11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    antonzwart

Na vervanging Hdd voor ssd lukt recover niet.

Ik heb een MBP 15″, laat 2009.ik heb de HDD vervangen door een SSD van Samsung 850 EVO.
    Nu lukt het niet om de MBP weer op te starten en de Back-up terug te zetten. Ik pas de volgende methode toe volgens een aanwijzing op dit forum vorig jaar:
    “Methode 1: de ‘Apple’ manier
    – nieuwe SSD plaatsen, opstarten in recovery (command + R ingedrukt houden bij opstarten)
    – OSX installeren (een van de keuzes in het menu)
    – na installatie OSX de migratie-assistent opstarten; je oude HDD via USB aansluiten en de migratieassistent zijn werk laten doen”

Als ik dit doe, laat het blanco scherm alleen een mapje zien met een vraagteken er in. Weet iemand hier een oplossing voor?
    Alvast dank!

Bijdrager
    bbqwerty

Heb je de ssd wel geformatteerd op Mac OS uitgebreid (journaled) voordat je begon?

Bijdrager
    iDEOwen

Hoi Anton,

CMD + R start normaliter de recoverypartitie op, als deze niet op harde schijf / ssd staat dan wordt internet recovery geladen. Echter is internet recovery pas beschikbaar op Mac’s vanaf 2010. Je zal dus een recovery / install usb stick moeten maken als je een schone installatie op de SSD wil doen.

Succes

Bijdrager
    Mc Fountain

Heb je een Backup op Time Machine? Als die er aan hangt kan je ook daarvan opstarten.

Bijdrager
    Mc Fountain

Ach ja, er zijn ook kleine kastjes te koop (het mijne kostte 10 euro), daar plaats je je oude HD in, die hang je via USB aan je mac en je start daarvan op. Daarna kan je de nieuwe schijf formatteren en alles kopiëren naar de SSD via “Migratieassistent” in de map hulpprogramma’s.

Bijdrager
    Timm

Ff wat doms, ik wil dit ook gaan doen alleen in pro 17 2009. Je kan toch opstarten met cmd? En dat de installatie schrijf selecteren?

Bijdrager
    Mc Fountain

Ja maar er moet wel een schijf aanhangen met een besturingssysteem op, zoniet moet je via internet kunnen installeren. Door op te starten met deze toets ingedrukt kan je kiezen van waarvan je wil opstarten.

Bijdrager
    Timm

Hoe kan je hem van te voren dan naar mac journalised volgens mij formateren?

Bijdrager
    T-sec

Recentelijk een soortgelijke uitdaging gehad met een MB uit 2008 en daardoor wat ervaringen:

Mogelijkheid 1:
    Nieuwe SSD met SATA-USB kabel aan MBP hangen, OS X komt gelijk met de optie “Initialiseren”, uitvoeren en SSD is gebruiksklaar.
    Anders nieuwe SSD aan MBP hangen, naar Schijfhulp programma, SSD selecteren in linker menu, Wissen aanklikken, Mac Uitgebreid “Journaled” kiezen, naam aan SSD geven (bijvoorbeeld Macintosh SSD” en op Wissen klikken. SSD schijf is gebruiksklaar.
    OS X Yosemite App downloaden, installatie onderbreken. Disk Maker X downloaden en starten, USB stick in MBP en stappen in Disk Maker X volgen.
    Nadat je een Bootable USB stick van Yosemite hebt MBP uitzetten, SSD plaatsen, USB stick plaatsen, Power+Alt indrukken, USB stick kiezen, en installeren.

Mogelijkheid 2:
    Nieuwe SSD Initialiseren/wissen als in Mogelijkheid 1, via SATA-USB kabel aan MBP hangen, Carbon Copy Cloner (CCC) downladen en starten.
    Kies bronschijf, de bestaande HDD, kies de doelschijf, de nieuwe SSD en druk op Klonen. Kies hierna voor de Recovery Partity en daarna wederom Klonen kiezen. Nu zal in 1 a 2 uur tijd de hele HDD op de SSD worden geparkeerd. Na afloop HDD voor SSD vervangen, gewoon opstarten en klaar.

Bijdrager
    Timm

Ik heb die oude installatie dvd nog helpt dat?

Bijdrager
    T-sec

Ja hoor, in je Superdrive stoppen, Apple uit, Power+Alt en Superdrive keizen als opstartbron.
    Tijdens de installatie de SSD als doel kiezen en de rest inclusief Recovery Partitie gaat vanzelf.

Vanzelfsprekend dan pas als je SSD is bewerkt in Schijfhulp, anders wordt hij niet gezien.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.