23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    drake

Muziek bestanden op een iPod

Hey, ik ben zelf al wat aa het lezen geweest hier, maar het is mij nog altijd niet helemaal duidelijk. Ik heb zelf een iPod Nano, maar zou mss overwegen om een 80GB iPod te kopen om heel mijn muziek collectie op te zetten en te beheren.
    Ik heb nu al mijn muziek gewoon op mijn computer staan, en ik gebruik momenteel ook iTunes (maar die beheert niet mijn bestanden). Ik heb al mijn mp3’s mooi geordend in mappen (volgens album), en al de ID tags zijn ook in orde. Dat wil ik graag zo houden als ik een iPod zou gebruiken. Maar als ik muziek op mijn iPod Nano zet, worden ze niet op die manier gekopieerd. Hoe gebeurt dat op een ‘normale’ iPod? Kan ik daar de muziek op zetten in de mappen zoals ik dat wil, en niet zoals iTunes dat wil?

Bijdrager
    Macs

Je kan enkel je afspeellijsten erop zetten. Helaas niet in mappen.

Bijdrager
    drake

Hoe bedoel je? Je kan toch albums verzetten naar je iPod zonder afspeellijsten te gebruiken?

Bijdrager
    KarelWillem

Een ‘gewone’ iPod werkt niet anders dan een Nano.
    Kon je het op een Nano niet doen zoals jij dat zou willen, dan kan dat op een andere iPod ook niet.

Itunes is en blijft de beste (de enige?) manier om muziek naar je iPod over te brengen.

Wil je dat niet, dan koop je toch een Zune of een Creative? :wink:

Bijdrager
    drake

Ik heb toch niet gezegd dat ik iTunes niet wil gebruiken… Ik vraag mij gewoon af of ik zelf de mappen structuur kan beheren op een iPod.

Bijdrager
    Nikita

Nee. iTunes en dus de iPod werken alleen met de ID-3 tags. Tis even wennen voor WMP gebruikers, maar opzich is het wel zo prettig eigelijk omdat je gewoon alles kan aanpassen vanuit iTunes.

Bijdrager
    drake

Maar momenteel beheer ik mijn muziek collectie ook met iTunes hoor, en heb ik alle bestanden mooi in de mappen staan zoals ik het logisch vind. Ik heb altijd veel aandacht besteed aan de juistheid van de ID tags, dat maakt het bladeren doorheen de bibliotheek idd wel wat gemakkelijker in iTunes. Het is alleen vreemd dat dit niet mogelijk zou zijn op een iPod.

Moderator
    unSOUND

Het is juist heel logisch dat dat niet zo gaat in iTunes en op de iPod.

Jij zegt weliswaar “Dat het niet mogelijk is”, maar het hele idee achter Apple’s iTunes en de iPod is “Dat het niet nodig is”. Jij steekt veel tijd in het organiseren van de bronbestanden, terwijl je vervolgens in iTunes bladert via de ID tags.

Apple vind al jaren dat de gebruiker te veel tijd moet steken in het organiseren van zijn bestanden, terwijl de computer en zijn software dat prima uit handen kunnen nemen. Probleem is dat men dat zo lang gedaan heeft, dat het een gewoonte is geworden, eentje die men maar moeilijk af kan leren.

Het hele idee is zo simpel, dat het vaak over het hoofd wordt gezien. Omdat we graag moeilijk denken en moeilijk doen. Laat het los.

Bijdrager
    drake

Dat heeft daar helemaal niets mee te maken. Ik ben geen exclusieve mac of pc gebruiker (ik werk momenteel op beide), maar één ding heeft pc mij wel geleerd. ORDE scheppen in uw zaken, iets wat op mac niet aangeleerd wordt met zulke denkwijzen. in heel mijn leven heb ik op mijn eigen computer zelden tot nooit gebruik moeten maken van zoekfuncties (als Google Desktop en Spotlight), omdat ik weet waar al mijn bestanden staan.
    Het is enkel een kwestie van hoe je je zaken wilt organiseren. Als jij liever iTunes gebruikt, mij best, maar ik wil gemakkelijk mijn muziek kunnen overplaatsen naar mijn andere mp3 spelers (zoals mijn Sony radio in de auto bvb). Als ik een album snel wil overzetten naar een andere locatie, wil ik niet eerst een programma gebruiken om mij te vertellen waar ze staan (op albums met Various Artists bvb worden immers al je bestanden door iTunes verdeeld over enkele mappen).
    Je moet me dus niet proberen te overhalen om de denkwijzen van software programma’s over te nemen. Die programma’s zouden beter wat moeite doen om zo’n dingen aan de gebruiker over te laten, en wat meer compatibiliteit in te bouwen. Omdat iTuens ondertss een grote markt heeft veroverd, wil niet zeggen dat zij plots beter weten hoe ik mijn bestanden wil organiseren.

Moderator
    unSOUND
    ”drake”

in heel mijn leven heb ik op mijn eigen computer zelden tot nooit gebruik moeten maken van zoekfuncties (als Google Desktop en Spotlight), omdat ik weet waar al mijn bestanden staan.

Je ziet het punt niet. Met de huidige technieken hoef je dat ook niet meer te weten, en hoef je ook niets meer op te zoeken, want de computer doet dat. Kijk maar naar iTunes, die elk nummer voor je af kan spelen, zonder dat je hoeft te weten waar het staat.

”drake”

maar ik wil gemakkelijk mijn muziek kunnen overplaatsen naar mijn andere mp3 spelers (zoals mijn Sony radio in de auto bvb).

Dat kan ook met iTunes, gewoon slepen vanuit het iTunes venster en het gebeurt, zonder dat je de bestanden hebt hoeven opzoeken in een map.

”drake”

Als ik een album snel wil overzetten naar een andere locatie, wil ik niet eerst een programma gebruiken om mij te vertellen waar ze staan (op albums met Various Artists bvb worden immers al je bestanden door iTunes verdeeld over enkele mappen).

Ook dat kan gewoon vanuit iTunes zonder te weten waar de bestanden staan. En je hebt het mis, bij verzamelalbums worden de nummers (als je dat wilt) bij elkaar in een map gezet met de naam van het verzamel-album.

”drake”

Die programma’s zouden beter wat moeite doen om zo’n dingen aan de gebruiker over te laten, en wat meer compatibiliteit in te bouwen.

Er is compatibiliteit te over, maar je ziet het niet, omdat je het niet wilt zien. Je weigert je te verdiepen in de software, en dan zie je mogelijkheden over het hoofd. Maar dat wil NIET zeggen dat die mogelijkheden er niet zijn, want alles wat je tot nu toe hebt opgenoemd als zijnde een gemis, kan wel degelijk met iTunes.

Probleem is dus wat ik al zei: je zit vast in een ouderwetse manier van werken, namelijk het idee dat je je computer niet kan vertrouwen, dat je zelf alles moet blijven doen. Die tijd is voorbij… OS X heeft aan de Mac gebruikers al jaren geleden laten zien dat je je niet bezig hoeft te houden met de indeling van bestanden, en dat je zo al je tijd kunt besteden aan het genieten. Je hoeft je foto’s niet te ordenen, je kunt al je tijd besteden aan het bekijken. Je hoeft je muziek niet te ordenen, je kunt al je tijd besteden aan het luisteren.

Bijdrager
    Ray

Je kan het natuurlijk ook allebei doen. Al is het natuurlijk dubbelop. Je kan je mapindeling overnemen
    met mappen in itunes of beter met de playlists en zo hou je de structuur voor jezelf intact. Een ipod kan deze indeling gewoon overnemen.

Zolang als je iTunes niet de boel laat kopieren in zijn eigen database lijkt me dit prima. Al kom je er misschien, net zoals ik , later achter dat je het toch eigenlijk beter lekker door itunes kan laten doen.

Daarbij heb je veel meer middelen binnen iTunes om je muziek verzameling in te delen of organiseren.

Ray

Bijdrager
    drake
    ”unSOUND”

Je ziet het punt niet.

En jij ziet het mijne niet. Ik apprecieer je reactie, maar ik ben niet overtuigd. Ik denk dat de software juist aangepast is om je bestanden te beheren, omdat de doorsnee gebruiker dat nooit gedaan heeft.

”unSOUND”

Dat kan ook met iTunes, gewoon slepen vanuit het iTunes venster en het gebeurt, zonder dat je de bestanden hebt hoeven opzoeken in een map.

En dus heb jij een programma nodig… En ik kan het rechtstreeks vanuit Finder.:)

”unSOUND”

Er is compatibiliteit te over, maar je ziet het niet, omdat je het niet wilt zien. Je weigert je te verdiepen in de software, en dan zie je mogelijkheden over het hoofd. Maar dat wil NIET zeggen dat die mogelijkheden er niet zijn, want alles wat je tot nu toe hebt opgenoemd als zijnde een gemis, kan wel degelijk met iTunes.

Je moet mij niet beschuldigen dat ik de compatibiliteit niet wil zien. Ik weet heus wel wat de mogelijkheden van het programma zijn. Maar als ik een andere mp3 speler had, kon ik deze dan op dezelfde manier gebruiken als een iPod in iTunes? Het zijn die dingen die ik bedoel… Maar daar gaat het nu niet echt over.

”unSOUND”

Probleem is dus wat ik al zei: je zit vast in een ouderwetse manier van werken, namelijk het idee dat je je computer niet kan vertrouwen, dat je zelf alles moet blijven doen. Die tijd is voorbij…

Ik heb zelf ook een cursus “veranderingsmanagement” gevolgd, ik weet dat het lijkt alsof ik niet wil overschakelen op de nieuwe ideeën van briljante software ontwikkelaars. Maar heb je je ook al eens afgevraagd of zij er mss meer baat bij hebben dat jij hun software moet gebruiken om al je bestanden te gebruiken? Op mijn PC was ik ook al over geschakeld van Winamp naar iTunes, zonder in het bezit te zijn van een iPod… Als ik er een persoonlijk voordeel uit zal halen, zal ik mijn mp3’s wel op een andere manier gaan beheren.

Bijdrager
    drake
    ”Ray”

Je kan het natuurlijk ook allebei doen. Al is het natuurlijk dubbelop. Je kan je mapindeling overnemen met mappen in itunes of beter met de playlists en zo hou je de structuur voor jezelf intact. Een ipod kan deze indeling gewoon overnemen.

Wat bedoel je juist met allebei doen?

Moderator
    unSOUND
    ”drake”

En dus heb jij een programma nodig… En ik kan het rechtstreeks vanuit Finder.

En de finder is geen programma met een venster wou je zeggen ?

”drake”

Maar als ik een andere mp3 speler had, kon ik deze dan op dezelfde manier gebruiken als een iPod in iTunes? Het zijn die dingen die ik bedoel…

Ja, dat kan.

”drake”

Als ik er een persoonlijk voordeel uit zal halen, zal ik mijn mp3’s wel op een andere manier gaan beheren.

Het “voordeel” heb ik al verteld, namelijk het feit dat je geen tijd meer hoeft te steken in zinloze dingen als rangschikken en indelen. Sinds ik het aan de software over laat heb ik bergen van tijd over. OS X hoef je niet te optimaliseren, iTunes en iPhoto houden mijn bestanden in de gaten, ik hoef niks te doen… en het is heerlijk.

Bijdrager
    Laribij

Misschien snap ik het niet helemaal, maar in de map”iTunes music” staan mappen voor de artiest, met daarin de mappen van de diverse albums, waar dan uiteindelijk de losse nummers instaan. Wat is hier niet gestructureerd aan? Zolang je muziek toevoegt vanuit iTunes zelf, herkent deze alles en blijft de structuur gewoon in stand. Wil je zonder iTunes muziekbestanden kopieeren naar wat dan ook, weet je precies waar je moet zijn….

Bijdrager
    drake

Jongens toch, waarom moeten simpele vragen altijd uitmonden in dit soort discussies. Het enigste wat ik vroeg was of het mogelijk was om mijn muziek op mijn manier op een iPod te zetten. Bijgevolg ga ik niets meer toevoegen aan deze discussie, jullie zullen wel gelijk hebben, en wie weet, mss zie ik op een dag ook wel het licht.
    ;)

Dus tot het zo ver is, blijf ik bij mijn simpele vraag… Kan ik er voor zorgen dat iTunes mijn muziek op dezelfde manier zal opslaan op een iPod zoals ik ze nu op mijn computer heb staan. Dus niet op de ‘goeie’ manier, maar op ‘mijn’ manier (allemaal albums)?
    :)

Back on topic dus. Thx.

Moderator
    unSOUND

Nee.

Bijdrager
    drake

Thx.:D

Bijdrager
    JDVM

Jawel.

Je moet dan wel zorgen dat je in de Voorkeuren > Geavanceerd de vinkjes “Kopieer alle muziek naar iTunes Music” en “Map iTunes Music bijwerken” uit hebt staan.

Dan kun je al je mappen apart toevoegen aan iTunes. Zo blijft jouw eigen mappen-structuur intact, en weet iTunes toch jouw nummers nog te vinden.

Moderator
    unSOUND

goed lezen voor je post Juriaan, hij vraagt of die structuur ook gebruikt kan
    worden op zijn iPod. Hij heeft het niet over iTunes.

Bijdrager
    Ray

Ik ben het eens met juriaan.

Als je de playlist gebruikt als mappen voor de albums dan heb je wel een heleboel playlists maar dit kan je wel gebruiken op de ipod. En als je itunes niks laat kopieren naar zijn database blijft de oorspronkelijke indeling van Drake behouden. Feitelijk gebruik je dan alleen itunes als doorgeef luik
    voor de ipod.

Ik hoop dat ik nu duidelijk ben;-)

Bijdrager
    JDVM
    ”unSOUND”

goed lezen voor je post Juriaan, hij vraagt of die structuur ook gebruikt kan
    worden op zijn iPod. Hij heeft het niet over iTunes.

Sorry, dat had ik idd over het hoofd gezien

Bijdrager
    drake

Bedankt alvast voor de reacties. Ik weet nog niet hoe ik het ga oplossen. Ik wil graag een ander iPod omdat ik het vervelend vind om te moeten kiezen wat ik op mijn Nano ga zetten. 2GB is eigenlijk te weinig. Wat je toch allemaal zou kunnen doen met een een iPod van 80GB…
    :)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.