4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Jente

Na software update geen internet-verbinding meer via Airport

Gisteravond heb ik een software-update gedaan (uit m’n hoofd: iets met Quicktime, iTunes-update en een security release). Sindsdien kan ik niet meer via mijn draadloze netwerk op internet komen.
    Bij het airport-menu zie ik de naam van mijn netwerk gewoon staan, en ik kan er -zo te zien- mee te verbinden. Vervolgens krijg ik echter foutmeldingen:
    – bij browsers: ‘server not found’
    – bij een poging email te sturen: ”the server … can not be contacted on port 25″

Ik heb eerst maar ’s alles (ADSL-modem, Airport Extreme, laptop) een tijdje uitgezet, maar dat hielp dus niet. Gelukkig heb ik nog een oude iMac staan die via een kabel aan het internet zit – dat werkt tenminste…

Softwarematig heb ik een aantal dingen geprobeerd, maar niets lijkt te werken:

De Airport Admin Utility ziet mijn base station helemaal niet; ‘rescan’ helpt daarbij niet. Wel heb ik nog even ‘other’ geprobeerd – aangezien ik het adres van deAirport Extreme niet weet heb ik ‘m maar gewoon op 10.0.1.1 laten staan en het password van het werk ingetypt; kreeg daarbij na een tijdje de foutmelding “the Airport ADmin Utility was unable to read the configuration of the selected base station”.
    Via de Airport Setup Assistant kan ik ook niet meer bij de Airport Extreme komen. Als ik de setup van een bestaand basisstation wil wijzigen, kan hij of niets vinden of hij laat wel het juiste basestation zien, maar doet gewoon helemaal niets als ik op ‘continue’ klik. Klik ik vervolgens op ‘Go Back’ dan laat hij wel het bedoelde netwerk zien, maar als ik dan weer ‘continue’ zeg, dan laat hij het base station niet zien (Scan Again levert hierbij ook niets op).
    Via ‘Setup a New Airport Base Station’ krijg ik ook al niets te zien.
    Bij de System Profiler staat bij ‘Airport Card’ achter ‘Current Wireless Network’ : “Network not available” (terwijl ik tegelijktertijd via het Airport menu wel op het draadloze netwerk aangesloten ben).
    En als ik ‘Open Internet Connect’ selecteer, blijft deze eindeloos hangen op ‘Loading Internet Connect’.

Kortom, met mijn beperkte netwerkkennis ben ik nu toch wel aan het eind van mijn mogelijkheden gekomen.

Wie heeft een idee wat te doen?
    Alvast hartelijk dank,

Jente

PS. Ik werk met OS X. 10.3.9

[/list:u:22e974773b]

Sleutelbeheerder
      Night

Probeer eens om de volgende stappen te doorlopen:

1) Herstel permissies
      2) Zet mac HELEMAAL uit voor min. 5 minuten.
      3) Zet Mac weer aan en download de Combined updater 10.3.9
      4) Installeer de updater
      5) Herstart
      6) Herhaal stap 1 en 2
      7) Zet Mac aan en kijk op het probleem nog bestaat.

[edit]
      Laat even weten of het gelukt is…

Bijdrager
      Jack4ya

Kijk eens of je ook je airport firmware geupdated hebt.
      Downgrade deze indien mogelijk naar 7.1.1

De nieuwe airport firmware (7.2.1 is compleet ruk en 7.2 is gewoon ruk) kijk maar op de apple fora. Ondanks dat apple bij de threads “solved” zet is dat NIET het geval!

Bijdrager
      Jente

Dag Jack & Night, hartelijk dank voor jullie reacties!

Inmiddels kan ik met m’n powerbook weer via het draadloos netwerk op internet, alleen begrijp ik niet goed hoe dat uiteindelijk voor elkaar is gekomen…

Vanochtend kon een vriend van me met zijn laptop wel het internet op via mijn airport netwerk, dus met het netwerk was niets aan de hand. Ik heb Night’s suggesties gevolgd:
      – permissies hersteld (had ik al eerder gedaan, maar niet met 5 minuten ‘uit’ erachteraan
      – vervolgens heb ik een poging gedaan met m’n powerbook via ethernet verbinding met het internet te krijgen — dat lukte niet, wellicht omdat ik er niet de juiste instellingen voor had
      – toen maar via de oude iMac de combined updater 10.3.9 gedownload, en deze op een externe harde schijf gezet
      – vervolgens de harde schijf en opnieuw de ethernetkabel aan m’n powerbook verbonden
      – bij het opstarten van de powerbook verscheen vervolgens de vraag of Airport toegang mocht krijgen tot de vernieuwde Keychain — deze vraag had ik sinds de problemen afgelopen maandag waren begonnen (na het uitvoeren van software updates) nog niet gehad
      – op ‘OK’ geklikt, en toen deed opeens het draadloze netwerk het weer !
      – voor de zekerheid nog even weer permissies hersteld, powerbook opnieuw op laten starten == dit keer werkt als vanouds, alles doet het gewoon.

Ik heb dus de combined updater niet gebruikt. Raden jullie aan dat alsnog te doen, of kan ik dan weer een hoop gedoe verwachten?

Nog een vraag: het is me in de loop der tijden een paar keer overkomen dat ik problemen kreeg na het uitvoeren van software updates (ik heb het dan over de Software Update utility die aangeeft of er nieuwe versies van Apple software is). Het uitvoeren van deze updates stel ik daarom altijd uit, ook in de hoop dat inmiddels fixes zijn gemaakt voor problemen. Wat raden jullie aan om problemen bij het updaten te voorkomen?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.