5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Hans Rein

Na exporteren uit InDesign problemen met PDF

Na het exporteren uit InDesign naar een PDF open ik de PDf in Acrobat. Even checken of alles goed is. Waarna ik het bestand verstuur naar de drukker of reproservice.

De laatste tijd heb ik niets anders dan problemen met pdf. Bij de drukker constateren ze dat er witte kaders om plaatjes zitten, PSD plaatje met transparante achtergrond verkleurd de achtergrond helemaal, Schaduwtjes achter tekst worden complete blokken enz enz. Het vervelende is ook dat het niet altijd de zelfde problemen zijn dus ik kan niets uitsluiten. Adobe zegt dat ik om die witte kaders te voorkomen hem moet instellen op Acrobat 5. Het helpt opzich wel maar ik heb het idee dat er juist meer problemen bij komen

HELP!!!! :x

Bijdrager
    artimachead

Zeer waarschijnlijk een transparantie probleem.
    PDF 1.4 ondersteund transparantie slechts beperkt.
    Daarnaast moet afvlakken ingesteld staan. Welke waarde hangt af van de drukker. Ook moet de drukker met postscript 3 van een bepaald type werken.

Bijdrager
    helix

kijk eens hier

net zelfde probleem maar goed opgevolgd
    had geen zin om alles nog maar eens uit te schrijven:P

Bijdrager
    julik

Ok weet deze vlakjes, Kleine stukjes tussen jouw transparencies, juist?

Als witte vlakjes kun je in Acrobat (of Illustrator…whatever) zien, dan is dat NIET (!!!!) een probleem! Dat is hetzelf een kleine mis in schaal bewerking in AGM (Adobe Graphics Manager), de ding dat rendering doet in ALLE Adobe-applicaties.

Je ziet dezze vlakjes in Acrobat maar je gaat niet die op de film zien!

En ook een voorwaarde (als ik denk dat je ben niet een CMS-gek):

Color Management -> OFF

Bijdrager
    Macteach

Problemen met native PSD bestanden die vrijstaand zijn gemaakt leveren inderdaad een probleem op: wanneer je exporteert naar PDF Acrobat4/PDF 1.3 compatible, treden er verkleuringen op tov de achtergrond en het geplaatste PSD beeld. Je kunt dit voorkomen door bv een EPS te maken en via een pad vrijstaand te maken.
    Inderdaad, Acrobat 5/PDF 1.4 compatible exprteren heeft dit probleem niet, maar 99% van de drukkers/RIPS kan nog geen PDF in dit formaat aan.

Maar…
    de oplossing is het InDesign bestand exporteren als Postscript, dwz: printen naar bestand, en dit bestand via de Distiller omzetten in PDF! Wanneer je dan in de distiller Acrobat 4/PDF 1.3 compatible kiest gaat alles WEL goed!

Een vreemd verschijnsel inderdaad, het heeft te maken met InDesign zelf, in de komende versie, de ‘CS’ versie, is dit overigens opgelost!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.