zichzelf snel weer terug.

Bijdrager
    Maverick9898

Ik heb even gekeken met OmniSweeper maar alles bij elkaar opgeteld zegt ie dat ik ongeveer 20 GB aan schijfruimte kwijt ben en ik ben nu 30 kwijt. Dus of OSX geeft het niet goed weer of er is iets vreemds aan de hand.

@Undaunted: dat snap ik maar ik betaal liever niet voor dat soort licensies. Zeker niet als het maar voor een schijf van 120 GB is;). Dan weet ik wel waar alles zit.

Bijdrager
    Afroman

Heel stom antwoord misschien, maar heb je je Mac al herstart?

Bijdrager
    gtabak

Heb je je prullenmand al geleegd? Je kunt een applicatie of bestand wel in de prullenmand slepen, maar pas bij legen wordt het/de bestand(en) pas daadwerkelijk verwijderd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Afroman op 01 september 2010

Stomme vraag misschien, maar heb je z’n eerste post gelezen? Hij heeft al een herstart gedaan, maar ook zonder een herstart zou het direct zichtbaar moeten zijn als je iets wist. (en niet na “enkele minuten” hansie)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    gtabak op 01 september 2010

Heb je je prullenmand al geleegd? Je kunt een applicatie of bestand wel in de prullenmand slepen, maar pas bij legen wordt het/de bestand(en) pas daadwerkelijk verwijderd.

Heeft hij ook gedaan…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@TS: HD al gecontroleerd via schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    Maverick9898

@hendrik ijzerbroot: dat nog niet, moet ik eigenlijk wel even doen. Het lastige vind ik wel bij de MB Air dat je niet de DVD erin kan mikken. Maar gaat wel lukken moet ik even doen.
    @gtaback en afroman: zoals hendrik zegt, heb ik allebei al gedaan;). Staat in mijn OP;).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Afroman op 01 september 2010

We hebben het hier over Mac OS X, niet over Windows … Opnieuw opstarten zou in principe alleen nodig moeten zijn bij installaties of veranderingen die diep in het systeem zitten — niet voor iets eenvoudigs als het verwijderen van wat bestandjes uit een map waar gebruikers bij kunnen en mogen.

Mijn eerste gedachte was ook of de prullenmand wel geleegd was, maar dat bleek al in het beginbericht te staan, dus dat zal het probleem niet zijn, nee … Schijfhulpprogramma is inderdaad denk ik de beste stap, en dat staat gewoon in de map /Programma’s/Hulpprogramma’s zonder dat je een DVD nodig hebt:)

Bijdrager
    michelvdb

Herstarten is niet alleen Windows… maar ook Mac OS X. Het verwijdert tijdelijke bestanden, het geeft schijfruimte vrij die door virtueel geheugen ingepalmd is en stopt processen die door in de prullenmand gegooide bestanden blijven draaien. Uitloggen geeft alleen vrij wat op gebruikersniveau bezet gehouden is.

Bijdrager
    michelvdb

Zit er bij C&C Generals een uninstaller? Indien ja, gebruik hem dan. Je zult dat pakje nog eens moeten binnenhalen, herinstalleren en desinstalleren. Neen? Zoek in /Bibliotheek/Application Support en in ~/Bibliotheek/Application Support, in /Bibliotheek/Preferences en in ~/Bibliotheek/Preferences.

Bijdrager
    Vinhelper

Probeer eens GrandPerspective, die is zo gratis als de zon en geeft je ten minste een overzichtelijk overzicht. En ja, werkt op Snow Leopard.:wink:

En probeer anders gewoon met een groot bestand uit hoe vol je je schijf kan krijgen. (gewoon steeds kopietjes van maken)

Wanneer zegt ie dan dat de schijf vol is?

Hoeveel vrije ruimte heb je volgens de Finder? Hetzelfde als volgens GrandPerspective?

Bijdrager
    Maverick9898

Dank voor hulp iedereen! It turns out dat ik nogal dom bezig was. Ik had ingeschat dat die C&C iets van 6 GB was o.i.d. maar het blijkt minder 2 te zijn. Ik hield rekening met de grootte van die spellen van tegenwoordig;):P. Ik kwam erachter dat ik nog twee Two and a Half Men seizoenen erop had staan en dat die enorm veel ruimte innamen;).
    In ieder geval bedankt:D!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.