7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Zeedraak

Na starten alleen een blauw scherm

Mijn iMac G5 (PPC, OS 10.4) bevroor een paar dagen geleden en na het opstarten kreeg ik in eerste instantie een bevroren bureaublad met heel veel pixelfouten te zien. Na diverse malen opstarten kreeg ik uiteindelijk alleen een blauw scherm te zien. In de veilige modus start hij echter probleemloos op, is het beeld in orde en kan ik er gewoon mee werken (maar wel beperkt, uiteraard).

Ik heb de de aanwijzingen van de online support van Apple opgevolgd en de inlogonderdelen verwijderd. Zonder resultaat. Ten einde raad heb ik daarom maar OS 10 opnieuw geĂ¯nstalleerd, maar nog steeds heb ik een blauw scherm bij opstarten. Opstarten in de veilige modus lukt nog steeds.

Wat nu?

Bijdrager
    defores

Kun je booten via een externe schijf of vanuit target modus?
    Je kan opstarten met <cmd>+<v>
    Kijk daar of je ook een tekst van I/O errors tegenkomt?

Het probleem kan verschillende oorzaken hebben.
    Software matig – probeer dan systeem herstel “archiveer en installeer” zorg dan dat je genoeg schijfruimte hebt.

Hardware matig – Schijf stuk, Geheugen stuk of moederbord stuk.
    Dan zal ik het laten onderzoeken en nagaan of reparatie nog zin heeft (mits je garantie of applecare hebt).

Bijdrager
    1984

Er verschijnt een leeg blauw scherm tijdens het opstarten van de computer

Om vast te stellen of een inlogonderdeel incompatibel is, gaat u als volgt te werk:

Schakel de computer uit en wacht 30 seconden.
    Druk op de aan/uit-knop.
    Houd onmiddellijk na het opstartgeluid de Shift-toets ingedrukt.
    Laat de Shift-toets los zodra u de grijze appel en de voortgangsindicator ziet.
    Kies ‘Systeemvoorkeuren’ uit het Apple-menu.
    Klik op ‘Accounts’ en vervolgens op ‘Inlogonderdelen’.
    Noteer de namen van de inlogonderdelen (die hebt u straks nodig).
    Selecteer alle inlogonderdelen en klik op ‘Verwijder’.
    Kies ‘Apple-menu’ > ‘Herstart’.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/nl/mh2235.html

Opstartproblemen na installatie Leopard

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/besturingssystemen/2192478/1277048/opstartproblemen-na-installatie-leopard.html

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat opnieuw installeren, was dat een archive & instal?
    Mogelijk staat er ook nog een start-up item in de map “startupitems” in de algemene bibliotheek.
    (deze verschijnen niet in je account log-in lijst.)

Ook kan er nog een loginwindow.plist (of: loginItems) staan in de pref map van de algemene bibliotheek.
    Een blauw scherm duidt toch er vaak op een corrupt opstart item.

Bijdrager
    Zeedraak

Nee, het was geen archive & instal. Ik heb zelfs vooraf de schijf gewist, geformateerd, met nullen overschreven en opnieuw gewist voordat ik OSX opnieuw installeerde.

Volgens mij is er hardwarematig niets aan de hand, want veilig opstarten lukt wel en dan is er verder ook geen enkel probleem Het nadeel is natuurlijk dat veel functies uitgeschakeld zijn met veilig starten, dus ik wil het wel graag oplossen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Na een clean instal kunnen er dus in eerste instantie geen “third-partie” extra’s op staan. Maar ik zou toch maar even alle inlog onderdelen nagaan en de door mij genoemde mappen bekijken, want tijdens het blauwe scherm worden dit soort zaken gestart. Opstarten in veilige modus houdt deze zaken tegen

En heb je al een verse account aangemaakt en daarin opstarten? Als dat lukt (zonder safe mode) dan weet je in ieder geval dat het in je normale account zit, en niet “system wide” is.

Bijdrager
    Zeedraak

Ik heb de inlogonderdelen uit de bibiotheek verwijderd, maar dat had geen resultaat. Een ander account aanmaken leverde niets op, want het scherm werd blauw voordat je een keuze voor de gebruiker kunt maken.
    Bij support zag ik dat er ook inloginformatie in de PRAM staat en die heb ik daarom gereset. Grote fout. Bij het opstarten daarna had ik weliswaar beeld na gewoon opstarten, maar bijzonder slecht, met veel ruis en grove blokken. Nadat wederom opstarten, heb ik helemaal geen beeld meer. Ook niet als ik vanaf DVD opstart.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.