22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

mysterieus verlies ruimte HD

Op mijn iMac heb ik constant min of meer 30Gb over van de 60Gb.Ik brand alles zoveel mogelijk op een cd. Maar de voorraad aan Gb’s slinkt meer en meer, hoewel ik niets nieuws ge├»nstalleerd heb en evenmin veel files heb aangemaakt. Op een gegeven moment was het 23Gb. Door alle schoonmaak-programma’s heb ik weer zo’n 0.6 Gb teruggekregen, en het in de prullenmand gooien van dubbele programma’s van totaal 2.5 Gb leverde slechts 1.2 Gb op. Ik zou onderhand minimaal op 30Gb terug moeten zijn, maar sta nu pas op 25Gb. Er lekken dus a.h.w. Gb’s weg. Zou het opnieuw installeren met behoud van archieven e.d. soulaas brengen?Of een andere oplossing? Alvast mijn dank!

Bijdrager
    huinkroese

Keer herstarten doet vaak wonderen.

Bijdrager
    byrolf

eerder lijkt het me beter om de boel te formateren….
    schone schijf

Bijdrager
    sedikit
    ”byrolf”

schone schijf

Sorry, ik begrijp het woord “formateren” niet. Ik dacht dat dat alleen voor Windows gold. Is dat hetzelfde als “volumebevoegdheden controleren en herstellen” e.d.? Want dat soort dingen heb ik al uitgebreid gedaan, met verschillemde programma’s zelfs.

Bijdrager
    Sachin
    ”sedikit”
    ”byrolf”

schone schijf

Sorry, ik begrijp het woord “formateren” niet. Ik dacht dat dat alleen voor Windows gold. Is dat hetzelfde als “volumebevoegdheden controleren en herstellen” e.d.? Want dat soort dingen heb ik al uitgebreid gedaan, met verschillemde programma’s zelfs.

Neen formateren is net zoals bij Windows maar dat is niet aan te raden. Normaal zou het herstellen van volumebevoegdheden en heropstarten moeten volstaan. Heb je nog altijd hetzelfde probleem?

Bijdrager
    sedikit

Helaas,het is nog steeds hetzelfde. Maar ik heb ook nog niets kunnen doen, bij gebrek aan het ultieme goede advies!

Bijdrager
    byrolf

waarom zou formateren niet aan te raden zijn vraag ik me af?

Bijdrager
    gtalien

Was er niet zo’n driver van Macally ofzo die een bepaald logbestand gigantisch groot maakte?
    Ik zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.

Gevonden: “Recent OS 10.3.8 release causes conflict with Macally iShock OS X driver.
    The first symptom is that system.log file grows quickly in size due to ongoing generation of error log related to iShockXDriver, it will fill up the whole hard drive space if not stopped in time.The second symptom is CPU usage by iShockXDriver process can reach as high as 90% for single processor, or up to 120% for dual processor, therefore the system gets very slow.
    The update driver ver1.0.3 can be downloaded in Driver section fo fix the problem of your system”

Van de Macally site. Misschien is dit het probleem.

Bijdrager
    Freek.

Kunnen de 2 ‘vollopende harde schijf’-draadjes niet samengevoegd worden? :)

Bijdrager
    Sachin
    ”byrolf”

waarom zou formateren niet aan te raden zijn vraag ik me af?

Dat is een noodoplossing … Tenzij het niet erg is om Mac OS X opnieuw te installeren (ja dat is gemakkelijk) maar dan moet je alle data terugzetten (dus eerst backuppen) enz.

Bijdrager
    byrolf

kan maar blijkbaar is er een specifieke vraag.
    je hoeft dit toch niet te lezen…

Bijdrager
    byrolf

Het is ook een drastische oplossing. Klopt.

Maar als je er niet uit komt van welke programma’s er nu vervelend doen met elkaar of wat er nu precies is geinstalleerd dat raar doet of wat dan ook dan is het toch ook de meest eenvoudige en voor de hand liggende oplossing.

Gewoon het systeem er opnieuw opzetten.
    Hij gaf aan dat hij regelmatig zoveel mogelijk op cd brandt dus dan is er verder toch niet zoveel aan de hand ….

Bijdrager
    Deskman

Beste S, doe eens een zoekopdracht en dan zoek je naar bestanden die groter zijn dan 500 000 KB (dat is simpel gezegd een halve GB of meer) en die zichtbaar of onzichtbaar zijn. Daarmee kun je in ieder geval zien of er onverklaarbaar grote bestanden als logbestanden of swapfiles op je HD rondhangen, en of het kwaad kan als je die weggooit. En natuurlijk of daar een verklaring te vinden is van je enorme ruimteverlies.
    Je kunt hierna nog eenzelfde actie doen op zoek naar folders die groter zijn dan 500 000 kb

Bijdrager
    JWB

Heb je toevallig veel muziek op je Mac staan? iTunes kopieert namelijk de nummers uit de mappen naar iTunes Library, dus je nummers kunnen dan 2x op je HD staan. En dan gaat het natuurlijk snel met je ruimte!

Bijdrager
    sedikit
    ”Deskman”

Beste S, doe eens een zoekopdracht en dan zoek je naar bestanden die groter zijn dan 500 000 KB (dat is simpel gezegd een halve GB of meer) en die zichtbaar of onzichtbaar zijn. Daarmee kun je in ieder geval zien of er onverklaarbaar grote bestanden als logbestanden of swapfiles op je HD rondhangen, en of het kwaad kan als je die weggooit. En natuurlijk of daar een verklaring te vinden is van je enorme ruimteverlies.
    Je kunt hierna nog eenzelfde actie doen op zoek naar folders die groter zijn dan 500 000 kb

Geacht Heer D,
    Ik ga je advies maar weer eens opvolgen!
    En JWB: aan jouw suggestie had ik ook al gedacht! Maar ik heb in iTunes de laatste tijd niets gedaan.Dus daar kan het ook niet aan liggen

Bijdrager
    Eelco

De logs en caches van OSX willen nog wel eens groter worden dan de bedoeling is. Je kunt ze allemaal met de hand wissen maar eenvoudiger is het om hiervoor een hulpmiddel te gebruiken.

De laatste tijd gebruik ik zelf ‘Yasu’ (zoek maar op Versiontracker). Het is gratis, werkt goed en biedt geen ‘gevaarlijke’ opties waarmee je de werking van je systeem in gevaar brengt dan soortgelijke gereedschappen die wat meer opties bieden.

Bijdrager
    Elstar
    ”FreekMac”

Nee, we kunnen slotjes leggen, topics splitsen en berichten verwijderen en nog veel meer, maar samenvoegen zit er niet in.
    Bovendien heb ik nog geen aanwijzing dat het om hetzelfde probleem gaat.

Maar voor de volledigheid: het andere topic staat hier.

Bijdrager
    sedikit
    ”Elstar”
    ”FreekMac”

Nee, we kunnen slotjes leggen, topics splitsen en berichten verwijderen en nog veel meer, maar samenvoegen zit er niet in.
    Bovendien heb ik nog geen aanwijzing dat het om hetzelfde probleem gaat.

Maar voor de volledigheid: het andere topic staat hier.

Het is inderdaad hetzelfde probleem! Hoewel ik er nog niet uit ben en een paar adviezen uit ga proberen, vind ik het ontzettend aardig dat zo veel mensen er zich mee bemoeit hebben. Iedereen bedankt! (er mag wat mij betreft wel een slotje op)

Bijdrager
    iAgree

Dan zet ik het er hier ook maar ff bij, de omnidisksweeper brangt ook de inhoud van je hd helemaal in beeld, feitelijk hetzelfde als de appeltje f en dan zoeken op files werkt prima.

Bijdrager
    Oppie

Zoekt Omnidisksweeper of :apple: -F ook in andere gebruikersmappen als het om de grootte gaat; misschien heb je namelijk in een andere gebruiker een ‘mega’ bestand staan.

Nog eentje: als je GarageBand installeert krijg je in je Documentenmap op rootlevel (dus HD/Documenten) een paar Gig aan loops (bij mij 4GB).

Bijdrager
    iAgree

Ja omnidisk sweeper zoekt echt de hele HD af naar files

Bijdrager
    Rutger1981

ik heb aan het begin last gehad van toast waarin alle mp3’s werden bewaard in my documents map. net zoals je een filmpje via toast brand je dan ook de omgezette bestanden blijft opslaan.

Succes

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.