30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:

Bijdrager
    JR866

Na 10 jaar in mijn macbook overleden.Nu macbook/Imac of mini?

Hi allen.

na 10 jaar heeft hij de geest gegeven. Iets wat er al een paar jaar zat aan te komen en heeft me verbaasd dat hij het nog zo lang heeft uit gehouden.

Ik zie zoals zovelen niet meer echt het bos niet meer en zit me te beraden over een paar opties. Naast internet en word doe ik momenteel nog met Aperture foto bewerking al zal dat in de toekomst wss een ander programma worden

Ik zit het met budget van ongeveer €1400 en kom dan uit bij de volgende dingen

– macbook air 2016
    – Macbook pro 2015 model ( Dus nog met HDD)

Aangezien ik drie katten heb rondlopen en ik geen aparte ruimte heb waar een scherm veilig kan staan weet ik niet of dit een goede optie is want ze kunnen dat ding van tafel stoten.

– IMac 21 inch instap model
    – Mac mini 2.6 GHz model

Alternatief is nog even doorsparen en voor een ‘non touchbar 13 inch model te gaan.

Dus wie weet nu wat ik het beste kan doen?

Bijdrager
    SvS

Sowieso doorsparen. Apple schijnt dit jaar met nieuwe macs te komen en dan kun je je conclusie opnieuw trekken. De huidige desktop-Macs die je opnoemde is alweer een paar jaar oud.

Maar mocht je het nù nodig hebben, is het van belang eerst zelf te bepalen wat je wilt: een laptop of desktop.. het zijn twee hele verschillende soorten Macs.

Macbook Air 2016 = MacBook zonder ‘Air’. En deze is een betere optie dan HDD-laptop. Sowieso moet je alle Macs met HDD vergeten. Bij zaken als leapp kun je ook aan Macbook pro met SSD komen, modellen van <2015.

Ik zou doorgaan voor ‘non-touchbar’ 2016 of nu Macbook 12″ kopen. Beide zijn prima opties eigenlijk.
    In de la stoppen bij inactiviteit zodat je katten het niet omver kunnen stoten.

Bijdrager
    SJEBloem

Voor je probleem van het scherm wat door toedoen van de katten kan vallen zou je kunnen overwegen om een iMac met VESA-adapter te kopen of een los scherm met een muurbeugel voor je Mac Mini. Dan ben je in ieder geval van dat probleem af, je bent dan natuurlijk wel gebonden aan je bureau. Dat is afhankelijk van je voorkeuren wel of geen optie.

Daarnaast ben ik het met SvS eens, als het toelaat zou je kunnen wachten op nieuwe Macs. Als je voor een Macbook Pro 2015 gaat kan je er eventueel ook voor kiezen om zelf een SSD te plaatsen en de HDD te vervangen.

Bijdrager
    Shmoo

Voor het geen wat jij doet met een computer zou ik kiezen voor een tweedehands 2.6Ghz Mac mini op Marktplaats. (uitkijken met oplichters)

Dan ben je ergens rond de 500 – 600,- klaar en installeer je er zelf een SSD en zoek je nog wat randapparatuur erbij. Volgens mij kun je dan alles bij elkaar 1000,- of 1100,- een hele goede setup hebben staan. ER zijn ook mensen die het heel pakket verkopen, dus ook meteen hun monitor en toetsenbord, dan heb je iets minder keus in wat je krijgt qua monitor maar dan blijf je vaak wel nog onder die 1000,-

Bijdrager
    JR866

Dank jullie wel voor jullie reacties

@svs > is de 12 inch niet wat underpowered voor fotobewerking ( Ja ik weet het zal krachtiger zijn dan mijn ter ziele gegaande macbook)

Heb eigenlijk bewust die 12 inch er niet bij gezet want eigenlijk wat klein beeldscherm. 15 inch is dan weer niet te betalen :-p voor mij dan

Bijdrager
    Bugsy

Ik zou de 12″ toch nog even meenemen. Als het toetsenbord je bevalt (de meningen zijn sterk verdeeld), dan heb je er een verrassend goed & mooi apparaat aan. Het scherm is niet erg groot, maar persoonlijk vind ik het prima in gebruik. Wat mij weer van de 12″ afbracht is de ene usb-poort.

Bijdrager
    koen

Doe je die fotobewerking voor je werk ?

Bijdrager
    Shmoo

Op 12″ ga jij geen foto’s bewerken, kom op zeg. Het is een geweldig krachtig en mooi laptopje met ene geweldig scherm dat zeer compact is maar het is gewoon een iets betere versie (opvolger) van dan de MacBook Air 11″ en die verkocht alleen vanwege de lage instapprijs of waneer iemand bewust zo’n piepklein compact laptopje nodig had. Als je 200,- meer te besteden had kocht je natuurlijk altijd een MacBook Air 13″ vanwege het fijner formaat.

Ik zou gaan voor de Mac mini optie of MacBook Pro 2016 zonder Touch Bar maar goed, zijn computer is nu stuk niet over 3 maanden.

Bijdrager
    SvS

Ik zou gaan voor de Mac mini optie of MacBook Pro 2016 zonder Touch Bar

Ook weer hele verschillende soorten modellen en ook de interne specs. Maar ook weer prijsverschillen.
    Spaar anders eventjes door en je hebt eentje zonder touchbar, meest recente model, waar je ook weer 10 jaar mee kunt met goed geluk.

Op 12″ ga jij geen foto’s bewerken, kom op zeg.

Scherm diagonaal 12″ vs 13″ is toch niet een gigantisch groot verschil? Als het voor werk is, (hele dagen fotografisch werkzaamheden) zou ik eerder voor een desktop gaan, dat zit toch fijner, maar is het af en toe even hobbymatig pielen met pixelmator of Aperture, dan lijkt me dat het niet veel mis is met de 12″. Maar prijsverschil is zo klein bij basis-configuratie, dat ik dan waarschijnlijk toch voor 13″ Pro zou gaan. Prijs loopt alleen op als je voor hogere specs gaat.

Bijdrager
    Bugsy

:) ik snap dat je niet professioneel foto’s gaat bewerken met een 12″. Maar het scheelt nogal wat de TS bedoelt met fotobewerken. Als je 13″ genoeg vindt, is 12″ niet zoveel minder. Het maakt mij niets uit, maar ik zou niet te snel een optie wegstrepen zonder die uit te proberen.

Bijdrager
    JR866

Fotobwerking is niet iets wat ik professioneel doe. Helaas, Maar die CPU die in de 12” zit. Die is bij mijn weten toch (veel) minder krachtig dan die in de MBA?

Bijdrager
    Bugsy

Ik zal misschien tegen wat schenen schoppen, maar voor huis-tuin-keuken en kantoorgebruik zijn de meeste computers zwaar overgekwalificeerd. Het verschil tussen 300% of 600% van wat je nodig hebt is wel groot, maar ook irrelevant.

Voor tekstverwerken heb je genoeg aan een 8086 op 10Mhz. Als je een beetje aankloot met foto’s en wat browset over het web, dan heb je aanzienlijk minder nodig dan het minimum dat Apple (of vergelijkbare computerbouwers) te bieden hebben.

Gemeten vanuit gebruikerservaring (en dat is het enige dat er toe doet imho), vond ik de Air duidelijk de mindere van de 12″. De CPU boeit me niet.

Bijdrager
    SvS

Eens met Bugsy. Omdat prijs van MB Pro niet gigantisch verschilt tov MB 12″ (512gb) zou ik er ook aan twijfelen.
    Stap anders eens Apple-winkel binnen en laat je vertellen door verkoper welke je zou moeten nemen. Ik ben best benieuwd wat zo’n vent (of dame) met blauwe Apple-shirt je zal adviseren aan de hand van je taken.

Derhalve vind ik jammer, dat er geen consumenten-modellen meer zijn van €999 (in gloriejaren van de goeie ouwe laptop ‘iBook G4’, werden ze verkocht voor €999.

Bijdrager
    Shmoo

Het verschil tussen een 12″ MacBook Retina en 13″ MacBook Air is gigantisch. Niet zo zeer omdat het scherm maar 1″ verschil is maar vooral omdat er in het gehele plaatje zoveel verschil zit. Die 12″ van de MacBook is ook bijna meteen het formaat van de hele computer. Die computer is niet breder dan het toetsenbord. Terwijl je MacBook Air natuurlijk veel groter en veel meer computer is dan die 13″ van het beeldscherm. Alleen dat maakt al heel veel verschil in de beleving achter zo’n product.

Ik ben serieus geschrokken toen ik dat 12″ Retina MacBookje in de winkel zag. Ik had het ding veel groter voorgesteld van foto’s op het internet en zodra je ‘m dan in het echt ziet is het echt een laptopje die je net niet in een jaszak kunt stoppen. Het heeft heel erg veel weg van dat Ultrabook gedoe van een paar jaar geleden. Die mini laptopjes.

Het is niet alleen het scherm maar ook het tastbare product dat je vasthebt wat aan de beleving meewerkt. Als jij op een super klein computertje moet werken dan is je houding ook anders je gaat onbewust meer geborgen zitten en je aanpassen aan dat product terwijl als je achter een 27″ iMac gaat zitten dan is het eerste wat je doet, het ding minimaal 40 cm van je neus afzetten en gak e wat vrijer hangen achter de computer. Dat zijn dingen die je onbewust doet.

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo, kun jij niet eens keer reageren vanuit je ervaring (en dan bedoel ik: echte en langdurige gebruikerservaring, niet 10 minuten rommelen in de Apple Store of zo), en vooral je meninkjes voor jezelf houden. Want die vrijblijvende meninkjes van jou hebben wij als toehoorders echt geen kloot aan.

Bijdrager
    Bugsy

Geniaal Shmoo, echt geniaal. Je computer-ervaring is beter als het apparaat groter is. Met het naderende 1 april snap ik precies wat je bedoelt, goeie grap!

Bijdrager
    Shmoo

Lees een wat online over houdingen achter je computer en kijkafstand tot je beeldscherm. Waarom denk je dat dit soort computers zo compact zijn, omdat ze meestal onderweg gebruikt dienen te worden. Op je schoot, in de trein, of op een locatie op een tafeltje waar jen iet 2 meter ruimte hebt en dan is het meestal hooguit een paar uurtjes. Denk aan vertegenwoordigers die onderweg zijn of journalisten.

Je gaat echt niet op kantoor 8 uur per dag naar een 12″ laptop zitten kijken. Zo’n laptop staat meestal op een lager niveau dus je zit dan veel meer gebogen aan een bureau terwijl mensen met een monitor hem vaak bewust nog op een aantal telefoonboeken plaatst om hem juist te verhogen zodat je dit omlaag kijken voorkomt.

Maar goed, succes verder met de adviezen, het zal mij een worst wezen wat iemand koopt. Het is niet mijn computer.

Bijdrager
    gipsman

Shmoo(y)

Bijdrager
    KarelWillem
    Shmoo op 30 maart 2017

…Je gaat echt niet op kantoor 8 uur per dag naar een 12″ laptop zitten kijken. Zo’n laptop staat meestal op een lager niveau dus je zit dan veel meer gebogen aan een bureau…

Bijdrager
    GoeieDag

@shmoo: waar staat dat TS “op kantoor 8 uur per dag” achter een Mac zit?
    Waarom er dan een discussie over starten?

Bijdrager
    Brombeer
    SvS op 30 maart 2017

In de la stoppen bij inactiviteit zodat je katten het niet omver kunnen stoten.

Jij hebt duidelijk geen katten. Of hun mens nu wel of niet moet werken heeft absoluut geen invloed op het moment waarop ze op hun bureau springen en het zich daar gerieflijk maken of gaan gymmen.

@TS: Wat losse beeldschermen betreft: kijk eens op prad.de . Je kunt daar op de gekste criteria sorteren, zoals het gewicht.
    Als je nog de beschikking over een andere Mac hebt, kun je de MacTracker.ca erop naslaan, die geeft o.a. info over hoeveel pixels de machines extern kunnen aansturen, wat je er wel en niet in kunt prikken en ook een globaal idee van de rekenkracht.

Mocht je de ambitie hebben om weer tien jaar met een MacBook te willen doen, begroot dan ook meteen het maximale geheugen bij de aankoop. Je kunt alleen nog bij de 27″ iMac geheugenreepjes wisselen.

Bijdrager
    Oldekamp

Je kunt ook eBay UK in de gaten houden. Het betalen met PayPal geeft je een bepaalde mate van veiligheid, en er zijn toch met regelmaat machines te koop die nog binnen de garantie vallen. Daarnaast is de koers erg gunstig, én je hebt (nog niet, in ieder geval) geen last van importkosten.:-D

Bijdrager
    Furbz

12 inch en fotobewerking ?. Ik vind (lees mening en ervaring) dat als
    je wil genieten van mooie foto’s je zon formaat niet serieus kunt nemen.
    Dat staat los van of t feitelijk en technisch kan natuurlijk.

Persoonlijk zou ik nooit een 13 inch als daily driver nemen.
    RJ866: heb je wel een idee welke formaat je voor wil gaan?
    Want de 2014 mbp verschilt niet zoveel van de 2015.
    2015 heeft die snelle SSD, maar de 2014 heeft cuda van Nvidia als
    je die met gpu neemt. Als je gaat switchen naar bv Lightroom win je nog eens extra snelheid.
    Die gaan op marktplaats voor jouw budget weg.

Maar goed, als het kan.. zou ik voor een nieuwe model sparen. Of die iMac rocken!
    Ik denk serieus dat je spijt krijgt van een kleine MB.

Bijdrager
    Furbz
    KarelWillem op 30 maart 2017
    Shmoo op 30 maart 2017

…Je gaat echt niet op kantoor 8 uur per dag naar een 12″ laptop zitten kijken. Zo’n laptop staat meestal op een lager niveau dus je zit dan veel meer gebogen aan een bureau…

Hehe. En dan een muis en toetsenbord erbij?
    Voor de hoeveelheid geld dat je voor zon setup betaalt koop je
    een upgrade naar een groter scherm. Tenzij je ellebogen je niet
    lief zijn en je lekker hoog wil typen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ah joh. Dat was niet bepaald serieus bedoeld hè.:)

Ik ben geen liefhebber van laptops, dus dat geneuzel met zo’n trackpad en een klein schermpje mijd ik als het even kan.

Bijdrager
    Arjan110

Lekker marktplaats op en dan kiezen voor een macbook pro van bouwjaar 2015, inclusief ssd.

Zelf laatst ook gedaan en een wereld van verschil met mijn oude macbook pro van 2010.

Er zijn er genoeg die binnen 1 of 2 jaar de spullen al weer willen verkopen.

Krijg jij een prima apparaat die ook nog eens ruim binnen je budget valt.

Bijdrager
    SvS

Of winkels zoals https://leapp.nl. Misschien iets duurder dan MP, maar betrouwbaarder lijkt mij.

Bijdrager
    goulashkanone
    SvS op 31 maart 2017

Of winkels zoals https://leapp.nl. Misschien iets duurder dan MP, maar betrouwbaarder lijkt mij.

Iets duurder? Een heleboel ietsen duurder.
    Zo duur zelf dat je dan gewoon weer beter een nieuwe kunt halen.

Ik heb net nog weer eens een keer gekeken op de site van Leap, maar wat ze daar voor die spullen vragen is gewoon lachwekkend, dat slaat helemaal nergens meer op.

Bijdrager
    SvS

Klopt. Je valt niet onder hun doelgroep.;-)
    Zelf spaar ik ook even liever wat langer door voor een gloednieuwe product.

Bijdrager
    Furbz

De ding is natuurlijk:
    Je koopt garantie en btw bij Leapp. Zakelijk misschien wel interessant.
    (Ja ik zou zakelijk ook een nieuwe kopen…)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.