9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Industriousiris

Na terugzetten backup alle apps weg, dus ook de ingebouwde Mac apps

Door een probleem met missing key chains en gebruikers die allemaal verdwenen waren, heb ik na lang zoeken en dingen proberen een backup uit TM teruggezet. Dat werkte om het probleem op te lossen, maar alle apps en dan ook werkelijk állemaal waren weg. Ik dacht slim te zijn en copieerde de applications folder van een oudere Mac. Een deel van de apps kwam daarmee terug, een deel blijft een ? of een ø zeg maar. Het vermoeden rees dat dat komt doordat de bewuste Mac nog op Sierra draait en de andere Mac op High Sierra. Ik kan het niet controleren, want ook de hulpprogramma’s, appstore, systeemvoorkeuren etc. doen het allemaal niet meer. Ik wilde proberen High Sierra te downloaden en deze dan te installeren, maar ik kan alleen High Sierra 10.13.6 vinden en die heeft 10.13. nodig en dat zit er dus niet op…
    Hoe krijg ik alle Mac apps weer werkend, hoe krijg ik High Sierra 10.13.6 erop terwijl alles dat er verder opstaat gewoon blijft?

Moderator
    Night

Ik zou niet moeilijk doen maar gewoon opnieuw High Sierra installeren vanuit Recovery Mode. Dat kan gewoon over het oude systeem heen. Tijdens de installatie wordt je gevraagd of je een backup wil terugzetten. Je kiest hier dan voor de backup van net voor de vorige installatie.

Bijdrager
    Industriousiris

Heb dit geprobeerd, maar ten eerste vraagt hij niet om het terugzetten van een backup en ik kon alleen El Captain erop zetten, kreeg geen keus voor High Sierra. Probleem blijft dus, want de apps van de andere computer met High Sierra zijn dus niet compatible met deze El Captain…

Hoe krijg ik toch High Sierra erop zonder appstore app? Of hoe krijg ik al die apps van El Captain terug?

Bijdrager
    MacMiep

Bekijk die TM backup eens zorgvuldig. Is de map Programma’s op MacintoshHD wel aanwezig? Je kunt namelijk mappen uitvinken zodat ze niet mee gebackupt worden.

Bijdrager
    Industriousiris

Ja, dat is waarschijnlijk wat ik ooit gedaan heb om ruimte te creëren, dat vermoeden had ik al. Maar dat te weten, lost mijn probleem nu niet op… Hoe krijg ik High Sierra over El Captain? Of hoe krijg ik de apps van El Captain?

Bijdrager
    MacMiep

Ehm… als het goed is kun je al je downloads zien bij Mijn Aankopen in de App Store. Met je ‘goeie’ Mac. https://support.apple.com/nl-nl/HT206886

Dan zou je de installer El Capitan moeten kunnen downloaden. Die op een USB stick zetten om van op te starten: USB recovery stick maken dus.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Daar was trouwens ooit een app van Apple voor… hmm.. ff knippen en plakken naar de Terminal nu dus.

Je zet de stick dan in de Mac en start op met Option (Alt) toets om de stick als opstartschijf te kiezen. Daarna zou je El Capitan moeten kunnen installeren, maar de programma’s… die daarna pas via de App Store.
    En op het allerlaatst pas upgraden naar High Sierra. Dit ivm de apps die voor E.C. geschikt moeten zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  MacMiep.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  MacMiep.

Bijdrager
    Industriousiris

Dank voor de tips en moeite! Het bleek dat na de herinstallatie van El Captain, dat de Appstore het nu nu toch wel deed. Ik heb toen de gok gewaagd en het nieuwste besturingssysteem erop gezet (Mojave dus). En daarmee kreeg ik alle andere Mac apps ook terug. Nu alleen nog wat apps die ik niet op die andere computer had staan blijkbaar, maar dat is een kwestie van downloaden. Alle ø zijn nu weg, alleen nog ? Daar kom ik wel uit. Dank nogmaals!

Bijdrager
    MacMiep

Vergeet niet in je TM backup de map Programma’s weer aan te zetten!

Standaard staat ie trouwens gewoon op ‘aan’ hoor. Denk ook om die andere Mac.

• Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 9 uur geleden door  MacMiep.

Bijdrager
    Industriousiris

Ja, dat zal ik doen, dank je! En ik denk dat ik hem ooit uitgesloten heb om ruimte te maken. Staat me iets van bij…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.