7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    knaai

Na gebruik Schijf EHBO zijn bestanden verdwenen; ook in Time Capsule

Gisteren na een herinstallatie van El Capitan de schijf EHBO gedraaid onder schijfhulpprogramma om de permissies te herstellen.
    (Ik deed dit omdat Word documenten waarvan ik een nieuwe versie wilde opslaan de melding kregen dat het origineel zich in de prullenbak zou bevinden; dit was onzin dus dacht ik dat het draaien van de Schijf-EHBO op zijn plaats was)
    Na dit herstel was een complete map met documenten verdwenen. Via Time Machine probeerde ik naar een oudere versie op mijn time Capsule te gaan, maar tot mijn stomme verbazing werd de map ook niet meer weergegeven in oudere opgeslagen Time Machine back-ups. In het finder menu in oudere back-ups was niets te vinden van mijn map met documenten. De back-ups lopen terug tot januari 2016, dus het kan niet zijn dat back-ups door ruimtegebrek zijn deleted. Ik weet dat het bovenstaande normaal gesproken niet kan:evil:, maar toch is het wel gebeurd.
    Heeft iemand een goede raad?

Bijdrager
    koen

En waarom had je El Capitan opnieuw geinstalleerd, misschien is er nog iets anders aan de gang dat dit kan veroorzaken?

Bijdrager
    GoeieDag

Permissies herstellen bestaat niet meer in EC.
    Vraag me af wat je precies heb gedaan.

Bijdrager
    knaai

#koen El Capitan had ik opnieuw geĂ¯nstalleerd omdat mijn iMac 2007 erg traag was geworden en ik de strandbal wel erg vaak in beeld kreeg. Schijf-EHBO kreeg dit probleem niet opgelost, dus toen een nieuwe (weliswaar geen clean-install)installatie gedaan. De iMac is nu wel weer veel rapper.
    #GoeieDag. Schijf EHBO herstelt nu automatisch de permissies bij een controle; je kan deze idd nu niet meer (alleen via terminal) apart opstarten, maar is verwerkt in de totaal-check.

Bijdrager
    koen

Een vaak voorkomende strandbal kan ook duiden op een HD die aan het aftakelen is (en dus eventueel kan verklaren waarom er misschien bestanden kwijt zijn). Probeer het programma Smart Utility eens om je HD te controleren. Je kunt het een paar keer gratis gebruiken. Met het programma EtreCheck kun je kijken of er problemen met de software zijn. Je kunt hier het resultaat posten.

Bijdrager
    iDEOwen

Zoals GoeieDag al eerder zei, permissies kunnen niet meer via disk utility gerepareerd worden (aangezien de betreffende permissies ook niet gewijzigd kan worden sinds SIP op El Capitan -tenzij je SIP uitzet, dan moet het wel via de terminal- ). First Aid doet alleen maar partitie & filesystem issues repareren. (Bekijk de details maar eens als First Aid bezig is).

On topic, heb je al handmatig gebladerd door je harde schijf via de Finder? Als het goed is zie je daar een mapje genaamd Backups.backupdb, blader daar maar even in rond, en hopelijk staat het bestand daar nog in 1 van de ‘snapshots’. Het kan ook zijn dat door onverklaarbare redenen jouw map met documenten (recentelijk) niet in de backup zijn meegegaan.

Bijdrager
    knaai

Owentje en koen bedankt voor de tips, ik ga eens kijken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.