6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    woofer

muziektechnologie…

Komend jaar ga ik de vooropleiding van muziektechnologie in H’sum volgen. Een Mac is daarvoor een must, en heb me daarin de afgelopen tijd ook wel een beetje in verdiept. Maar ik (meer muziek dan technologie..) ben redelijk blut en een G3 is voor komend jaar het hoogst haalbare wat ik kan aanschaffen… :?

Wie heeft hier ervaring met programma’s als Reason, Desk, Logic, Break-out boxen, midi etc. etc. en kan mij vertellen waar ik naar moet kijken als ik een (tweedehands) G3 wil gaan kopen?? (snelheid, grootte, aansluitingen etc.)

Alvast bedankt

Ciao
    Woofer

Bijdrager
    bart

Om met Logic, Protools etc goed te kunnen werken moet je een redelijk snelle Mac hebben, anders loop je te snel tegen grenzen aan.
    Liefst een towermodel( dus geen EMac of IMac); dit ivm het ontbreken van PCI-sloten en de beperkte uitbreidbaarheid. Wat connectietypes betreft hoef je je geen zorgen te maken; alles wat je nodig hebt zit erop.

De voorkeur gaat dan uit naar een G3 B&W of G4 met minimaal 400mHz,
    al is een hogere kloksnelheid beter.
    Bij hogere kloksnelheden kom je toch bij G4’s terecht, omdat de G3 tower niet met hogere snelheden gemaakt is.
    Daarnaast is RAM-geheugen belangrijk; hoe meer hoe beter.
    Een minimum is voor OS 9 256 MB, en voor OS X 512 MB.
    Kijk voor G3/G4’s eens op tweedehandsmac.nl
    Bij het kiezen voor een geluidskaart moet je je afvragen wat je belangrijkste programma’s gaan worden; wil je b.v. met ProTools gaan werken dan zit je vast aan digidesign kaarten. (PT werkt niet zonder eigen hardware/ je krijgt de PT-software bij een kaart) Logic werkt ook prima samen met digidesign kaarten.
    Daarnaast heb je een midi-interface nodig; in sommige kaarten zit de interface ingebouwd (b.v. digidesign’s digi 001), anders moet je die los aanschaffen.

Mijn advies: ga voor een digidesign-geluidskaart www.digidesign.com en ga werken met ProTools of Logic.
    De paketten zijn vergelijkbaar, maar PT is meer gericht op audio, Logic meer op midi. Voorlopig is OS9 nog de beste omgeving voor werken met audio en midi; de ontwikkeling van audiosoftware voor OS X is nog niet ver genoeg. Daarnaast vergen OS X-versies van b.v. ProTools veel meer processorkracht als de OS 9-versies.

Er is een gratis versie ProTools, alleen is die versie beperkt:
    alleen geschikt voor OS 9/ beperkt tot 8 audiokanalen/beperkt aantal plug ins mogelijk.
    te downloaden op: www.digidesign.com/ptfree

NB;ik gebruik zelf geen Reason, dus daar weet ik minder van.
    Ook een prima pakket, maar minder universeel inzetbaar als PT en Logic.

Bijdrager
    Jor1

heb je al op tweedehandsmac.nl gekeken?

Bijdrager
    mikanik

Reason gebruik ik wel en dat gaat goed. het sequence gedeelte is niet bijzonder, maar werkt wel.
    Als je ooit in Duitsland komt en dan bijvoorbeeld in Keulen kun je kijken bij www.musikproduktiv.de of www.musicstorekoeln.de. Zij verkopen machines gebundeld met software……

Bijdrager
    woofer

Bedankt voor jullie tips!

Ciao
    Woofer

Bijdrager
    Niels fonque

Cool! Zit zelf daar nu in het laatste jaar. Goeie opleiding als je er zelf maar genoeg tijd insteekt. Ben er 3 jaar geleden aan begonnen als PC-er maar werd aan ’t eind van het jaar gek van het gezeik met mijn PC en wegens drivers, en gecloned moederboard niet werkende geluidskaart. Toen een 533 met digi001 gekocht en ben daar nog steeds super tevreden mee (owkee daarnaast gebruik ik ook nog een snellere Ti. powerbook waar ik tegelijkertijd op werk). Een snelle en KRACHTIGE computer is een must maar verkijk je niet op het aller nieuwste. Het gaat om hoe creatief je bent met mindere middelen! Het verschil tussen een G4 en G3, wat ‘em in de velocity engine zit merk je wel! Zoek een oudere G4 zou ik zeggen. Heb je voor audio meer aan dan een G3.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.