30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    djinnieboy

MyCom zorgt voor misleiding, betreft Apple producten!?

Ik heb net Mycom telefonisch gesproken, omdat ik een MBP wil aanschaffen.

Ik zocht bevestiging op de het feit: ‘MyCom geeft 3 jaar garantie op alle notebooks, ongeacht het merk of garantietermijn van de fabrikant.’

Reactie Mycom: “Nee, bij ons is de garantie van alle Apple producten 1 jaar”

HUH? Sinds wanneer is een MBP geen notebook meer? En daarnaast staat in de garantievoorwaarden: ‘ongeacht het merk of garantietermijn van de fabrikant’ #mycomfail

Ligt dit nou aan mij of is dit gewoon keiharde misleiding? Zie Burgerlijk Wetboek, Boek 6.

Kunnen ze hier een boete voor krijgen, voor deze misleiding?

Bijdrager
    App69

Pure misleiding. Wat zo vaak gebeurt.
    Heb enige tijd bij Saturn gewerkt waar ze de klanten ook van alles wijsmaken. Heb daarom de job opgegeven omwille van deze praktijken.
    Ik moest vaak bij klanten langs om TV’s, Digitale TV, Hi-fi-insallaties en laptops (Only Apple, my dear) te configureren. Wat ik toen allemaal te horen kreeg wat ze die klanten wijs hadden gemaakt. Ongelooflijk.

Bijdrager
    iNicky

Heb je dit in de winkel gevraagd of via de website?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Telefonisch gesproken iNicky…

De garantietermijn is twee jaar in Nederland. Zelfs daarna heb je soms nog recht op een coulance regeling. Winkels die blijven volhouden dat garantie niet langer dan één jaar is verdienen in mijn ogen sowieso geen aankoop.

Bijdrager
    iNicky

Sorry, overheen gelezen, maar het is dan waarschijnlijk de winkel die hier misleidt. De website is volstrekt duidelijk. Uiteindelijk geldt natuurlijk wat er op de factuur is gezet.

Bijdrager
    App69

Maar als Apple maar één jaar garantie geeft dan komen toch de kosten, na 1 jaar, op de rekening van de winkel die het desbetreffende apparaat tenslotte niet gemaakt heeft.
    Is toch niet logisch?

Dr. Maddox 21 minuten geleden #

De garantietermijn is twee jaar in Nederland…

Met alle respect, maar je reactie is een typische Nederlandse opmerking.

Bijdrager
    MyCom

Naar aanleiding van dit topic willen we graag reageren. Onze garantie op alle Notebooks (dus ook op een MacBook Pro) is 3 jaar. Hier adverteren we ook mee. Dat dit maar een jaar zou zijn is dus verkeerd gecommuniceerd. Onze excuses hiervoor. – MyCom

Bijdrager
    Dr. Maddox

Met alle respect, maar je reactie is een typische Nederlandse opmerking.

Onderbouwing graag…

Geblokkeerd
    Bento
    MyCom op 09 januari 2012

Naar aanleiding van dit topic willen we graag reageren. Onze garantie op alle Notebooks (dus ook op een MacBook Pro) is 3 jaar. Hier adverteren we ook mee. Dat dit maar een jaar zou zijn is dus verkeerd gecommuniceerd. Onze excuses hiervoor. – MyCom

Een accountje aanmaken als MyCom kan iedereen natuurlijk.

Bijdrager
    macpro

@Dr. Maddox: de garantie is in Nederland NIET 2 jaar. Dat denken veel mensen, maar in Nederland is het anders geregeld. Daar geldt dat je van een apparaat gedurende de levensduur mag verwachten dat het doet waar het voor gemaakt is. En dat betekent dat je langer dan 2 jaar garantie kunt hebben.
    Maar ook dat de leverancier niet gedurende de gehele garantie periode aansprakelijk is voor het volledige bedrag. Dat wordt steeds minder naarmate het apparaat ouder is.

Bijdrager
    djinnieboy
    MyCom op 09 januari 2012

Ik heb gebeld naar 0900 – 8101 en daar zeiden ze zeer duidelijk dat de garantievoorwaarden niet voor Apple producten zou gelden.
    Mocht dit wel zo zijn, zou ik graag een officiële verklaring willen horen i.p.v. een quick post hier.

Bijdrager
    Dr. Maddox

De zoveelste discussie over garanties voor consumptiegoederen. Ik ga hier niet de Europese wet verdedigen, laat staan uitleggen. Het is twee jaar en daarna heb je recht op een coulanceregeling gebaseerd op een redelijke afschrijving.

Ik heb rechtsbijstand voor dit soort misverstanden. Opent vaak heel snel deuren bij bekrompen winkeliers die eerder achter hun kassa staan dan de portemonnee van de klant.

Bijdrager
    MyCom

Beste djinnieboy,

Ik heb het net voor je nagevraagd, er was intern inderdaad wat onduidelijkheid over. Voor een officiele bevestiging kunt u een mail sturen naar: [email protected]. Hij zal dit dan verder in behandeling nemen!

We hopen dat we u voldoende hebben geinformeerd!

Bijdrager
    iKweethetbeter

Ik heb een MBA gekocht bij MyCom, ik heb er geen extra garantie bij gekocht, en op mijn bon staat expliciet vermeld dat er 3 jaar garantie op zit!

Daarbij heb ik ook al ervaring met de garantie bij de Media Markt (zelfde moederbedrijf als Saturn) bij een MacBook van 1,5 jaar oud en een kapotte HD: deze is (voor mij) gratis vervangen!

Bij Saturn en MM heb je 2 jaar garantie, bij MyCom heb je 3 jaar garantie. Dat is 1 tot 2 jaar meer dan bij de meeste APR’s.

Bijdrager
    djinnieboy

Ik heb inmiddels een reactie ontvangen van MyCom.nl

<verwijderd door moderator>

Geblokkeerd
    Bento

Disclaimer niet gelezen of niet begrepen?

Bijdrager
    djinnieboy

Het is in het belang van MyCom dat ik deze e-mail hier publiceer.

Geblokkeerd
    Bento

Niet begrepen dus.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Engelstalige disclaimer? Lijkt mij niet echt rechtsgeldig.

Bijdrager
    macpro
    Dr. op 09 januari 2012

De zoveelste discussie over garanties voor consumptiegoederen. Ik ga hier niet de Europese wet verdedigen, laat staan uitleggen. Het is twee jaar en daarna heb je recht op een coulanceregeling gebaseerd op een redelijke afschrijving.

Dus niet. De Europese richtlijn is in Nederland niet overgenomen. En dus heb je hier GEEN 2 jaar garantie.
    Vandaar dat je dus weer een reactie krijgt op jouw verkeerde informatie.

Geblokkeerd
    Bento
    Dr. op 09 januari 2012

Ik denk ook niet dat MyCom een proces zal beginnen. Maar het gaat om het principe uiteraard. Dat je dat niet begrijpt.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    macpro op 09 januari 2012
    Dr. op 09 januari 2012

Dus niet. De Europese richtlijn is in Nederland niet overgenomen. En dus heb je hier GEEN 2 jaar garantie.

Vandaar dat je dus weer een reactie krijgt op jouw verkeerde informatie.Kom dan tenminste met een bron om het tegendeel te bewijzen. Verkeerde informatie?

Het is een minimale voorwaarde. Wat de Nederlandse wet toevoegt is een extra coulanceregeling. Meer niet.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    Bento op 09 januari 2012
    Dr. op 09 januari 2012

Ik denk ook niet dat MyCom een proces zal beginnen. Maar het gaat om het principe uiteraard. Dat je dat niet begrijpt.

Oooh, het principe! :slant:

Inactief
    Anoniem

De garantie termijn die door Dr. Maddox wordt genoemd is een richtlijn. Een richtlijn dient omgezet te worden in nationaal recht. In dit geval was de nationale wet- en regelgeving van NL beter. Waardoor de garantietermijn niet werd opgenomen. Vanaf art. 7:17 BW e.v. (dus niet het Burgerlijk Wetboek (BW) 6) staan de rechten met betrekking tot een deugdelijk product. Er is een duidelijk verschil tot het recht op een deugdelijk product en de garantie. De garantie is iets dat de verkoper en/of de fabrikant extra kan aanbieden maar niet verplicht zijn.

Daarnaast heb je als koper zijnde alleen rechten ten opzichte van de verkoper. Dus de fabrikant, indien niet verkoper is, is niet verplicht garantie te verstrekken.

Hopende dat het nu duidelijker is. Ik heb zelf stage gelopen als juridisch medewerker en als hoofdonderdeel het Consumentenrecht.

Geblokkeerd
    Bento
    Cest op 09 januari 2012

Hopende dat het nu duidelijker is. Ik heb zelf stage gelopen als juridisch medewerker en als hoofdonderdeel het Consumentenrecht.

Oh, maar dan geloof ik je hoor.

Bijdrager
    Dr. Maddox

De periode van 2 jaar is een minimum waaraan elke EU-lidstaat moet voldoen. De Nederlandse wetgeving gaat er echter vanuit dat u recht heeft op een langere periode van goed functioneren als het gaat om producten waarvan een langere levensduur verwacht mag worden (wasmachines, auto’s en andere duurzame artikelen). Nederland biedt consumenten (ook buitenlandse) dus een verder gaande bescherming dan de Europese richtlijn verplicht stelt. Dit betekent overigens niet dat u na 2 jaar zonder meer recht heeft op een gratis reparatie. U moet rekening houden met de leeftijd van het apparaat in relatie tot de verwachte levensduur en de normale afschrijving door ouderdom en slijtage.

Bron

Laat ik het zo stellen, Nederland staat voor een nog betere garantie dan de Europese richtlijn voorschrijft. Dan mag je twee jaar als minimum nemen (correct me if I’m wrong). Dan nog zal elke weldenkende rechter binnen deze kaders opkomen voor een consument, mocht een winkelier of fabrikant vasthouden aan één jaar garantie.

Inactief
    Anoniem

Het probleem van de NL wetgeving is dat er inderdaad geen termijn is vastgelegd. Dit zorgt waarschijnlijk ook voor de vele misverstanden.

In NL heb je recht op een goed product waarvan je een bepaalde levensduur van mag verwachten. Voor sommige producten (Wasmachine, duurdere prijsklasse) zul je waarschijnlijk eerder van 5 jaar mogen uitgaan dat de levensduur is dan van een goedkopere machine. Het is dus belangrijk aan de verkoper te vragen wat de verwachte levensduur van het product is. En als de fabrikant uitingen doet over zijn product mag je de verkoper daar ook aan houden.

Echter, moet ik erbij zeggen dat het niet altijd even eenvoudig is zijn recht te krijgen. En om voor deze zaken naar de rechter te stappen lijkt me soms een onbegonnen zaak. Gezien de tijd en kosten die dat met zich meebrengen. De Geschillencommissie zou dan een mogelijk alternatief kunnen zijn.

Geblokkeerd
    HereIsTom

Ik heb mijn Apple TV onlangs bij Mycom gekocht, daar zei de verkoper ook drie jaar garantie en het staat ook op de bon! :thumbsup:

Bijdrager
    gngstr

Leest niemand meer de nieuwsberichten op OMT :sarcastic:

Geblokkeerd
    Bento
    Cest op 09 januari 2012

Het probleem van de NL wetgeving is dat er inderdaad geen termijn is vastgelegd. Dit zorgt waarschijnlijk ook voor de vele misverstanden.

In NL heb je recht op een goed product waarvan je een bepaalde levensduur van mag verwachten. Voor sommige producten (Wasmachine, duurdere prijsklasse) zul je waarschijnlijk eerder van 5 jaar mogen uitgaan dat de levensduur is dan van een goedkopere machine. Het is dus belangrijk aan de verkoper te vragen wat de verwachte levensduur van het product is. En als de fabrikant uitingen doet over zijn product mag je de verkoper daar ook aan houden.

Echter, moet ik erbij zeggen dat het niet altijd even eenvoudig is zijn recht te krijgen. En om voor deze zaken naar de rechter te stappen lijkt me soms een onbegonnen zaak. Gezien de tijd en kosten die dat met zich meebrengen. De Geschillencommissie zou dan een mogelijk alternatief kunnen zijn.

Volgens mij had je beter een studie Nederlands kunnen volgen in plaats van een juridische opleiding. Wat een triest taalgebruik en bovendien vol met fouten (een duurdere prijsklasse om maar eens wat te noemen).

En dan die veronderstelling dat een duurder product een langere levensduur heeft dan een goedkoper product. Wat een onzin. De verwachte levensduur van een wasmachine van Eur 50 is exact gelijk aan die van Eur 500. Je hebt er echt niks van begrepen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.