8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    mjalblas

Na clean install macOS opslag bedwang houden

OMT’ers,

Ik heb zojuist een clean install uitgevoerd op mijn macbook pro uit 2014 “GEWELDIG!”. De situatie op m’n oude macbook zal ik kort schetsen. Ik heb 256GB opslagcapaciteit. Er was ruim 100GB in beslag genomen door “overige bestanden”. Juist dat probleem wil ik graag voorkomen na de zojuist uitgevoerde clean install.

De vraag is dus; Hoe voorkom je de opslag van overige bestanden? Kan je dit überhaupt wel voorkomen? Doet de Mac dit automatisch?
    Zijn er meer leden die last hebben van dit probleem?

Thanks!

Bijdrager
    McPim

Uiteraard creëert een Mac niet zomaar bestanden uit het niets.. In plaats van het een ‘probleem’ te noemen is het misschien handiger om eens te kijken om welke bestanden het gaat. Met een tooltje zoals http://grandperspectiv.sourceforge.net zie heel makkelijk waar je ruimte aan op gaat.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  McPim.

Bijdrager
    mjalblas

Ik heb dit programma gedownload. Maar daar werd ik niet wijzer. Het is een probleem wat je meer vind op internet maar waar nergens een eenduidig antwoord op wordt gegeven.

Bijdrager
    McPim

Ik snap niet helemaal wat je probleem is.. Het opslag overzicht van de Mac ‘ziet’ maar een paar categorieën, de rest wordt ‘overig’ genoemd. Met het genoemde tooltje zie je precies wat alle bestanden zijn, waar ze bij horen (ze worden gegroepeerd) en wat de hele grote bestanden zijn. ‘Overige bestanden’ kunnen vanalles zijn (en daarom krijg je ook geen eenduidig antwoord, het is voor elke gebruiker anders), maar nogmaals, ze komen niet uit het niets. Je zorgt er zelf voor dat ze op je schijf komen. Voorbeeldje: een iTunes backup van je iPhone, kan zomaar vele gigabytes in beslag nemen.

Bijdrager
    McPim

(Slecht voorbeeld, die laatste valt denk ik onder ‘backups’ ;! Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..)

Bijdrager
    mjalblas

Ja ik begrijp dat zeker. Maar backup, foto, video en programma’s werden ook getoond. Ieder een eigen stukje. Ik had documenten van te grote 3,5GB. Wat zit er dan in in 100gb overig? Caches? Toch backup ? En via dat programmaatje kwam er niet achter.

Bijdrager
    McPim

Caches nemen geen 100Gb in beslag. Waarom kwam je er via dat programma niet achter? Je ziet precies wat de grote ‘blokken’ zijn, gegroepeerd per directory. Dan moet je toch snel kunnen zien (visueel) waar 100Gb aan op gaat, dat is bijna de helft van je schijf! Dat hoeft natuurlijk niet één bestand te zijn maar je kunt toch eenvoudig zien in welke directories de meeste schijfruimte wordt gebruikt.

Ik zie trouwens op mijn Macbook nu ik er op let dat de categorie ‘Photos’ 74 GB in beslag neemt, terwijl mijn foto-bibliotheek 140 GB groot is! In GrandPerspective zie ik ook mijn foto-bibliotheek bestand van 140 GB prominent staan. Met andere woorden: ik zou er niet teveel waarde aan hechten aan dat opslag overzicht, in GrandPerspective zie je écht waar je schijfruimte wordt gebruikt.

Bijdrager
    koen

Grappig, mijn SSD heeft helemaal geen rubriek ‘Overig’. ;!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.