12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    TodiWa

Muziek kraakt bij het afspelen

Sinds kort (het installeren van iTunes 8 en/of Mac OS X 10.5.5) is me dit probleem opgevallen: de muziek die ik afspeel heeft een vervelende combinatie van subtiel gekraak en geruis, meestal en vooral in stukken waar de muziek wat harder gaat.

Ik dacht eerst dat dit aan mijn geluidsinstallatie of aan het slechte rippen van de CD’s lag, maar wanneer ik hetzelfde geluidsbestand in andere programma’s afspeel zoals QuickTime of zelfs QuickView, dan is de ruis/gekraak verdwenen.

Ik heb al geprobeerd om iTunes naar een lagere versie terug te brengen, maar dan kon die het iTunes Music Library.xml-bestand niet lezen. Na het herinstalleren van iTunes 8 was het probleem ook niet verholpen. Ik wil iTunes blijven gebruiken en wil dus niet naar andere muziekprogramma’s overschakelen, maar voor het moment beluister ik m’n muziek via m’n iPod.

Heeft er iemand enig idee hoe het probleem te verhelpen kan zijn?

Bijdrager
    Pieterr

Hoor je dit bij alle types audio bestanden (.mp3 en .m4a)?
    Heb je de “Sound Check” optie aanstaan? Zo ja, al eens geprobeerd om die uit te zetten?
    (Preferences –> Playback –> Sound Check)

Bijdrager
    jabesse

Wellicht via Preferences -> Playback -> de eerste 3 opties ?

Bijdrager
    TodiWa

Ik heb bij de eerste drie opties van Preferences > Playback alles afgevinkt staan en het probleem doet zich zowel bij bestanden in .mp3 als .m4a voor.

Bijdrager
    rnbprod

eq pre amp of volumeaanpassing [command] I te hoog

Bijdrager
    TodiWa

Dat was ik er nog vergeten bijzeggen: ik heb bij geen enkele van de bestanden het volume aangepast of een equalizer ingesteld.

Bijdrager
    rnbprod

is het computer noise (harddisk) uit de speakers of vervorming?

Bijdrager
    TodiWa

De muziek is vervormd, maar niet over de gehele lijn van het nummer. Enkel bij stukken in het nummer waar het er iets harder aan toegaat.

Bijdrager
    Pieterr
    ”TodiWa”

Ik heb al geprobeerd om iTunes naar een lagere versie terug te brengen, maar dan kon die het iTunes Music Library.xml-bestand niet lezen.

iTunes gebruikt het “iTunes Library” (zonder .xml) bestand voor zijn boekhouding. De “iTunes Music Library.xml” file is slechts een bestand dat door andere programma’s (iMovie bv) gebruikt wordt om informatie te verkrijgen over de inhoud van de iTunes Library.

Dit gezegd hebbende: je kunt iTunes zover krijgen om een nieuwe versie van “iTunes Library” te genereren uit het “iTunes Music Library.xml” bestand. Dit gebeurt als het “iTunes Library” bestand beschadigd (niet meer leesbaar) is. Als ik me goed herinner, volstaat het schrijven van twee nullen in de eerste bytes van het bestand “iTunes Library”, met bv 0xED. (Ik zal eens kijken of ik een link vind waarin dit wordt uitgelegd.) Je raakt dan wel wat informatie kwijt, zoals de podcasts waarop je geabonneerd was, maar de rest van je iTunes informatie heb je dan wel terug.

Het enige verschil tussen het “iTunes Music Library.xml” bestand in iTunes 8 en de vorige iTunes, is de Application Version string:
    [code:1:1c10f23345]<key>Application Version</key><string>8.0</string>[/code:1:1c10f23345]
    was eerst:
    [code:1:1c10f23345]<key>Application Version</key><string>7.7</string>[/code:1:1c10f23345]
    (en verder is er een optionele <key>HD</key> toegevoegd voor films).

Als je terug wilt naar een oudere iTunes, zou je dus de versie in het “iTunes Music Library.xml” bestand kunnen editten, en vervolgens door de vorige iTunes versie hieruit een nieuwe “iTunes Library” laten genereren. Maak wel eerst een backup van deze bestanden voordat je hieraan begint.

Misschien zijn er trouwens nog wel simpelere manieren om terug te gaan in een iTunes versie.

Een alternatieve methode is om al je muziek opnieuw te importeren in de vorige iTunes versie. Je bent dan wel al je playlists etc kwijt.

Bijdrager
    TodiWa

Ik wil voordat ik lig te prullen in dat iTunes Music Library.xml-bestand, met het risico dat ik m’n hele muziekcollectie om zeep help, alle andere mogelijke oplossingen eerst afwachten. Er moet toch een reden te vinden zijn waarom de muziek plots is beginnen kraken. Maar Pieterr, toch bedankt voor de uitgebreide uitleg. :wink:

Bijdrager
    Pieterr

Ik heb het bovenstaande zelf net even geprobeerd (kies [shift] [command] O in 0xED voor “overwrite” mode, en vervang de eerste twee bytes in de “iTunes Library” door de waarde 0; normaal staat hier “hdfm”). Als je iTunes daarna opstart, krijg je de volgende foutmelding te zien:

De tracks en playlists zijn daarna aanwezig na de reddingsoperatie die iTunes zelf heeft uitgevoerd.

Bijdrager
    TodiWa

Ok, mijn iTunes blijkt over een wispelturig karakter te beschikken. Ik beluisterde één van de vele bestanden dat ik als referentie had genomen voor het gekraak, en plots was het gekraak weg. Het enige dat ik daarvoor nog gedaan had was het iTunes Music Library.xml-bestand openen en de foutcorrectie bij het importeren afvinken.

Toch heb ik het gevoel dat het probleem direct kan terugkomen. Bedankt aan iedereen die meezocht naar een oplossing en ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.