2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    de mossel

Muziek uitzenden. (streamen)

Ik ben in het bezit van een proggie om muziek te streamen. Loopt goed, alleen zit ik met de vraag of dit legaal is?
    Ik dacht te weten dat, als je uitzend voor een geselecteerd gezelschap en niet hoger als 56kbps dat dit geen probleem is. Maar is dat wel waar?
    Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden!

Bijdrager
    gretver

De grove theorie:

Je mag in principe niet muziek openbaar maken. Lastig wanneer je bijvoorbeeld hard muziek draait om je buren te pesten. Daarom wordt muziek draaien voor je eigen gerief niet gezien als openbaar maken. Streamen is aan anderen laten horen, dat is in pricipe wel openbaarmaken. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Mijns inziens heb je streamen en streamen. Een radio uitzending van bijv. radiolexy zou je kunnen zien als gewoon muziek laten horen aan anderen. Als je dat bedoelt, hangt het antwoord op de vraag of het mag er van af aan wie het geopenbaard wordt. Muziek spelen voor een besloten kring wordt onder omstandigheden niet aangemerkt als openbaarmaken. Denk aan muziek luisteren met je famillie of een video kijken met je lief. Wat een besloten kring is, is niet helemaal duidelijk. Je kan zeggend dat een vereiste is dat er een persoonlijk band moet bestaan tussen de personen die van de kring deel uitmaken.

Als je streamt zoals in itunes, wordt het moeilijker. Dan laat je anderen eigenlijk van jouw maccie zelf muziek uitkiezen. Dan luister je het zelf niet meer, maar maak jij muziek openbaar aan anderen.

Let wel de Auteurswet is van 1912. De regels van het auteursrecht toepassen op de hedendaagse mogelijkheden blijft een beetje interpretatie. De regel die je noemt van max. 56kbs ken ik niet, maar wellicht heeft buma dat als beleidslijn of iets dergelijks…

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.