8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Dagaloni

My Book world editon II formatteren

Dit is het zoveelste topic over de My Book world. Ik heb ze doorgelezen maar ik wordt er niet veel wijzer van.

Het probleem is dat ik niks kan veranderen aan die HD omdat schijfhulpprogramma het niet doet. De bijgeleverde software die dat zou moeten kunnen in is Windows only.

De setup:
    De My Book world edition II (2x 1TB) is draadloos; via usb is daarop aangesloten een My Book Essential Edition (2TB). Daardoor is dus de My Book world edition II als de My Book essential Edition draadloos.

Ik heb al via een terminal command ervoor gezorgd dat ik ze kan gebruiken als TimeMachine. Maar nu wil ik de 2x 1TB in RAID 1 zetten. Op de ene zet ik dan mijn foto’s en en filmpjes en omdat die in MIRROR staat is dat dus allemaal gebackupt.

De 2TB HD wil ik als backup gebruiken via TM voor mijn MacBook. Dat lukt wel aangezien ik die gewoon kan selecteren als TM HD.

Op de doos staat dat hij automatisch al in RAID 1 staat maar dan moet je toch op beiden HD’s dezelfde bestanden zien? Of zit ik totaal verkeerd te denken?

Dus stel hij staat toevallig nog niet in RAID 1, hoe zet ik ‘m dan wel in RAID 1 aangezien de bijgeleverde software die dat zou moeten doen voor Windows is?

Groeten,
    Dagaloni

Bijdrager
    paradoxdesign

Wanneer een apparaat in RAID1 staat zie je als eindgebruiker maar 1 “virtuele” harddisk. Deze bestaat uit een combinatie van de in het apparaat aangesloten beide harddisken waarop alle data gespiegeld wordt opgeslagen. Disk A en B zijn dus identieke kopieen van elkaar. Uiteindelijk zie je maar 1 disk, wat betekend dat wanneer je er twee 1 tb disken in hebt, je “netto” ook maar 1TB overhoud ipv 2..

Mocht je wat zaken mbt formatteren willen regelen dan moet je waarschijnlijk naar het ip adres van het apparaat surfen met een webbrowser….

Bijdrager
    Dagaloni

Ok, hij staat dus niet in RAID 1. Ok hoe kom ik achter het IP adress en als ik het IP adres dan invul, wat dan?

Bijdrager
    paradoxdesign

lees nu eigenlijk pas goed je bericht…:) Hoe ik het zie is dat je twee apparaten hebt, een ervan hangt draadloos in je netwerk en de tweede heb je daarop aangesloten via USB…
    Ik ben bang dat daarvan een Raid bouwen waarschijnlijk niet gaat lukken…dit zou wel lukken wanneer je bijvoorbeeld beide diskunits met een USB kabel aan je mac hangt en vervolgens via de diskutil een softwarematige raid bouwt..maar in jouw geval is dat niet aan te raden..

Wanneer je draadloze disk “bonjour” ondersteund kun je in safari naar je Bookmarks gaan en daar kiezen voor Bonjour, de disk zal dan tevoorschijn komen…Ook kun je op je router zien welke IP adressen er aan machines zijn uitgedeeld, dan is het een kwestie van deze adressen in je browser intikken totdat je op je netwerkschijf terecht komt..daar kun je veelal inloggen via een webinterface met een username en wachtwoord..

Bijdrager
    mtooster

1. Via het draadloze netwerk kun je geen schijven formatteren
    2. als de 2x1TB al in RAID1 staat zou je een enkele schijf van 1TB moeten zien. Je ziet dan niet je bestanden dubbel, maar de beide schijven hebben identieke inhoud.

Overigens ben je wel het voordeel van raid1 kwijt via een draadloos netwerk!
    Bovendien is raid geen backup, als er brand is of je verwijdert perongeluk iets ben je alsnog je data kwijt!

Bijdrager
    Yost

Misschien moet je even in onderstaande handleiding op pagina 83 kijken? Daar staat hoe je bij de beheerschermen komt.

http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/NLD/4779-705013.pdf

Op pagina 8 staat hoe je alles kunt resetten, als je je beheerwachtwoorden niet meer kent. Vanaf pagina 125 ze je de instructies voor schijf- en RAID-beheer.

Ik snap niet waarom mtooster zegt dat je via het draadloze netwerk je MyBook World II niet opnieuw kunt configureren (het kiezen van een andere RAID indeling is geen formateren). Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Ook blijf je gewoon alle voordelen (en nadelen) van RAID 1 houden.

RAID 1 willen zeggen dat al je bestanden op 2 harde schijven staan: ieder bestand staat zowel op de ene schijf, als op de andere schijf (inderdaad, mirroring). Je ziet echter op je Mac maar één schijf. Of eigenlijk, je ziet één Share, of één Volume. Dat die Share (of Volume) uit twee schijven bestaat, wordt volledig voor je verborgen. Als je een bestand in de Finder naar je MyBook World Share kopieert, zal dit automatisch naar beide schijven gekopieerd worden.

Je 2 TB MyBook Essentials moet je als een aparte drive kunnen zien in de Finder.

Een RAID 1 configuratie is geen volwaardige backup. Het beschermt echter wel tegen een kapotte harde schijf. Als 1 van de schijven in je MyBook World kapot gaat, staat alle data ook op de andere schijf, en ben je deze dus niet kwijt. Wel is het handig om regelmatig weer een kopie van je MyBook World te maken (op een losse USB-drive), en deze bij een vriend(in) neer te leggen. Dan ben je redelijk beschermd tegen alle onheil.

Geblokkeerd
    Anoniem

Op de ene zet ik dan mijn foto’s en en filmpjes en omdat die in MIRROR staat is dat dus allemaal gebackupt.

Hahahahaha…. Nee.

Yost heeft helemaal gelijk: RAID1 beschermt tegen dataverlies bij een kapotte schijf, maar het is -geen- backup.

Bijdrager
    Dagaloni

Aah ok.. Dus wat ik wil is gewoon een backup programma wat de 1TB schijf backupt. Dan doe ik dat;)

Bedankt voor julllie hulp!:)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.