7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    alaska

Muziek streamen naar AirPort Express, naast internet via Extreme?

Hallo,

Mijn vader heeft in de meterkast al een Airport Extreme staan, waarmee hij draadloos kan internetten.

Nu wil hij graag vanaf zijn laptop draadloos muziek naar een versterker kunnen sturen.
    De Airport Extreme die hij heeft kan dit blijkbaar niet (wat een verrassing voor me was, aangezien die duurder is dan de Express).

Kan hij een AirPort Express kopen, en deze naast de Extreme aansluiten, enkel voor muziek?
    Of kan het alleen als je die Express ook gebruikt voor internet?

En als dit mogelijk is, moet hij ‘m dan configureren via de Airport Utility?

Alle hulp is welkom.

Bijdrager
    snijder

als die hem niet nodig heeft voor internet uit te breiden of te versterken, zou ik eerder een AppleTV kopen voor €10 duurder (€109) dan kan je eventueel ook nog films/foto’s/etc op je TV zien.

Bijdrager
    MacTS

Mee eens! En met Airplay is het helemaal een feest. Configureren stelt net zo weinig voor als koffie zetten en gaat helemaal via de Apple TV zelf.

Bijdrager
    KarelWillem

Een Airport Express is alleen voor AirPlay te gebruiken als je dat wilt.

Een Apple TV kun je ook alleen voor AirPlay gebruiken als je dat wilt.

De Apple TV 3 ligt bij bijvoorbeeld Dixons voor 99 euro, dus is even duur als de Express, en daarmee de ‘voordelige keus van de week’.

Bijdrager
    alaska

Dank voor de reacties!

Begrijp ik goed dat je de Apple TV ook zonder TV kunt gebruiken,
    en dus rechtstreeks op je versterker kunt aansluiten?

Bijdrager
    KarelWillem

Dat begrijp je goed ja.

Op je Mac is de Apple TV gewoon net als elk ander AiPlay apparaat te benaderen.
    Daar is verder geen TV bij nodig.

Let wel op het feit dat de Apple TV ALLEEN Optisch is aan te sluiten.
    Dus de versterker moet een optische ingang hebben.

Je kunt er niet zoals in de Airport Express ook een standaard analoog 3.5 mm stekkertje in steken.

Bijdrager
    meesje

Om geluid draadloos af te spelen op mijn stereo heb ik een paar maanden geleden een Airport Express (AE) gekocht. Dit is het voorlaatste model (kost nu 75 euro bij Dixons). Het huidige model (99 euro bij Dixons) kan wat meer, maar was voor mij niet nodig.

Via een analoge kabel heb ik de AE aangesloten op de stereo. Dit werkt echt super! Vanaf mijn ipad kan ik via Airplay) al mijn muziek afspelen op mijn stereo. Maar ook vanaf mijn iMac. Dit werkt sinds 10.8 ook via Airplay. Nu kun je al je muziek (ook Spotify) vanaf je iMac (of Macbook) streamen naar de AE. Voorheen kon alleen muziek uit iTunes via Airtunes techniek gestreamd worden naar de AE.

Ik heb ook overwogen om een AppleTV(3) aan te schaffen. Echter zoals KarelWillem aangeeft, is de AppleTv alleen optisch aan te sluiten. En mijn (wel recente, maar stereo) receiver heeft alleen analoge aansluitingen. Dus toen viel de keuze vrij snel op de Airport Express.

De Airport Express (wifi-N uitvoering) heb ik trouwens tweedehands gekocht. 45 euro (incl. originele verpakking) via tweedehandsmac.nl. Dit vond ik een goede deal. Je kunt deze ook wel op marktplaats terugvinden. Maar sommigen vragen de hoofdprijs. 60/70 euro of meer… Ik zou max. 50 euro uitgeven.

Let op! Indien je via de tweedehands weg een AE wil kopen. Er zijn nu drie uitvoeringen. Het huidige model is net op de markt. Alleen van het vorige model heb je twee versies (het uiterlijk is identiek): eentje met wifi-N en eentje met wifi-G. Deze laatste is ouder en langzamer. Maar voor alleen muziek is een wifi-G verbinding volgens mij ook wel goed.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.