One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Apple) » Muziekbibliotheek op een SD-card. Vervolg.

Muziekbibliotheek op een SD-card. Vervolg.

Profielfoto van 57HenkB

57HenkB op 09 augustus 2017 #

Een NiftyDrive met 64GB micro-SD geplaatst in mijn MBA en de map “iTunes Music” daar naartoe verhuisd.
iTunes geopend met appeltje-alt, maar krijg een dialoogscherm met:

De veilige modus van iTunes is actief.
Door jou geïnstalleerde plugins voor visuele effecten zijn tijdelijk uitgeschakeld.

Als ik dan op “Ga door” klik en bijvoorbeeld het nummer “Love & Hate” kies, krijg ik de melding:

Het nummer ‘Love & Hate’ kan niet worden gebruikt, omdat het originele bestand niet is gevonden. Wil je ernaar zoeken?

Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.
Wie kan mij op het juiste pad zetten?

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 09 augustus 2017 #

Niet appeltje-alt (dat heet trouwens cmd-alt), maar alt.

Dat kon overigens prima in je andere topic.

Profielfoto van 57HenkB

O, ik dat dat deze (Opgelost) was en daarmee gesloten. Zal er een volgende keer op letten.

Oeps, ja. Zo moet dat.
Maar, ik ben een kluns wat dit soort dingen betreft. Dus ben er nog niet helemaal uit.
Omdat er met “kies een bibliotheek” niets gebeurde, heb ik maar een nieuwe aangemaakt op de NiftyDrive. Daar staat nu mijn mapje “iTunes MircoDisk” en daarin nog wat mapjes waaronder “iTunes Media”. Ik neem aan dat ik daar al mijn muziek moet plaatsen? (Er staat namelijk al een mapje in met “Voeg automatisch toe aan iTunes”.)

Even terug naar af. Want nu ga je rommelen.

– Je had op je MacBook een iTunes map staan
– Die verplaats je in zijn geheel (met alles erin) naar de SD-kaart
– Dan start je iTunes met alt ingedrukt
Kies vervolgens iTunes Library uit de map iTunes op je SD-kaart

En klaar.

Profielfoto van 57HenkB

De originele map “iTunes Music” geheten – waarin al de mappen van artiesten en albums staan, is nu verplaatst (20GB) op die SD-card.
Na kiezen van de bibliotheek opent iTunes wel, maar zie mijn muziek niet. Ik kan alleen “Naar iTunes Store”…
Trouwens, op de SD-card ik zie wel drie Library’s staan:
– Album Artwork
– iTunes Library Extras.itdb
– iTunes Library Genius.itdb
– iTunes Library.itl
– iTunes Media

Heb ik de boel nu al verprutst?

Wellicht belangrijk, ter info. Lange tijd geleden heeft iemand voor mij de muziek in die map “iTunes Music” op mijn MBA in de map gedeeld geplaatst, zodat deze vanuit twee accounts bereikt kon worden. Heeft dat met het probleem te maken?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Je kunt je eigen bericht corrigeren en uitbreiden via 'Bewerk' als je op het driehoekje klikt dat je ziet als je met je muis over je eigen Avatar gaat

Je kiest: – iTunes Library.itl

Profielfoto van 57HenkB

Dat werkt, maar waar is mijn muziek?

KarelWillem op 10 augustus 2017 #

Dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201610

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 10 augustus 2017 #

Waarom verplaatsen? Ik zou voor de veiligheid altijd in eerste instantie de originele Bibliotheek in zijn geheel kopiëren naar de Nifty.
Als het origineel weg is, wordt het lastig dingen te repareren. Heb je nog een TM backup?

Je hebt de ITL van de originele bibliotheek in een lege, nieuw aangemaakte iTunes bibliotheek geplaatst. Logisch, dat hij dan de muziek niet kan vinden! Want die staat heel ergens anders als waar iTunes deze door de ITL zou verwachten.

KarelWillem op 10 augustus 2017 #

Ja, ik ga er eigenlijk spoorslags vanuit dat mensen snappen dat je eerst iets kopiëert, waarna je het origineel pas verwijderd als je weet dat de kopie werkt. Maar… aangepast.

– Je had op je MacBook een iTunes map staan
– Die kopieer je in zijn geheel (met alles erin) naar de SD-kaart
– Dan start je iTunes met alt ingedrukt
– Kies vervolgens iTunes Library uit de map iTunes op je SD-kaart

Profielfoto van Night

En…. de alt is die toets, waarop (naast ‘alt’ in de meeste gevallen) dit tekentje staat: ⌥

*kuch*

Profielfoto van 57HenkB

57HenkB op 10 augustus 2017 #

Het verplaatsen is gedaan om ruimte op mijn MBA te creëren. Zoals Night ook aanbeveelt heb ik de muziek eerst gekopieerd naar de NiftyDrive. En ja, op mijn TM staat al mijn muziek ook nog. En die alt-toets is mij duidelijk.

De routing op dit moment is: “NiftyDrive” => Mapje “iTunes MicroDisk”. In deze map zit vervolgens zoals eerder vermeld:
– Album Artwork
– iTunes Library Extras.itdb
– iTunes Library Genius.itdb
– iTunes Library.itl
– iTunes Media
De nieuwe bibliotheek is inderdaad die Library.itl waarin dus geen muziek te vinden is.
Al mijn 20GB staat wel in het mapje “iTunes Media”. Stuk voor stuk zijn deze in/via de Finder prima af te spelen. Ze doen het dus, maar zijn niet gekoppeld/geïmporteerd aan/naar deze nieuwe bibliotheek.

Toch heb ik het voor elkaar gekregen via “Voeg toe aan biliotheek…” een 15-tal nummers in de bieb te plaatsen. De hele bak met 20GB leverde een standbal dan wel “iTunes reageert niet meer” op. Het gekke is dat met deze wetenschap – in kleine porties – toch sommige nummers wel, en sommige nummers zich niet willen laten toevoegen aan de bibliotheek. Vanzelfsprekend heb ik geen zin om de vele honderden mapjes van artiesten één-voor-één te proberen toe te voegen.
De vraag is nu: wat gaat er hier niet goed?

Profielfoto van Night

Wat er niet goed gaat is je handelswijze. Begin eens om die hele map iTunes Microdisk weg te gooien, de prullenbak te legen en de map Music (of Muziek) uit je Home folder gewoon 1 op 1 te kopiëren naar de NiftyDrive. Dan de stappen van @karelwillem volgen, een paar posts hierboven. Duurt even, want een SD kaart is niet het allersnelste medium voor data-transfers, maar dan heb je een exacte kopie die nu gewoon behoort te werken.

Profielfoto van 57HenkB

57HenkB op 11 augustus 2017 #

NiftyDrive helemaal leeg gemaakt. Daarna mijn mapje met alle mapjes muziek als eerste daarheen gekopieerd. Dit ging niet van een leien dakje. Meerdere malen de melding dat een nummer niet kon worden gekopieerd omdat het in gebruik zou zijn(?) Maar, nu staan ze er (nagenoeg) allemaal op.
Hierna die iTunes map erop gezet. Met alt-toets iTunes opgestart en bestand iTunes Library.itl gekozen.

iTunes start op en al mijn muziek lijkt erin te staan. Lijkt, want als een willekeurig nummer wordt aangeklikt verschijnt de melding:
“Het nummer ‘Brian Boru’ kan niet worden gebruikt, omdat het originele bestand niet is gevonden. Wil je ernaar zoeken?”
Voordat ik zelf weer ga knoeien, graag jullie advies.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 11 augustus 2017 #

Als het kopiëren niet in één keer goed gaat, moet je opnieuw beginnen, anders blijf je tegen problemen aanlopen. Liefst in Safe Mode (zie topic “Standaard troubleshooting stappen”), zodat je geen “stoorzenders” hebt. Je moet verder ook geen andere programma’s (en al zéker iTunes niet) openen of geopend hebben. Verder ga ik er wel vanuit, dat je iTunes jouw muziek hebt laten beheren. Dat wil zeggen: als je een nummer hebt toegevoegd, dat deze dan ook naar de iTunes bibliotheek wordt gekopiëerd. Als je muziekbestanden ook nog eens overal verspreid staan is dat een recept dat tot mislukken is gedoemd.

Over dit topic

Gestart op 09 augustus 2017 door 57HenkB

Laatste reactie door Night

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?