15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Gert Arijs

Na uitvallen elektriciteit gn draadloos internet op MB

Opstelling thuis:
    Router van SMC, met een Macbook core duo (de mijne), een HP, een Compaq en een Macbook core 2 duo (van mijn zus). Allen laptops, allen draadloos op internet, geen enkel probleem.
    Nu was ik op kamp deze week, en terwijl ik weg was is op een bepaald moment de elektriciteit uitgevallen. Toen was mijn zus bezig op haar Mac. De elektriciteit stond snel terug op, maar haar internet werkt niet.
    Op mijn Mac werkt het nog steeds, evenals op de HP en de Compaq.
    De Airport ziet wel het netwerk, maar het verbinden lukt niet. De instellingen zijn dezelfde als bij mij (onbeveiligd netwerk trouwens), herstarten router en Macbook heeft geen effect.
    Software-update doet niets (via kabeltje) en ik heb ook al prebinding gedaan.
    Help!
    Gert (die zijn zus over de streep trok om een Macbook ipv een Vaio te kopen, en dus nu wel alles moet oplossen…)

Bijdrager
    sypie

Wordt er met DHCP (automatische IP toewijzing) gewerkt? Als in de Router nog een lijst staat van IP adressen die toegelaten worden dan is het zaak om die met elkaar te gaan vergelijken. Voor het gemak kun je het kanaalnummer ook nog op automatisch zetten zodat alle comuters het op kunnen pikken.

Bijdrager
    Gert Arijs

Ik heb even de DHCP afgezet, en het airportsymbool gaf verbinding aan. Maar het echt verbinden (surfen) lukte niet. In ieder geval een stap in de goede richting, maar nog niet gelukt dus.
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    sypie

Kun je met alle computers wel de router bereiken? In dit geval is dat je airport apparaat. Als ik mij niet vergis staat dit in je apple netwerkconfiguratie als “router” omschreven en op je windows computer alszijnde “gateway”. Misschien probeert je mac wel contact te maken via draadloos van de buren. Dit gezegd vraag ik of je de SSID ook aangezet hebt. Dit is de naam van je draadloze netwerk. Zo kun je op iedere computer zien met welk netwerk ze verbonden zijn, of willen verbinden.

Bijdrager
    Gert Arijs

Dank je,
    met de andere computers kunnen we wel via deze router op internet, de ssid is ingevuld en de buren hebben geen netwerk.
    Net via het “netwerkhulpprogramma” proberen te pingen naar het ip van de router: 192.168.2.1
    Mijn mac vind die meteen, die van mijn zus vind hem niet.

Bijdrager
    sypie

Is op die mac van je zus ook heel toevallig het netwerkapparaat gekozen waar verbinding mee gemaakt moet worden? Dat bijvoorbeeld niet ingesteld is dat WIFI uitgeschakeld is en dat die mac via UTP probeert te netwerken.

Bijdrager
    Gert Arijs

Dat is niet het geval…
    Ik heb nu de Airport als prioritair (boven bluetooth, ethernet en firewire).
    de Apple hardware test doen?

Bijdrager
    sypie

Dat kan totaal geen kwaad lijkt mij. Wat gebeurt er op het moment dat je bijvoorbeeld via UTP gaat netwerken? Gaat dat wel reageren of ook niet?

Bijdrager
    Gert Arijs

Ja, dat gaat wel. Het is dus heel vreemd! Met kabel is er geen probleem, maar via de Airport werkt het niet. En het gekke is dat dit enkel is sinds de elektriciteit is uitgevallen; ervoor werkte alles perfect en de instellingen heeft niemand verandert (mss vanzelf iets verandert? Airport stuk?)
    Gert

Bijdrager
    Gert Arijs

De Apple Hardware test vindt geen probs… (de uitgebreide even laten lopen)
    Gert

Bijdrager
    sypie

Mocht de airport stuk zijn dan zou die nog minder doen dan 1 computer blokkeren…

Je kunt ook eens kijken naar mac-adres blokkering. In de veronderstelling dat je niet weet wat een mac-adres is: mac adres is een nummer wat fabrieksmatig aan de hardware is toegevoegd alszijnde een ID. Dit ID kun je niet wijzigen en is identiek. Door mac-adres blokkering kun je mensen uitsluiten op je netwerk.

Bijdrager
    Jello
    ”sypie”

In de veronderstelling dat je niet weet wat een mac-adres is: mac adres is een nummer wat fabrieksmatig aan de hardware is toegevoegd alszijnde een ID. Dit ID kun je niet wijzigen en is identiek. Door mac-adres blokkering kun je mensen uitsluiten op je netwerk.

We spreken altijd over een MAC-adres, geen mac-adres, MAC staat voor Media Access Controller en het is een unieke herkenningsid (geen nummers mits het bestaat uit aa:aa:aa:aa:aa … waarbij a cijfer OF letter kan zijn. Een MAC-adres is op eerste zicht niet wijzigbaar, maar dankzij allerlei spoof-technieken is het opzich wel mogelijk. Het kan dus zijn dat de router dit MAC-adres blokkeerd, maar lijkt mij niet direct de fout hierzo.

Bijdrager
    Gert Arijs

De MAC-filtering op de router staat uit, dus dat is het ook niet.
    Nogmaals: VOOR de stroomonderbreking werkte alles perfect. NA de stroomonderbreking doet één van de twee MacBooks het niet meer.
    De MacBook zelf werkte bij de stroomonderbreking gewoon door op de batterij.
    Gert

Bijdrager
    sypie

Zou je eens kunnen proberen om met DIE betreffende Mac op een ander draadloos netwerk te kunnen komen? Voor hetzelfde ziet de hardwaretest iets over het hoofd en zit er wel een fout in de Airport kaart.

Bijdrager
    Gert Arijs

Ik ben naar een Apple Center geweest ermee, daar ging hij wel draadloos op internet.
    De router gereset, firmware update gedaan, opnieuw ingesteld.
    Werkt nog steeds niet!
    Router kapot?
    Gert

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.