17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    roland020

na update Catalina explodeert geheugengebruik Muziek app

Gisteravond update gedaan naar Catalina en merkte dat mijn iMac (late 2015) wat traag werkte. En zie nu in het Activiteitenoverzicht dat het geheugengebruik vd nieuwe muziek app continu blijft oplopen. In 30 minuten van 342 MB naar 8,08 GB!! Iemand een idee wat er aan de hand is? Dan wel dit te verhelpen?

Bijdrager
    GoeieDag

Boemmm! 🧨💥💥

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je al eens herstart?

Bijdrager
    McJohn

Mss wachten op macOS 10.15.1 …. zal er overmorgen wel zijn hoor. Vergeef me mijn ironie, nee geen flauw idee hoe dat komt, is de app nog bezig je bibliotheek aan het omzetten?

Bijdrager
    roland020

Heb al 2x herstart… maar alles loopt trager dan voorheen valt me op.

Heb de Muziek App net heel omzichtig kunnen afsluiten, stond op 29,9 GB geheugengebruik… kan zijn dat er muziek wordt overgezet, maar dat zie ik nergens. En mijn muziek staat ook niet in iCloud oid, maar op een externe harde schijf. Heel raar.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door  roland020.

Bijdrager
    Shmoo

Was de nieuwe muziek app niet gebouwd via de Catalyst standaard van Apple?

Dat zou het misschien kunnen verklaren. Dat Catalyst zeg maar de web based apps variant van Apple is. Geheugen dat oploopt is iets dat hand in hand gaat met web based software. Slack heeft er ook helling laat van gehad. Spotify voor Mac idem. Zijn geen dingen waar je vrolijk van wordt.

Bijdrager
    roland020

Het probleem is er na 2 dagen nog steeds… ik zie als enige activiteit ‘illustraties laden’, maar dat zou toch niet voor deze ontsporing kunnen zorgen lijkt me.

Bijdrager
    Razend

Zelfde probleem hier, bij mij staat de bieb ook op een extern volume. Gisteren met moeite kunnen herstarten toen het geheugengebruik al dik op 20 GB stond en mijn Mac volkomen disfunctioneel was geworden.

Vandaag de muziek app opgestart en ik zag het geheugengebruik al snel oplopen, overigens zonder ook maar één song te draaien. Toen een uur met de honden gaan wandelen, app open gelaten. Toen ik thuis kwam bleek mijn Mac zichzelf herstart te hebben.

Dit gedoe maakt de Muziek app voor mij voorlopig onbruikbaar.

Bijdrager
    whaha

Ik vind het heel vervelend voor jullie dat dit gebeurd. Alleen ben ik blij dat ik de upgrade naar Catalina niet aandurfde.

Als ik dit soort problemen had, dan kon je me wel wegdraaien. iTunes is bij mij het meest gebruikte programma op mijn iMac.

29,9 GB geheugengebruik, daar kan mijn iMac met 24 GB RAM niet eens tegen…

Sjeempie, ik vind mijn iOS 13 probleempjes al vervelend, maar dit is echt 3x niks.

Ik heb nog wel wat vraagjes:

Hoe groot is de muziekbibliotheek? Zowel in nummers / albums als rauwe data.

De data staan op een externe schijf. Hoe is deze verbonden? Ik heb ook ooit mijn muziek extern gezet, maar dat was toen al een drama.

Het systeem vindt niet dat de ‘muziek-app’ vastloopt?

Ik ga dit onderwerp volgen, want dit is echt onacceptabel, dus als ik iets weet, dan laat ik het weten.

Bijdrager
    fred44nl

er is ondertussen een update van Catalina.

versie 10.15.1

Bijdrager
    Razend

<p class=”cite”>whaha op 17 oktober 2019 om 14:28</p>
    Ik heb nog wel wat vraagjes:

Hoe groot is de muziekbibliotheek? Zowel in nummers / albums als rauwe data.

De data staan op een externe schijf. Hoe is deze verbonden? Ik heb ook ooit mijn muziek extern gezet, maar dat was toen al een drama.

Het systeem vindt niet dat de ‘muziek-app’ vastloopt?

Antwoorden:

– Totale map iTunes is ruim 101 GB groot, 1352 albums, 14194 nummers

– De bieb staat al een paar jaar zonder problemen op een JetDrive SD kaart (speciaal voor 13″ MacBookPro, late 2013). Nu, na de upgrade naar Catalina, voor het eerst gedoe.

– Nee, de Muziek app loopt niet vast (al krijg ik er na een poosje geen beweging meer in), maar het hele systeem wel tegen de tijd dat het geheugengebruik boven de 90GB komt (8MB RAM plus de vrije schijfruimte).

Jammer dat je geen antwoorden hebt, maar als je iets opvangt: graag!

Bijdrager
    Razend

<p class=”cite”>fred44nl op 17 oktober 2019 om 14:37</p>
    er is ondertussen een update van Catalina.

versie 10.15.1

Sorry fred44nl, maar er is helemaal geen Catalina 10.15.1 update uitgebracht.

Er is gisteren weliswaar een minor update uitgebracht, maar dat is nog niet 10.15.1. OMT schreef hier gisteren al over: “Het is een extra update die zich richt op bugfixes, en dus niet macOS Catalina 10.15.1 die sinds kort in de bètafase is”.

De bugfixes betreffen in elk geval NIET de bug in de Music app, want ik heb de update gisteren al geïnstalleerd en het probleem persisteert.

Bijdrager
    Razend

Ha, ik denk dat ik inmiddels een work around heb gevonden. Puur door de beproefde methode van ‘trial and error’ toe te passen.

Het viel mij op dat de Music app zijn bibliotheek anders noemt dan iTunes dat deed. Hij heet nu “Media” en bevindt zich default in een map “Music”, die op zijn beurt weer in de map “Muziek” staat in je eigen profielmap. De bibliotheek op mijn externe schijf heet nog steeds “iTunes Media”.

Als je in de voorkeuren van de Music app onder de tab ‘Bestanden’ kijkt, kun je daar de locatie van de map ‘Music Media’ wijzigen. Als je op ‘Wijzig’ klikt en vervolgens de map ‘iTunes Media aanwijst op je externe schijf, lijkt alles daarna goed te komen.

Raar is het natuurlijk wel: de bieb heet anders dan je zou verwachten en in de voorkeuren wordt ook steeds gesproken over ‘Music Media’ ipv iTunes Media. Kennelijk kan het installatieprogramma niet omgaan met een extern gestalde bieb en wijzigt daar de naam en/of indeling niet van.

Bijdrager
    whaha

Ja, dat is best stom, maar ik ben heel blij voor je dat je het gevonden hebt!

Er zullen ook anderen heel blij met jou zijn dat je dit uitgedokterd hebt. De vraag is nu alleen of Apple deze fout ook opgemerkt heeft en dat ze hier een patch voor uitbrengen, want niet iedereen is zo handig dat ze hier zelf achter komen.

Verklaart dit dan eigenlijk ook waarom er zo veel geheugen gebruikt wordt?

Bijdrager
    Razend

Ik denk het wel.

Wat me nog behoorlijk dwarszit is dat de oude ‘iTunes library’ de extensie “.itl” heeft, terwijl de nieuwe app een library heeft aangemaakt met de extensie “.musiclibrary”. Kennelijk kan Music daar wel mee omgaan, maar of het nu allemaal ook goed blijft gaan is maar de vraag. Temeer daar er in de oude iTunesmap heel andere dingen staan dan in de nieuwe Music/Media map…

Bijdrager
    whaha

Dus dat wijst er wederom op dat Apple Muziek voor macOS gewoon een Catalyst app is van de iPadOS versie, nietwaar?

Of zou er een hele andere reden zijn waarom die bibliotheek opeens zo anders werkt dan in iTunes?

Bijdrager
    TheBigZ

Lotgenoten:

https://discussions.apple.com/thread/250714510

It does seem like the album artwork sync was the issue. I ended up deleting a 4GB folder of “album artwork” from my iTunes folder. This retained all artwork that was embedded in music files but I’ve lost a lot of other artwork which I’ll just have to reimport. I can say though that since deleting this folder the sync notification has gone and iTunes now doesn’t use more than about 1.6GB of RAM.

https://discussions.apple.com/thread/250729709

https://discussions.apple.com/thread/250739032

etc.

• Deze reactie is gewijzigd 3 dagen, 17 uur geleden door  TheBigZ.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.