10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    thoMacs

Na Bootcamp nog extra partities maken

Beste applefans,

Graag wil ik mijn schijf verdelen in drie partities:

één voor OSX
    één voor Windows
    één voor muziek / films / downloads etc..

Nu kan ik Bootcamp alleen draaien wanneer mijn HDD nog niet in partities is verdeeld. Nadat bootcamp een speciale partitie voor Windows heeft aangemaakt gaat het fout. Omdat ik drie partities aan wil maken, is het alleen mogelijk om na Bootcamp er nog eentje aan te maken (omdat bootcamp alleen draait zonder dat er nog partities zijn aangemaakt).

Daarna is het gelijk niet meer mogelijk om Windows op te starten :?

Nu zoek ik dus naar een oplossing om toch een extra partitie aan te maken na de speciale Bootcamp partitie.

Weet iemand hiervoor een oplossing? Alvast hartelijk dank! :innocent:

Thomas.

Bijdrager
    kleini

ik weet dat het in ieder geval mogelijk is om linux, windows en OSX te draaien, dus 3 partities zijn mogelijk… mss moet je eens googlen op die criteria

Bijdrager
    iJoost

Maar of het nou verstandig is om je harde schijf of die manier nog verder te fragmenteren?

Bijdrager
    kleini
    ”iJoost”

Maar of het nou verstandig is om je harde schijf of die manier nog verder te fragmenteren?

pardon?

– waarom zou het niet verstandig zijn om meer partities te hebben?
    – en dat is niet de definitie van fragmentatie!

Bijdrager
    Nietzman

Alle partitie-voordelen zijn pas relevant als je elke week je vervuilde Windows opnieuw installeert. ;).

Bijdrager
    syltheboy

Het is inderdaad wel handig om 3 partities te hebben. Op m’n Windows laptop heb ik 2 partities (Windows en Muziek) en da’s opzich voldoende. M’n muziek heb ik sinds kort alleen nog maar op m’n externe harde schijf staan, dus op de harde schijf van de laptop zelf staat geen muziek meer. Maar ja, als ik een iMac koop dan denk ik dat het handig is om toch 3 partities te hebben. Deze heeft ten slotte 640GB in tegenstelling tot m’n laptop die maar 120GB heeft.

Bijdrager
    iJoost
    ”kleini”

- en dat is niet de definitie van fragmentatie!

Niet?

Je zet de data bewust zo ver mogelijk uit elkaar op het oppervlak van de harde schijf zodat de schrijf/lees-kop van hot naar her moet. Raad eens wat zo ongeveer het langzaamste binnen je hele computer is…;-)

Zeker weten is dat ook een vorm van fragmentatie.

Bijdrager
    Nietzman
    ”syltheboy”

Maar ja, als ik een iMac koop dan denk ik dat het handig is om toch 3 partities te hebben.

Waarom?

Welk voordeel heeft het in Hemelsnaam boven een map?

Bijdrager
    Pieterr
    ”thoMacs”

Nu zoek ik dus naar een oplossing om toch een extra partitie aan te maken na de speciale Bootcamp partitie.

Zie de tip van Chantal C. op macosxhints: Create a three-partition Boot Camp setup.

I thought I’d share the details of how I successfully managed a “non-standard” installation of Boot Camp in 10.5. Basically, I wanted three partitions on my startup drive: System, Users and Windows. (I don’t want a debate on the merits of partitioning; it works for me, and the one time I didn’t do it, I lost a ton of stuff due to 10.1 weirdness).

Bijdrager
    thoMacs

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Pieterr, ik ga jou tips opvolgen. Thanx!!:wink:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.