15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    applejeroen

My book 1TB formateren (opgelost)

hallo allemaal.

ik heb een Western digital My book 1TB gekocht.
    Ik wil hier HD film bestanden op zetten en in FCE editen.
    weet iemand hoe ik deze dan het best kan formateren?

alvast bedankt.

Bijdrager
    Jello

DiskUtility? (als hij verbonden is via FW/USB). (schijfhulpprogramma, te vinden in /programma’s/hulp programma’s/ )

Als je het over de World hebt, via de webinterface.

Bijdrager
    applejeroen

Ja ik weet dat het met DiskUtility kan maar ik wil graag weten in welk format.

Bijdrager
    joerideleebeeck

In ‘Mac OS uitgebreid’ (journaled of HFS)

Tenzij je de schijf ook gebruikt op een windows computer.

Dan heb je de keuze tussen:

Fat32: Kan mac OS X lezen en schrijven, maar kan geen bestanden groter dan 4Gb aan
    NTFS: Kan wel bestanden groter dan 4Gb aan, maar je hebt een programmaatje nodig om met dit formaat bestanden met je mac bestanden op je schijf te kunnen zetten (paragon ntfs, of ntfs for mac bv)

Bijdrager
    Jello

Of je neemt het formaat van Apple (Mac OS Extended), en dan heb je bijna geen beperkingen, behalve dat het enkel op Mac werkt
    of je neemt FAT, dan werkt het op W32 en Mac, maar is elke filesize beperkt tot 2GB (of was het meer?)

Maar ik denk dat je de exacte verschillen gewoon op Wikipedia kan vinden?

Bijdrager
    joerideleebeeck
    ”Jello”

of je neemt FAT, dan werkt het op W32 en Mac, maar is elke filesize beperkt tot 2GB (of was het meer?)

Fat16 is tot 2Gb (maar dat is wel al heel wat verouderd…:) ), FAT32 is tot 4Gb.

Bijdrager
    applejeroen

oke ik wil hem allen gebruiken op my iMac dus dan gebruik ik Mac OS uitgebreid (journaled).
    Maar steets als ik dit met DiskUtility wil doen zeg hij dat er iets is fout gegaan. Maar MS-DOS FAT doet hij wel.
    wat kan er mis zijn gegaan?

Bijdrager
    joerideleebeeck

Wat voor foutmelding krijg je dan precies?

Bijdrager
    applejeroen

het volgende krijg ik:

Wissen van schijf mislukt

Het wissen van de schijf is mislukt met de fout:

Formatteren bestandssysteem is mislukt.

Bijdrager
    joerideleebeeck

En wat als je een andere mac os formatteer methode neemt? (HFS, HFS+, …)

Bijdrager
    MacbookTo

Ik reageer even op iets anders. Zorg dat je een kopie van de video ook nog op je harde schijf hebt of een ander externe schijf. Ik heb al een paar keer gehad dat de schijf niet meer te openen was. Ik was toen blij met de kopie.
    Ik heb ook de my book 1 TB. Wel een fijne schijf. Maar als ik een keer een vastloper op de Mac Pro had, was het altijd als ik er wat aan had hangen. Bijv. Mac liep vast en moest hem uitgooien. Externe harde schijf die er op dat moment aanhing, heb ik toen moeten formatteren. Hij deed het niet meer. Ook gebeurt het me dat ik hem verwijder door in de prullenbak te slepen en dan zegt het systeem dat ik hem vergeten heb te verwijderen. Apple is ook wel eens de weg kwijt, net als Windows.

Bijdrager
    applejeroen

Oke ik heb het al opgelost.
    ik moest in partioneren 1 partion maken en dan Mac OS Uitgebreid (journaled).
    En toen moets ik naar opties en Apple Partitie-indeling selecteren.
    Gevonden op deze website http://en.kioskea.net/forum/affich-4848-wd-my-book-formattin#3
    maar heel erg bedank allemaal.

Bijdrager
    prullenbak

Een kleine tip.

Het kan een goed idee zijn om een kleine partitie op een externe HD te houden in fat32, zodat je gemakkelijk bestanden over kan zetten van en naar windows PC’s van vrienden. Je denkt nu “ik gebruik hem alleen op m’n mac”
    Maar die ene keer dat je even foto’s moet uitwisselen van die ene leuke bbq of die ene vakantie, dan ben je blij dat je het gedaan hebt.

Bijdrager
    applejeroen
    ”prullenbak”

Een kleine tip.

Het kan een goed idee zijn om een kleine partitie op een externe HD te houden in fat32, zodat je gemakkelijk bestanden over kan zetten van en naar windows PC’s van vrienden. Je denkt nu “ik gebruik hem alleen op m’n mac”
    Maar die ene keer dat je even foto’s moet uitwisselen van die ene leuke bbq of die ene vakantie, dan ben je blij dat je het gedaan hebt.

Dan gebruik ik gewoon een anderen usb stick ofzo.
    Deze HD is allen voor editen van videos niets anders.

Bijdrager
    Jello
    ”MacbookTo”

Ik reageer even op iets anders. Zorg dat je een kopie van de video ook nog op je harde schijf hebt of een ander externe schijf. Ik heb al een paar keer gehad dat de schijf niet meer te openen was.

Ik heb 3 MyBooks (eentje van 3 jaar, eentje van 1.5 jaar en eentje van enkele maanden). Toen ik die van enkele maanden installeerde (is de NAS-versie), heb ik meeste data van die van 1.5 jaar op de NAS gezet. Met veel geluk, want begin augustus is mijn MyBook van 1.5 jaar dood… van dag op dag gewoon niet meer tot leven te wekken (herhaalde tik als hij in gang wilt draaien). Gelukkig nog garantie (2jaar), dus die schijf is binnen ter vervanging (nog steeds niet terug). Gelukkig geen data kwijt door die NAS.

Maar het is dus pijnlijke waarheid: Harde schijven kunnen van dag tot dag gewoon opeens dood gaan en daar sta je dan. Dus zorg altijd voor backups op externe media.

Bv: Bij mij, mijn NAS maakt elke nacht een backup (rsync) naar de MyBook van 3jaar (belangerijkse data).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.