14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Timberling

N00b vraag over upgraden

Hallo,

een vriend van me heeft een tweedehands PowerMac G4 aangevraagd met de volgende specificaties:

446 Mhz
      128 MB
      30 GB
      CD[/list:u:fe9819f8a1]

We willen deze graag upgraden naar Tiger. Weet er iemand wat voor software we precies nodig hebben? Na rondgesurfd te hebben kon ik alleen een Tiger installatie DVD vinden, maar zoals je boven als kunt lezen hebben we alleen een CD speler. Kan iemand ons helpen?

*PS. we zullen RAM toevoegen dus maak je nu even geen zorgen over Tiger die moet draaien op 128 ram

Alvast erg bedankt

Bijdrager
      Pieterr

Bedoel je niet toevallig 466MHz?
      Deze Mac heeft 2 Firewire ports. Dus wat je nodig hebt is een Firewire kabel en een Mac met een DVD drive.
      En iets als “Target Mode”…

Bijdrager
      Zeekomkommer

Tiger is ook beschikbaar in een 5 CD versie, dus zoek daar eens naar.

En mocht je de hardware willen upgraden:
      De 466 MHz processor is heel makkelijk te vervangen voor een 733MHz processor van hetzelfde type. Zie bijv: http://tinyurl.com/csuu6s

Bijdrager
      Timberling
      ”Pieterr”

Bedoel je niet toevallig 466MHz?
      Deze Mac heeft 2 Firewire ports. Dus wat je nodig hebt is een Firewire kabel en een Mac met een DVD drive.
      En iets als “Target Mode”…

466 klopt ja, helemaal gelijk –

@ zeekomkommer; bedankt voor de tip, ik zal ernaar kijken.

Bijdrager
      Timberling

hmm zijn er misschien ook tips naar aanleieding van wat voor soort RAMkaart / processor ik precies moet bestellen die compatible is met deze power mac?

Bijdrager
      Pieterr

Voor geheugen: hier.

Zie verder: http://www.apple.com/support/powermac/g4/

Bijdrager
      Zeekomkommer

Het geheugen moet SDRAM zijn. PC-133 is prima. Kan je denk ik het beste op marktplaats regelen.

Een processor kan je het beste op eBay regelen. Let er op dat je een G4 processor moet hebben die uit een ‘Digital Audio’ komt (dat is het model dat jij hebt staan). Veel G4 processoren op eBay komen uit een ‘Quicksilver’, die moet je niet hebben. De Quicksilver processoren zijn niet makkelijk in te bouwen en bovendien minder snel dan de processoren uit de Digital Audio (de 733 MHz uit de quicksilver is ongeveer even snel als de 466 MHz die je nu hebt).

Bijdrager
      brinkey

Ik heb zo’n machine een paar jaar geleden geupgrade met:

1. meer ram
      2. Een geflashte radeon 9800 kaart
      3. Een dvd brander
      4. Een fastmac 1.46ghz processor

Toen kon ie er weer een paar jaar tegenaan en door wat rond te shoppen was ik ook niet al teveel kwijt.

Bijdrager
      Ducky_Inc

Indien je interesse hebt, PM mij even voor eventueel geheugen? 2x 512MB PC133
      Met tiger op CD kan ik je evt ook wel helpen.

Bijdrager
      nookie

Gooi er sowieso een dvd brander in. Dat is niet moeilijk. Aan alleen een cd drive heb je niet veel meer aan deze tijd.

Bijdrager
      Timberling

bedankt voor de tips!

zou hij te traag zijn voor een externe dvd-brander met USB aansluiting?

Bijdrager
      Xserve

Ik heb ook zo’n Mac! Hij draait goed Tiger (met 512MB RAM), maar als je kan zou ik er een videokaart in zetten met Quartz Extreme. Da’s een hoog snelheidsverschil voor bv filmpjes enzo. Zelf heb ik een oude pc kaart (Geforce 3 Ti 200) geflasht en er in gezet. Ik heb er voor school zelfs nog een klein iMovie project mee gedaan (en dat duurde wel érg lang).

En die USB-brander gaat niet werken, want hij heeft USB 1.1. Enkel als je een PCI-kaart met USB 2.0 poorten er in steekt gaat het lukken.

Bijdrager
      Timberling

Omdat deze mac vooral voor basic stuff (surfen & mailen) wordt gebruikt, denk ik dat ik de dvd-brander achterwege laat.

Ik heb wat moeite met het vinden van een processor. Ook weet ik niet precies welke CPI kaart ik moet hebben om USB 2.0 er in te installeren.

Heeft iemand nog tips?

xx

Bijdrager
      Zeekomkommer

USB, zoiets: http://eshop.macsales.com/item/IOGear/GIC251U/
      Processor, zoek op eBay en houd deze pagina in de gaten: http://eshop.macsales.com/shop/bargains/

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.