8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    rvantol

Na installatie Lion user account weg

Na het installeren van OS Lion is een van mijn gebruikersaccount weg. Nu is dat ook het admin account waardoor ik nu bijna niets meer kan op de computer.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Inactief
    Anoniem

Heb je toevallig de naam van het user account veranderd?

Bijdrager
    rvantol

Nee, alle accounts zijn al lang ongewijzigd.

Bijdrager
    Rickje

Je kunt een nieuw beheerdersaccount aanmaken op de computer zonder CD e.d.

Lees bijv http://en.kioskea.net/forum/affich-73393-change-mac-admin-password-without-the-disk

Je verwijdert op die manier een klein voorkeurenbestandje genaamd AppleSetupDone in een verborgen map, waardoor je computer opstart alsof het een volledige nieuwe is. Zo kun je dus een nieuw beheerdersaccount aanmaken.

Ik zeg wel: Dit werkte op 10.5 en 10.6 en vast ook wel op 10.4 en 10.3 enzo, dus grote kans dat het op 10.7 ook werkt, maar dit heb ik zelf in ieder geval nog nooit geprobeerd nog, dus hele grote kans dat het gewoon goed gaat!

Is je ‘verloren’ gebruiker nog wel in Macintosh HD -> Gebruikers terug te vinden?

Bijdrager
    rvantol

Dank voor je antwoord. Ik heb dit gedaan en kopieer alle bestanden van het oude user account, waar van de mappen en bestanden nog te benaderen zijn, naar het nieuwe.

Het kost even wat tijd maar de iMac werkt verder prima met Lion.

Bijdrager
    Rickje

Door “Toon Info” op een map te doen kun je onderin het INfo venster bevoegdheden instellen waardoor je ALLE mappen kunt kopieren.

Ook kun je proberen via systeemvoorkeuren -> Accounts een nieuw account aan te maken met dezelfde Volledige en dezelfde Korte naam van je account dat opeens is verdwenen. Grote kans dat hij dan je gebruikersmap die je dus nog hebt koppelt aan de naam en dat het weer goed werkt.

Heb je een backup? Is altijd belangrijk ook hè! In ieder geval mooi om te horen dat het gelukt is.

Bijdrager
    rvantol

Een account aanmaken met de oude naam heb ik aan gedacht maar weet niet goed wat de gevolgen zijn. Het verplaatsten van de bestanden gaat ook goed.

Back-ups heb ik zeker. In de achtergrond draait een altijd een Time capsule en iedere paar weken maak ik nog een extra back-up op een externe harde schijf. Het wordt tijd voor een volledige iCLoud oplossing!

Ben blij met je hulp, ik dacht er al aan om de computer opnieuw te installeren met Snow Leoaprd en de bback up terug te zetten!!!

Bijdrager
    Rickje

Heb van een collega gisteren gehoord dat het welicht niet 100% goed zou kunnen gaan omdat er toch wat kleine voorkeurenbestandjes zouden achterblijven, indien je je oude accountnaam zou gebruiken. Dus dit is de beste manier!

Blij dat ik je heb kunnen helpen.
    Overigens is er nu een 10.7.1 update uit waarin jouw probleem wordt genoemd. Gelukkig heb je ook een goede backup en werkt alles weer goed (voor zover ik begrijp).
    :)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.