16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Cloudsurfer

Na 3 maal reparatie nieuw product, ook bij auto’s?

Ik heb wel eens gelezen hier op OMT dat de fabrikant van een product het recht heeft tot drie keer toe het product te repareren. Is het probleem dan nog niet verholpen, heeft de koper recht op een nieuw product. Geldt dit alleen voor elektronica of ook voor andere producten, zoals auto’s?

We hebben namelijk een defecte auto afgeleverd gekregen, die na 3 maal uitvoerige reparaties te hebben ondergaan nog steeds hetzelfde mankement vertoont. Kunnen wij dan zomaar een nieuwe auto eisen?

Bijdrager
    Tom. V

Diezelfde wet heeft nog een vervolg…

Je zal ENKEL je gelijk krijgen (én een nieuw product krijgen) indien je kan aantonen dat bij ontvangst het product al slecht was (een maandagmorgend product…)

En wie kan dat aantonen?

Juist, niemand;) Of je moet gaan klooien met expertises e.d (expensive)

Dus die wet geeft een retourtje naar 0 als je te maken hebt met een emotie-loze fabrikant die de letter van de wet volgt. En indien het onderwerp een usb-stickje is of een auto van 20.000 euro.. Tjah…

Dus, het enige wat je kan doen is op de goeie wil van je dealer rekenen. Maar hoe dat juist bij auto’s zit heb ik geen weet van. Consumentenproducten zijn een ander paar mouwen….

Ik denk dat je gewoon beroep moet doen op de garantie van de FABRIKANT (zoals suzuki nu 5 jaar garantie en 5 jaar gratis onderhoud biedt…). Stuur eventueel een aangetekende brief naar hen. Of ga gewoon een babbel slagen met de (hopelijk) vriendelijke auto-dealer.

Expertises zijn duur… En niemand wil die uiteindelijk betalen…

Dus hopen op de welwillendheid van je garagist of je automerk…

Een voorbeeld van bij ons hier thuis: een airco die quasi nooit heeft gewerkt, minstens 10x terug gevuld en wat lapmiddelen (waar we telkens een factuur van kregen). Op de duur was vader het beu en heeft hij bij een andere garage een nieuwe airco laten steken..

Kostprijs van de hele grap… een 5000 euro…

Bijdrager
    Esquare
    ”Cloudsurfer”

Ik heb wel eens gelezen hier op OMT dat de fabrikant van een product het recht heeft tot drie keer toe het product te repareren. Is het probleem dan nog niet verholpen, heeft de koper recht op een nieuw product. Geldt dit alleen voor elektronica of ook voor andere producten, zoals auto’s?

Dit geldt in Nederland voor geen enkel product, dus ook niet voor auto’s.

Bijdrager
    Calpa
    ”Esquare”
    ”Cloudsurfer”

Heb 3 jaar achter de service balie van de Gamma gestaan; als je maar een beetje doordramt krijg je daar al snel je zin.

Maar een auto.. wellicht aankloppen bij een instantie?

Bijdrager
    roblemmen

..

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”Tom

Diezelfde wet heeft nog een vervolg…

”Esquare”

Wat is het nou? Is de koper nou wel of niet wettelijk, of misschien Europees, beschermd tegen dit soort praktijken?

Inmiddels hebben we geen vertrouwen meer in de auto. Stel dat hij het mankement weer vertoont als we ermee op vakantie gaan? Dan ben je wel behoorlijk de sjaak. Het kan toch niet zo zijn dat je bijna 60k neerlegt voor een auto en je daarna gewoon dikke pech hebt als die met een (blijkbaar nogal grote) fout van de band rolt?

Bijdrager
    Esquare

Het enige waar je recht op hebt, is een deugdelijk product. Hoe dat product deugdelijk wordt – reparatie of ruil – is aan de verkoper. Als die ook na lang aandringen niet thuis geeft, kun je naar de rechter. Iemand die 60k voor een blikken doos op wielen kan neertellen, kan zich ook wel een advocaat permitteren lijkt me. :)

Bijdrager
    Cloudsurfer

Wij zijn best bereid naar de rechter toe te stappen, maar we moeten daarvoor natuurlijk wel een goede reden hebben. Vandaar mijn vraag of het ons goed recht is een nieuwe auto te eisen, die na opgeteld vier weken in de garage te hebben gestaan nog steeds niet gerepareerd is aan hetzelfde mankement.

In hoeverre is de koper hier wettelijk tegen beschermd? Volgens jou niet zoveel. Volgens de eerdere post is er wel degelijk zo’n wet, zolang je maar kan aantonen dat het product al bij aflevering defect was. Dat is niet zo moeilijk, aangezien we het probleem al na 7 km tegenkwamen. Tevens heeft ook BMW erkend dat dit een fabrieksfout is.

Bijdrager
    Esquare

Als BMW erkent dat het een fabricagefout is, zou je zeggen dat reparatie toch eenvoudig moet zijn… Maar goed, als het je neus uitkomt zou je aan een ingebrekestelling kunnen gaan denken: een aangetekend schrijven waarin je je grieven zorgvuldig formuleert en de verkopende partij maant om het probleem eens en voor altijd te verhelpen – dat kan vervanging of reparatie zijn – binnen een door jou gestelde (redelijke) termijn. Doet hij dat niet, dan is hij in verzuim en kun je overgaan tot ontbinding van de koopovereenkomst. Zo simpel als ‘3x niet goed gerepareerd, recht op vervanging’ is het helaas niet.

Zoek maar eens me Google naar de termen ‘ingebrekestelling’ en ‘ontbinding van koopovereenkomst’. Er gaat een wereld voor je open.:)

Bijdrager
    Tom. V

In België geldt die wet wél van ondeugdelijkheid. In nederland weet ik dat niet. Onze cursus recht spitst zich dan ook alleen maar toe op het Belgische wetboek;)

Maar zoals ik zei, je moet kunnen aantonen of je product al slecht was vanaf de levering dus VOOR je het in gebruik nam. Indien de fabrikant dit toegeeft ligt de bal in hun kamp en spoor je aan op een oplossing van formaat.

Misschien een klein woordje uitleg bij consumentenproducten en mensen die ook maar hopen dat ze beroep kunnen doen op die wet.

Dus, stel dat je een Acer pc (we moeten geloofwaardig blijven :P ) gekocht hebt, je komt er vol trots mee thuis en probeert hem op te starten, meteen een flikkering in het scherm.

Nu, meteen een verontruste telefoon naar de acer-help desk, jaa geen probleem we komen hem wel ophalen en repareren heb in garantie.

Nu, we zijn enkele maanden verder en je hebt je kostbare acer al voor de 3de keer teruggekregen na een reparatie maar het probleem blijft.

Je denkt natuurlijk aan de wet die zegt dat na 3 vruchteloze reparaties je recht hebt op een WAARDEBON/CASHBACK/EEN NIEUW TOESTEL.

Een aangetekende brief, si en la. Maar uw klaagzang krijgt geen gehoor en de man van acer doet beroep op de wet die een aanvulling is op het 3x reparatierecht: ik geef u enkel een nieuwe laptop mee indien u mij kan aantonen dat dit toestel nooit echt heeft gewerkt vanuit de fabriek…

En indien je dat écht wil aantonen, dan zou je van die som waarmee je je gelijk wilt halen en mooie mac pro kunnen kopen;)

Dus wet of geen wet, het ENIGE waarop je kan rekenen is dat het bedrijf in kwestie zijn naam wil hoog houden en zijn klanten verzorgen. Alles berust dus op de goodwill van je verkoper/fabrikant.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Hartelijk dank voor jullie hulp, Esquare en Tom V.

BMW is ons inmiddels tegemoet gekomen. Het probleem is dat ook BMW niet precies weet wat de oorzaak is, hoogstwaarschijnlijk falende elektronica. In dat geval kan de auto niet op korte termijn gerepareerd worden en zullen wij worden voorzien van een nieuwe. Erg sportief van de fabrikant!

Bijdrager
    MacBoot

vind ik ook, normaal doen ze dat niet:)

Bijdrager
    roblemmen

..

Bijdrager
    Tom. V

Noo problemo voor de hulp!

Ik weet niet of het van toepassing is, maar je kan bmw ook om een waardebon of cashback vragen…

Het is maar dat je het weet maar ik denk dat beide partijen nu wel tot een akkoord gekomen zijn;)

Véél plezier met uw nieuwe ride! :wink:

Moderator
    Poezenbeest

Lees in Nederland boek 6 van het Burgerlijk Wetboek er maar eens op na…. op dit gebied lijken Nederland en België trouwens redelijk op elkaar….

De verkoper moet een product leveren, dat aan de verwachtingen voldoet of in ieder geval de eigenschappen heeft, die verwacht mogen worden van een product. Als de verkoper dat niet levert, dan kan de overeenkomst ontbonden worden of kan er een schadeplicht ontstaan als de overeenkomst niet meer te herstellen is.

In algemene voorwaarden kan er nog een beding staan dat de verkoper eerst nog een deugdelijke prestatie mag leveren, eer het recht op ontbinding ontstaat. In zulke gevallen is het raadzaam om zowel de algemene voorwaarden te bekijken, als de artikelen 6:236 en 6:237 BW. In de laatste staan namelijk wat er in de eerste niet mag staan. Zie ook de Wiki van Algemene Voorwaarden.

Verder is er de site ConsuWijzer.nl, die ook informatie geeft op het gebied van koop en consumentenrechten.

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”Zerk”

Lees in Nederland boek 6 van het Burgerlijk Wetboek er maar eens op na…. op dit gebied lijken Nederland en België trouwens redelijk op elkaar….

De verkoper moet een product leveren, dat aan de verwachtingen voldoet of in ieder geval de eigenschappen heeft, die verwacht mogen worden van een product. Als de verkoper dat niet levert, dan kan de overeenkomst ontbonden worden of kan er een schadeplicht ontstaan als de overeenkomst niet meer te herstellen is.

In algemene voorwaarden kan er nog een beding staan dat de verkoper eerst nog een deugdelijke prestatie mag leveren, eer het recht op ontbinding ontstaat. In zulke gevallen is het raadzaam om zowel de algemene voorwaarden te bekijken, als de artikelen 6:236 en 6:237 BW. In de laatste staan namelijk wat er in de eerste niet mag staan. Zie ook de Wiki van Algemene Voorwaarden.

Verder is er de site ConsuWijzer.nl, die ook informatie geeft op het gebied van koop en consumentenrechten.

Zeer interessante post, en zeker iets om in het achterhoofd te houden (geldt voor iedereen die dit leest).

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.