29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Nora Nora

Muziek streamen naar versterker zonder aanwezig wifi-netwerk

Beste allen,

Ik heb hier een Tangent versterker staan met fijne Rega luidsprekers, maar ik merk dat ik ze steeds minder gebruik sinds ik de iMac heb. Dit vind ik jammer en ik wil hier verandering in brengen.

Weet iemand een goede oplossing om muziek vanaf iMac, Pad of Phone te streamen, maar dan wel zonder een aanwezig wifi-netwerk.

Ik weet dat Sonos een oplossing biedt, maar dat is best prijzig. Weet iemand een andere oplossing?

En gaat er veel kwaliteit verloren bij het streamen? Ik merk soms wel wat kwaliteitsverschil met een gewone CD wanneer ik iets van mp4 afspeel.

Bijdrager
    TheBigZ
    Nora_Nora op 05 augustus 2014

Weet iemand een goede oplossing om muziek vanaf iMac, Pad of Phone te streamen, maar dan wel zonder een aanwezig wifi-netwerk.

Koop een AirPort Express. Verbind die (via ethernet als je geen WiFi hebt) met je router, en sluit de analoge audio aan op je versterker (AUX). Daarna kun je audio streamen vanaf je iMac, bijvoorbeeld vanuit iTunes.

Bijdrager
    Mela

Vanaf de iMac zou je een audiokabel kunnen uitrollen naar de versterker …:idea:

Bijdrager
    syb03

Met een AirPort Express kan je dit doen, gebruik ik al jaren.
    Deze heeft een audio out (ook optisch) en kan je aansluiten op je versterker.

Bijdrager
    syb03

Met een AirPort Express kan je dit doen, gebruik ik al jaren.
    Deze heeft een audio out (ook optisch) en kan je aansluiten op je versterker.
    De AirPort kan je aansluiten met een ethernetkabel op je netwerk…
    Of een lange audiokabel, maar dan heb je wat beperkingen afhankelijk van je locatie van iMac en versterker.

Bijdrager
    Nora Nora

Dank voor de reacties!

Ik heb hier geen netwerk, ik heb alleen een iMac en die versterker. Zit in een deel van het huis waar geen internet is, opzettelijk. Kan ik lekker rustig doorwerken en gaat er ook niemand achter mijn computer zitten klooien, dat doen ze maar lekker op MBs, iPads e.d. elders in huis;)

Ook wil ik trachten te vermijden dat ik een kabel moet gaan trekken. Ze staan niet heel dicht bij elkaar. En iedere kabel is er 1 te veel, vandaag de dag:)

Er bestaat dus niet een apparaatje dat zijn eigen wifi-netwerk maakt of een Bluetooth-mogelijkheid heeft dat ik achter de versterker kan zetten en zo vanaf mijn iMac muziek naar de versterker kan sturen?

Bijdrager
    TheBigZ
    Nora_Nora op 05 augustus 2014

Ook wil ik trachten te vermijden dat ik een kabel moet gaan trekken. Ze staan niet heel dicht bij elkaar. En iedere kabel is er 1 te veel, vandaag de dag.

Een kabel trekken hoeft ook niet, een powerline setje volstaat ook.
    http://tweakers.net/pricewatch/358706/devolo-dlan-500-duo-starter-kit.html
    Of als je WiFi wilt hebben, koop je een setje met WiFi:
    http://tweakers.net/pricewatch/358713/devolo-dlan-500-wifi-starter-kit.html

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Beste Nora Nora,

Waarschijnlijk is dit een oplossing ?

Je sluit deze adapter aan op je stereo (via een mini jack kabeltje) en via de adapter maak je een bluetooth verbinding met bv: je iMac, iPhone, etc.

Tuur,

Bijdrager
    Mela

Harman Kardon heeft zoiets …

Bijdrager
    pruus

Wellicht is de kwaliteit wat minder, maar ik heb dit opgelost door een bluetooth ontvanger te koppelen aan de stereoset (B&o). Bluetooth 4.0 is energiezuiniger en heeft een betere geluidskwaliteit. Is het proberen waard, als de afstand minder dan 10 meter is.

Bijdrager
    Nora Nora

Veel dank voor de reacties! Dit zijn inderdaad de dingen die ik een beetje zoek:)

Ik ga jullie linkjes doorlezen, morgen, er staat nu een rij nageslacht dat allang in bad en vervolgens in bed had moeten liggen, maar hun klokje moet weer even bijdraaien. Morgen weer gewoon ritme:)

Afstand is een 8 a 9 meter, dus wie weet kom ik ermee weg.

Fijn om ook een gebruikerservaring erbij te hebben.

Bijdrager
    JoelCoster

Ik gebruik zelf een bluetooth ontvanger die een normale 3.5mm jack output heeft, die zijn vrij goedkoop te krijgen. Heb er zelf iets van 10 euro voor betaald geloof ik.

Bijdrager
    Nora Nora

Ik ga denk ik voor de Herman Kardon optie, alleen ga wel kijken of deze in Bluetooth 4 te krijgen is. Anders wellicht B&O. Ik vind deze twee toch mooier qua ontwerp en ze moeten wellicht toch een beetje in het zich staan om goed te functioneren.

Nog even een beetje verder zoeken dus, maar het is heel fijn dat ik nu zo’n goed startpunt heb. Veel dank hiervoor!

Geblokkeerd
    Bento
    Nora op 05 augustus 2014

Zit in een deel van het huis waar geen internet is, opzettelijk. Kan ik lekker rustig doorwerken en gaat er ook niemand achter mijn computer zitten klooien, dat doen ze maar lekker op MBs, iPads e.d. elders in huis;)

Paranoia.

Bijdrager
    Obi

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/ezdogecoinqr/

tip: werkt fenomenaal bij posts van Bento!

Bijdrager
    Nora Nora

@Obi Hahaha:D Dat is wellicht wel een mogelijkheid;)

Onze lieve Bento, hoeveel hij bijdraagt aan het verbeteren van deze wereld!

Bijdrager
    TheBigZ
    Nora op 06 augustus 2014

Ik ga denk ik voor de Herman Kardon optie, alleen ga wel kijken of deze in Bluetooth 4 te krijgen is. Anders wellicht B&O.

En mocht je teveel storing ondervinden bij de Bluetooth oplossing dan kun je later alsnog voor een Wifi-oplossing gaan.:)

Bijdrager
    Nora Nora

@TheBigZ Is dat een veel voorkomend probleem? Storing via Bluetooth.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik had er last van en heb uiteindelijk voor een Wifi-oplossing gekozen.
    Maar er zijn genoeg mensen die zeggen dat audio over Bluetooth prima werkt. Bij mij in de auto werkt het ook acceptabel.
    Ergo: YMMV.

Bijdrager
    MacAanZee

Wat je opmerking over kwaliteitsverlies betreft. Die ontstaat volgens mij niet door het streamen, maar er zit een enorm verschil tussen een CD (waar een liedje ongeveer 60Mb is) en een M4a of MP3, die tussen 3Mb en 5Mb is. Dat zijn sterk gecomprimeerde files waar veel van de dynamiek verdwenen is. Een goede tussenoplossing is de Apple Lossless file, die volgens Apple geen verlies geeft ten opzichte van de CD, maar wel kleiner is in formaat, ongeveer 30Mb.

Bijdrager
    Obi

Indien je voor een Bluetooth oplossing kiest, kijk of het apTX
    ondersteund. apTX is het ‘protocol’ dat BT (vanaf 4.0)
    gebruikt om audio over te sturen.

2cts

Bijdrager
    Nora Nora

Veel dank voor de aanvullingen!

Waar gaat jullie voorkeur eigenlijk naar uit, betreffende het kopen van een cd of via de iTunes-store?

Ik koop zelf vaak liever nog een fysieke cd, maar iTunes is wel een stuk goedkoper, dus dat is wellicht prima te doen voor de wat minder veeleisende muziek.

Maar kan je ook cd-kwaliteit uit iTunes krijgen, kan je dat ergens aanvinken?

Bijdrager
    arnout

Ik koop ook nog wel eens een fysieke CD, maar dat is dan alleen voor de heb, want mooi hoesje, want decoratieve waarde.
    Muziek luister ik eigenlijk uitsluitend nog via de Mac, al mijn klassieke CD’s heb ik als 256 kbps AAC files op de harde schijf gezet…maar meestal luister ik via Spotify.
    Waarom geen lossless formaat? Omdat ik persoonlijk vanaf 160 kbps geen (soms nauwelijks) verschil meer hoor tussen CD en MP3 of AAC.
    Waarom 256 kbps als ik 160 kbps al goed genoeg vind? Tja, het scheelt niet heel veel in grootte van het bestand en zoveel wil ik ook weer niet beknibbelen:)
    256 kbps is de bitrate die iTunes aanbiedt en dat zal wel niet zonder reden zijn.

Via iTunes store kun je overigens nergens aanvinken dat je CD kwaliteit wilt, dat kan bij sommige sites wel, zoals prestoclassical, dan kun je voor FLAC kiezen, maar waarom wil je dat? Als je alles laat streamen?
    Ik heb een externe DAC aan mijn iMac hangen en luister vaak met een (dure) Denon AH-D5000 koptelefoon, die een behoorlijk hoge ‘resolutie’ heeft, en het lukt mij werkelijk waar niet verschillen te horen tussen CD en 256 kbps AAC bestand.
    Daarbij vind ik een natuurlijke klank van meer belang dan het allerlaatste beetje detail, dat zich dan alleen laat horen in bijgeluiden, als een kuchen bij live concerten etc. Maar nogmaals, ik hoor geen verschillen tussen CD en AAC file.

Bijdrager
    Noest

Ik gebruik zelf de HK BTA 10 van Herman Kardon, werkt goed en erg tevreden over. Gebruik mijn iPad mini als muziekstation nu.

Vroeger deed ik dit via een oude MB, nu ligt er gewoon een mini.

Echt ideaal!

Maar wat ik wel merk is dat is de versterker op een veel hoger output niveau moet zetten om hetzelfde volume te krijgen als met een cd-speler. Is hier nog een oplossing voor?

Het is niet zo’n probleem, maar bij wat klassieke stukken hoor je nu wel meer achtergrond ruis, en dat is natuurlijk jammer.

Het is niet ruis uit de opname, maar gewoon de statische ruis van de versterker.

Ik heb het kastje op de AUX1 ingang aangesloten.

Bijdrager
    KarelWillem
    Nora op 05 augustus 2014

…Ik heb hier geen netwerk, ik heb alleen een iMac en die versterker. … …Er bestaat dus niet een apparaatje dat zijn eigen wifi-netwerk maakt … …en zo vanaf mijn iMac muziek naar de versterker kan sturen?

Een Airport Express kun je gewoon onafhankelijk van een WiFi-(lees Internet) netwerk gebruiken.

Als standalone muziek-streaming apparaat dus. Daar heb je geen aansluiting op het Internet of een ander WiFi netwerk voor nodig.

Bijdrager
    Noest

Krijg je mbv een Airport Express wel een sterker input-signaal? @KarelWiIllem?

Is wel grappig dat deze mogelijkheid van de Airport Express juist ontkend lijkt te worden in het bovenstaande draadje. Wat is de waarheid? Of berust het op een misverstand?

Ik ben hoe dan ook tevreden, alleen dat geluidsniveau…..

Bijdrager
    KarelWillem

De waarheid is, dat de Airport Express uitstekend sec voor AirPlay streaming gebruikt kan worden, zonder deze te hoeven verbinden met een WiFi kanaal, en/of Internet.

Een sterker input-signaal? Ik heb geen idee. Ik gebruik al vele jaren geen CD’s of DVD’s meer.
    Dus heb niet echt een vergelijk te maken hierin.

Bijdrager
    Link

airport express werkt perfect voor audio. sterkte signaal is prima. je kan gewoon met verloop van 3.5 naar tulp aansluiten op versterker. Stekker erin en klaar, niks geen gedoe met bluetooth. En stel je wilt nog ff een printertje aansluiten of je WIFI uitbreiden, dan kan dat ook nog.

By the way, zo’n kamer lijkt me ook wel wat, vooral als ie geluiddicht is. Heb spijt van verkoop van mijn b&w setje 2 jaar terug met vette versterker…. moet het nu doen met zo’n bose dingetje, met blikgeluid, maar ja die was meer interieurproof.

Bijdrager
    Noest

Heb zelf ook b&w staan met een Yamaha versterker. Het geluid is veel rustiger dan het geluid uit een computer.

Gebruik het zo nu een half jaar of zo en erg blij mee:)

Ik gebruik soms ook de cd-speler nog, als ik echt ga luisteren, is toch een ander ritueel;)

Vandaar dat ik het verschil in volume ook merkte.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.