9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    bas-macfan

muziek collectie optimalizeren

Beste lezers,

Mijn Itunes collectie groeit gestaag. Ik zit nu rond de 30gb. Een leuke collectie, vind ik zelf. Maar ik loop wel tegen 1 ding aan, het kwaliteitsverschil. Het ene mp3’tje is helderder, harder of zachter, meer of minder bass, nogal wat verschil. Is er een mogelijkheid om dit verschil te minimaliseren? Door bijvoorbeeld alles te converteren naar Apple Losseless format, o.i.d?

Alvast dank!

Bas

Bijdrager
    KarelWillem

Nee.

:wink:

(51,86 Gb)

Bijdrager
    junjur

iTunes heeft min of meer zo’n functie. iTunes onderzoekt dan al je nummers en laat ze (ongeveer) even luid afspelen. Dit duurt wel een tijdje. Ook probeert hij de kwaliteit wat op te schroeven.

je vindt de functie onder (in windows):

bewerken->voorkeuren -> Tabblad afspelen -> en dan bij de tweede en de derde een vinkje zetten. Hierna gaat iTunes aan het rekenen, en voilà…

Bijdrager
    baziel

je kan alle nummers selecteren en info over opvragen, dan geeft ie een waarschuwing. zo kun je de voorinstelling voor alle nummers instellen,..

Bijdrager
    RiFF

Een beetje offtopic: die geluidsoptimalisatie vind ik niet echt geslaagd… Verandert de klank voor een groot deel op een niet-verbeterende wijze, of denken mensen daar anders over?

Bijdrager
    Stadsman
    ”RiFF”

Verandert de klank voor een groot deel op een niet-verbeterende wijze, of denken mensen daar anders over?

Ik denk dat je bedoelt te zeggen: Verandert de klank ten slechte na geluidsoptimalisatie?

Ik vind de geluidsoptimalisatie inderdaad niet al te best maar dat hangt volgens mij ook af van de kwaliteit van het muziekbestand. Een bestand met relatief hoge compressie klinkt vaak wat minder goed na geluidsoptimalisatie.

Bijdrager
    Statenweg
    ”baziel”

je kan alle nummers selecteren en info over opvragen, dan geeft ie een waarschuwing. zo kun je de voorinstelling voor alle nummers instellen,..

Je kunt zo inderdaad de instellingen voor meerdere nummers tegelijk aanpassen (bijvoorbeeld het volume vergroten), maar de verschillen blijven zo bestaan, omdat je de bestanden allemaal met dezelfde hoeveelheid aanpast. Daar schiet je dus niets mee op. De optie van junjur lijkt me dan nog de beste oplossing.

:apple:

Bijdrager
    Double_UK

Het meest in het oor springende verschil is natuurlijk verschil in volume. Je wil niet elke keer handmatig het volume aanpassen als er weer een nieuwe song speelt.

De functie ‘geluidscontrole’ in het voorkeurenmenu zou dit moeten oplossen. Maar persoonlijk vind ik het niet zo’n geslaagde functie.
    Misschien omdat het volume van een track integraal wordt verlaagd of verhoogd. Terwijl de track in kwestie misschien één harde passage kent en daardoor in z’n geheel in volume wordt verlaagd.

De toepassing van een compressor is dan beter. Want die reageert dynamisch op het geluid. En verzwakt of versterkt waar nodig. (Enig nadeel kan zijn dat het geluid iets minder dynamiek kent maar je kan niet alles hebben)
    Er is een plug-in die deze compressie heel goed kan leveren. (ben naam even kwijt)

Maar gek genoeg, na geëxperimenteerd te hebben met compressie en geluidscontrole… speel ik nu weer gewoon alles af, zoals het is. En op een paar keer ‘ingrijpen’ na, ben ik zo nog het meest tevreden.

:)

Bijdrager
    shakey

Probeer eens iVolume. Werkt echt veel beter dan de geluidscontrole van iTunes.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.