6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    daantje22

Na bewerkte foto slepen uit iPhoto MB verlies

Beste OMT’ers

Ik heb veel foto’s in losse mapjes op m’n iMac ( sommige vinden dat onhandig maar ik ben er tevreden mee) maar nu wou ik enkele foto’s verbeteren qua kleur omdat ze nogal flets waren.

Ik ging als volgt de werk:

1) sleep orginele foto in iPhoto
    2) klik op bewerk
    3) klik op verbeter
    4) sleep de bewerkte foto naar mijn bureaublad

Nu merk ik dat de “bewerkte” foto maar 2 mb is terwijl het origineel bijna 4 mb is? De resolutie ( bijv 2000×5400 ik noem maar wat) is wel exact hetzelfde.

Verlies ik dan nu alsnog kwaliteit?

Bijdrager
    Targaryen

Hey,

Als je de foto uit het programma sleept, dan wordt de foto gecomprimeerd denk ik. Ik zie namelijk een gelijksoortig iets bij Aperture en Lightroom. Om dezelfde bestandsgrootte te behouden (en de kwaliteit), moet je de foto exporteren en niet uit je programma slepen, dat is althans mijn ervaring. Ik merk vooral een verschil wanneer ik een foto als bureaublad instel.

Sneltoets:

Shift + Cmd + E
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Targaryen.

Bijdrager
    daantje22

Maar hoe kan het dan dat ik dezelfde resolutie behoud? Enkel de mb’s lijken te krimpen?

Een orginele foto exporteer ik wel ” als orgineel” in iPhoto, maar omdat ik hem bewerkt heb kan ik hem niet als orgineel exporteren, enkel bijv als jpeg (wat het al was) en dan de grote instellen, maar als ik hem dan exporteer op hoogste kwaliteit word hij ipv de orginele 4mb 8mb en als ik hem sleep van 4mb naar 2mb?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dit kan allerlei oorzaken hebben. Ten eerste: in iPhoto kun je weliswaar kiezen hoeveel compressie je wilt, maar de keuzes die je daar hebt zijn beperkt tot „Laag”, „Normaal”, „Hoog” en „Maximaal” terwijl er in werkelijkheid veel meer mogelijke waarden zijn. Anders gezegd: hoe weet je of „Maximaal” inderdaad zo min mogelijk compressie gebruikt? Voor hetzelfde geld zit er dan nog altijd meer compressie op dan op jouw originele bestand. Het zou ook kunnen zijn dat de aanpassingen die je gedaan hebt zorgen dat het bestand kleiner kan worden, zelfs met evenveel compressie in allebei de bestanden.

Maar is dit echt iets waar je je druk over moet maken? Als je de foto bekijkt zoals je hem wilt gaan gebruiken, zie je dan belangrijk kwaliteitsverschil dat ook een buitenstaander op zal vallen? Zo nee, dan lijkt me dat je je zorgen om niks maakt.

Bijdrager
    Targaryen

Je kunt een bewerkte foto wél exporteren hoor. In Aperture heb je de optie om in plaats van ‘exporteer origineel’ te kiezen voor ‘exporteer versie’. Volgens mij zit die optie ook in iPhoto. Voor de rest let ik er zelf niet echt op. Het viel me eerder ook op, maar voor wat ik maar met mijn foto’s doet speelt het geen rol.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Targaryen.

Bijdrager
    jantje bee

maar… even het draadje weer oppakken…

als je een foto uit de fotos app sleept, niet exporteert, vindt er dus kennelijk automatisch compressie plaats.
    is dat ergens uit te zetten?
    en zo nee… wat vreemd dat dat dan ongevraagd gebeurt!
    terwijl je bij exporteren daar uitdrukkelijk voor moet kiezen…

iemand een idee?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.