4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    MacIck

Na crash MacBookPro verborgen bibliotheek teurgvinden?

Beste One-more-thingers,

Gisteren heb ik met Schijfhulpprogramma de schrijfbevoegdheden van mijn MacBookPro draaiend onder OSX 10.9.1 (Mavericks) gecontroleerd en hersteld. De computer was wat traag, dus dat leek me een goed idee (had dit eerder die dag al gedaan op een andere Mac in huis).
    Vervolgens heb ik de schijf laten controleren. Al snel kwam de melding dat er een fout was gevonden die ik moest herstellen voor ik verder kon gaan met deze controle. Ik heb toen (met mijn stomme kop achteraf) op ‘herstel schijf’ gedrukt en na een paar minuten kreeg ik de melding dat de fout niet te herstellen was, ik zoveel mogelijk gegevens van mijn Mac moest kopiĆ«ren en de schijf opnieuw moest formatteren.
    Sindsdien wil mijn computer niet meer helemaal opstarten. Ik krijg nu bij opstart een voortgangsbalk te zien. Steeds als die voortgangsbalk op ongeveer een derde is, stopt de computer ermee.
    Na een heel gedoe heb ik het inmiddels voor elkaar gekregen -met behulp van de ‘T’ toets- de HDD als externe HD te koppelen aan een andere Mac hier in huis en de gehele inhoud te kopiĆ«ren.
    Nu wil ik de schijf opnieuw formatteren (da’s wel veel werk, maar niet zo’n probleem), maar eerst wil ik graag weten of ik nog bij de profiel-map van mijn Thunderbird kan komen om mijn mail te redden en later op de nieuw geformatteerde schijf terug te zetten. Helaas zit die in de verborgen bibliotheek. Deze kan ik nu in de gekopieerde mappen niet vinden.
    Weet iemand hoe ik daarbij kan komen?
    Ik durf nu nog niet te beginnen met opnieuw formatteren van de schijf.
    Ik hoop dat iemand me kan helpen, ben dichtbij wanhoop!

groet, rick

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je je hele thuismap gekopieerd?

Zo ja, de verborgen map inzien is een kwestie van het juiste pad invoeren, dan opent de verborgen map.

Via Ga >

Het pad van een map kun je zien als je deze optie activeert:

Vervolgens onderin je Finder-venster kijken. (wel een nieuw venster openen nadat je de optie geactiveerd hebt)

Separeer alles wat je onderin ziet in de padbalk door schuine streepjes en voer dat in het venstertje van Ga-naar-map.
    Bijv. gebruiker/bureaublad/map1/map2/map3/

Edit: Thunderbird slaat de mail op in een Profilemap.

Die vindt je in Thuismap (naam van de gebruiker) /Bibliotheek/Thunderbird/Profiles/ naam van het profiel / mail

Bron: http://kb.mozillazine.org/Profile_folder_-_Thunderbird

Bijdrager
    MacIck

Nou, een week verder en een hoop geleerd… Ik bedacht me net pas dat ik het hier ook had gevraagd, beetje onaardig van me om een vraag te stellen en verder niet meer te kijken.
    Dus SunKeeper: Dank voor je reactie, heel fijn als iemand met je mee wil denken! De Thunderbird profielmap had ik inmiddels ook gevonden.

Ik had mijn vraag ook uitstaan op een Amerikaans forum en daar kreeg ik ongeveer een uur nadat ik mijn vraag hier gesteld had een paar opties.
    Wellicht handig om de werkende hier even te noemen:

Om verborgen bestanden weer te geven, onderstaande in Terminal (programma’s > hulpprogramma’s) invoeren:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

killall Finder

Om het weer uit te zetten (want best irritant al die verborgen bestanden) onderstaande:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE

killall Finder

Inmiddels dan maar meteen een TimeCapsule gekocht en geĆÆnstalleerd zodat ik via TimeMachine continu-backups maak, zodat dit soort drama’s niet -snel- meer voorkomen.

@SunKeeper: nogmaals dank!

groet, rick

Bijdrager
    SunKeeper

Ik had anders binnen een half uur gereageerd.:|

Haha, geintje. We zitten hier met een brak notificatiesysteem op dit forum wat meestal niet werkt.
    Dus als je geen mailtje over reacties krijgt schiet het ook niet op. No problem.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.