7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Sylvester

(opgelost) na herstart plots bijna alle accounts weg

Nu heb ik toch wel iets aan de hand.
    Ik heb mijn oude Macbook Pro 15″ via migratie assistent overgezet naar een nieuwe MBP 15″.
    Dat heeft een aantal dagen prima gewerkt. Alles is netjes overgezet en alles werkte van de eerste keer.
    Nu doe ik een herstart vanuit mijn account, en alle accounts zijn weg, behalve één leeg account van onze zoon die het niet gebruikt.

Kan dit iets te maken hebben met FileVault?
    Na de migratie zag ik dat FileVault (ongevraagd) actief was op de nieuwe Mac. Ik wilde hem uitzetten maar kreeg de melding dat het beter is om te wachten tot hij de volledige encryptie heeft voltooid.
    Dus ik heb FileVault zijn werking volledig laten doorlopen, om daarna terug af te zetten. Voor mij hoeft dit niet actief te zijn, op de oude Mac stond dit ook niet aan.
    Ik wil hem uitschakelen en zegt dat dit niet kan, maar zegt niet waarom.
    Ik doe een herstart, en vanaf dat moment zijn 3 van de 4 accounts weg.

(op dit moment kan ik niet inloggen met dat éne account , paswoord ken ik niet. Gastgebruiker laat niks zien)

Hoe kan dit nu?

Bijdrager
    Q-collective

Waarschijnlijk heeft enkel het lege account rechten om de schijf te ontgrendelen, dat is namelijk wat je ziet bij FileVault. Log dus in bij het account van je zoon, laat de computer opstarten en log dan gewoon uit. Je zult je eigen account zien. Log daar in en je kunt FileVault uitzetten (mocht je zoon zelf geen beheerder zijn).

Bijdrager
    erwinde

Beter filevault ingeschakeld laten. Het zorgt ervoor dat niemand bij je data kan, mocht de Mac ooit in handen van criminelen vallen. Daarom staat het tegenwoordig ook default aan.

Bijdrager
    Sylvester

We zijn eruit. Ik ken er niet zoveel van. En zoonlief had het ingeschakeld zonder dat ik het wist.
    Ondertussen heeft hij ingelogd en terug afgezet.

Ik weet dat het veiliger is.
    Maar voor mij hoeft het niet. Er staan geen geweldige staatsgeheimen op. Mijn wachtwoorden zijn beveiligd. En alle documenten mogen gelezen worden, er zit niks tussen dat men kan misbruiken.
    Ik maak elke dag backup.

Het kan aan mij liggen maar ik vind het systeem wat langzamer als het ingeschakeld is.
    En ik hou niet zo van die dingen, schrik dat er ooit eens iets mis gaat en je kan nergens meer aan.
    ’t Zal wel allemaal ingecalculeerd zijn maar voor mij hoeft het niet.

Bedankt voor de tips.

Bijdrager
    Sylvester

Nog één vraagje : wart doet FileVault eigenlijk met de TM backup? Als alle data encrypted wordt, dan ondergaat deze toch een verandering. Wordt dan alle data opnieuw naar de TM backup gekopieerd?

Bijdrager
    GoeieDag

Nee.

Bijdrager
    Sylvester

(y)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.