19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    vlecht

Mysterieuze vastlopers iMac

Ik heb er al eens een eerder topic aan gewijd, maar tot op heden heb ik nog geen uitsluitsel kunnen krijgen over de mysterieuze vastlopers waar onze iMac mee te kampen heeft.

Het probleem is vermoedelijk begonnen, nadat een van de katten over het toetsenbord had gekotst. Natuurlijk uitgerekend op een dag dat wij er niet waren, zodat ‘het plakkaat’ rustig alle gaten en kieren van het toetsenbord kon verkennen, waardoor er (misschien?) allerlei duistere commando’s richting iMac werden verstuurd. In elk geval kostte het enkele harde re-boots om de iMac weer draaiende te krijgen, omdat je tegen beter weten in toch nog de stille hoop hebt dat het toetsenbord die zuuraanval heeft overleefd.
    Kort daarop ging het beeldscherm vanuit het niets voor het eerst op blanco, of liever gezegd: grijs. De iMac reageerde nergens meer op en enkel een harde re-boot kon uitkomst bieden. Aanvankelijk leek nieuw RAM oorzaak van het probleem te zijn, maar nadat dit was omgewisseld, kregen we een nieuwe kleur beeldscherm voorgeschoteld tijdens een vastloper: zwart deze keer. En twee keer foutief geheugen is wat al teveel van het goede…
    Een goeie twee maanden lang leek er niets (meer) aan de hand te zijn, totdat we een aantal vastlopers in korte tijd achter elkaar te verwerken kregen. De tijd was gekomen om de iMac eens te laten nakijken door een Applewerkplaats (MacCare in Amsterdam).
    Om een lang verhaal in te dikken: ze hebben alle mogelijke tests uitgevoerd die maar voorhanden waren en tot twee keer toe hebben ze geen oorzaak kunnen vinden. Zoiets hadden ze eigenlijk nog nooit meegemaakt en ze hadden werkelijk geen flauw idee – de preventief vervangen harde schijf kon het in elk geval niet zijn.
    Afgelopen week kreeg het scherm een soort van groen corduroymotief. Was weer eens wat anders dan het egale donkerblauw van die keer daarvoor.

Het raadsel leeft voort. Wie weet het op te lossen?

Bijdrager
    wouter57

En wat denkt u van een ander toetsenbord. Natuurlijk is uw iMac niet defect het krijgt alleen een hoop commando,s via het defecte toetsenbord dat ie het niet meer aankan.

Bijdrager
    poing

Idd gewoon een nieuwe toetsenbord kopen, zuur is zo wie zo funest voor een toetsenbord(en dat zit er genoeg in kattekots).

Bijdrager
    Akoni
    Inactief
    Anoniem

En Als een nieuw keyboard al gekocht is of niet werkt, misschien OSX een keer opnieuw installeren?

Bijdrager
    Moriarty

Verticale corduroymotieven kunnen eventueel ook duiden op een defecte videokaart.

Inderdaad eerst maar eens het keyboard vervangen, en zien of dat het probleem oplost.

Bijdrager
    vlecht

Het toetsenbord is natuurlijk als eerste vervangen, dat was niet meer bruikbaar, dus dat is het probleem niet.

De videokaart is uitgebreid getest en daar kwamen geen mankementen uit naar voren.

Bijdrager
    poing

Heb jezelf wel is extra geheugen in de machine geplaatst? Zo ja moet je die er eens uithalen en dan de machine opnieuw opstarten.

Bijdrager
    iMad

De iMac is die aangesloten rechtstreeks op stopcontact in de muur of heb je nog een verlengsnoer met een stekker doos er tussen?

Bijdrager
    vlecht

Ik heb tot twee keer toe nieuw geheugen bijgeprikt. Het eerste setje heb ik teruggestuurd, omdat de Hardware Test hierop een foutmelding gaf na een vastloper. Twee keer een foutief setje toegestuurd krijgen, lijkt mij wel erg sterk.

De iMac is niet rechtstreeks op een stopcontact aangesloten, omdat dat gezien de indeling van het huis (en de lengte van de stekker) simpelweg niet mogelijk is.

Bijdrager
    Boike12

Heb je al geprobeerd om OSX opnieuw te installeren?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je er ook last van hebt in een vers account kunnen we de software die in je huidig account draait wel uitsluiten.
    En als je de combo update installeert en het komt nog voor wordt de kans groter dat er iets is met de hardware.
    Als je vervolgens een clean instal uitvoert en de problemen blijven is de kans groot dat het inderdaad de grafische kaart is.

Dit is dan toeval omdat dit met geen mogelijkheid aan het vervuilde toetsenbord gerelateerd kan zijn.

Bijdrager
    vlecht

Alleerst dank voor jullie reacties, voordat ik het vergeet.

Omdat aanvankelijk niets wees in de richting van de grafische kaart, dachten de mensen van MacCare het euvel te kunnen tackelen door (preventief) de harde schijf te vervangen, mijn data over te zetten en te upgraden naar Lion. Dezelfde avond dat we de iMac terug hadden, knalde het scherm echter op donkerblauw. Met MacCare afgesproken dat bij een volgende vastloper, de computer retour zou komen voor diepgravender onderzoek. Tussentijds heb ik eerst nog de nieuwe harde schijf volledig gewist en Snow Leopard opnieuw geïnstalleerd, in de hoop dat hiermee het probleem uit de wereld zou zijn. NOT…

De iMac heeft bij MacCare vervolgens meer dan anderhalve week continu als een zonnetje gedraaid, met speciale aandacht voor de videokaart. Er konden echter geen bijzonderheden worden aangetroffen, die de vastlopers zou kunnen verklaren. Sindsdien heeft de computer thuis een maand of twee probleemloos gedraaid, tot afgelopen week dus.

Na een vastloper herstart ik altijd in Safe Mode. Wat opvalt is dat de computer dan opvallend traag is en soms pas na een herstart (of twee) weer als vanouds werkt.

Ik hoop dat jullie wat aan deze extra informatie hebben.

Bijdrager
    iMad

Geheugen is getest / video / nieuwe HDD.
    Logic nog niet vervangen en Power unit.
    Sluit toch eens de iMac op een andere Power snoer aan, en dan alleen de iMac.

Bijdrager
    vlecht

Bedoel je dat ik de iMac rechtstreeks op een stopcontact in de muur moet aansluiten? Zoals gezegd is dat praktisch helaas onmogelijk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Na een vastloper herstart ik altijd in Safe Mode. Wat opvalt is dat de computer dan opvallend traag is en soms pas na een herstart (of twee) weer als vanouds werkt.

Dat is normaal na een safe-boot. Tijdens een safe-boot wordt het cache geheugen ge-reset en het cache geheugen zorgt er voor dat bepaalde zaken snel gaan. Na een reset moet zich dat weer herstellen maar daarna gaat het dan weer sneller.

De iMac is niet rechtstreeks op een stopcontact aangesloten, omdat dat gezien de indeling van het huis (en de lengte van de stekker) simpelweg niet mogelijk is.

Waren de verlengsnoeren dan overal uitverkocht?:wink:

Bijdrager
    flyinghigh

Ik zou haast bijna gaan denken aan een euvel met het verlengsnoer of stekkerblok dat je gebruikt. Al naar gelang de activiteiten op je iMac vraagt deze soms meer en soms minder netvoeding. Misschien gaat het hier mis en zorgt juist het verlengsnoer of stekkerblok voor een verkeerde spanning doorvoer.

Het is niet toevallig dezelfde kat die op het snoertje heeft zitten kauwen!?

Of is het misschien de plek waar de iMac staat? In de zon (te warm) of in een te vochtige ruimte waar je bijvoorbeeld natte was uithangt? (condensatie binnenin)?

Succes ermee en we horen het graag als je een oplossing hebt gevonden!

Bijdrager
    vlecht

Ik had juist gehoopt van anderen de oplossing te vernemen, want ik heb werkelijk geen idee (meer).

Het enige apparaat dat verder nog aan het verlengsnoer hangt, is een (ouwe) koelkast, maar of dat de boosdoener is?

Wat opvalt is dat de vastlopers eigenlijk altijd plaatsvinden tijdens het internetten, maar dat kan ook toeval zijn, omdat dat nu eenmaal de hoofdactiviteit is.

En van de zomer dacht ik nog even dat de warmte (in de iMac) er wat mee te maken zou kunnen hebben, ware het niet dat vastlopers zich ook voordeden in de avonduren en afgelopen winter was het ook weer raak. Kortom: geen peil op te trekken.

Bijdrager
    Goodheart

Een ouwe koelkast kan heel goed een storingsbron zijn. Gaat het om een stopcontact met randaarde?
    Voorlopig zou ik een tijdelijk verlengsnoer regelen waar je alleen je iMac op aansluit, en een stopcontact gebruiken waar niet ook die koelkast op zit.
    Je zou ook ’s kunnen kijken naar een tussenstekker met overspanningsbeveiliging, bij Conrad o.i.d.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.